Maskintok skrev:
Nej de visste att detta skulle uppstå pga att de utlyste natura 2000 i samma område som cementa har anläggning...
Har du inte följt fakta och domarna så blir det svårt att hänga med...
Fast du följer det ju och hänger inte med…

Frågan om Natura 2000-området skulle omöjliggöra tillstånd är inte prövad.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast du följer det ju och hänger inte med…

Frågan om Natura 2000-området skulle omöjliggöra tillstånd är inte prövad.
Nja det är inte helt sant och det vet du om..
bara det att du inte tog med den delen där ett befäst område räknas som ett naturreservat..och då vet vi alla vad det innebär utan att HD behöver döma i den frågan..

Cementas ansökan är inte prövad i MÖD pga. grundvattenutredningen. I underinstansen som accepterade grundvattenutredningen fick Cementa grönt ljus.

Ergo: Det vi vet nu är att Cementas sätt att avfärda nollalternativet som spekulativt och irrelevant inte höll. Vi vet däremot ingenting om hur själva sakfrågan skulle avgjorts eftersom att den inte prövats.

Allt annat är faktiskt spekulation. Och även om jag förvisso oftast spekulerar i samma riktning som du, så anser jag det närmast konspiratoriskt att tro att regeringen skulle kunna förutse en domstolsprocess. Och all annan info är ju publik; det behövs ingen under bordet-rapportering för att veta att det anlagts ett Natura 2000-område i anslutning till Cementas täkter.

Ställer mig frågande till trådens rubrik "sämre för klimatet". Det har väl aldrig varit på fråga att koldioxidutsläppen skulle minska genom att stoppa brytningen? Det är ju helt andra miljöfrågor som står på spel? Främst då grundvattnet?

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Jo, men klimatet sägs ju ofta vara överordnat allt av miljörörelsen (utom kärnkraft förstås), så klimatpåverkan borde ju vara en faktor vid översynen av miljöbalkens rimlighet.

Krille-72 Krille-72 skrev:
”Den enda styrning vi har mot dessa jättar är tvingande lagar och regler”.
:rofl: Då måste alltså LKAB vara ett föredöme bland storföretag med tanke på dess ägare? Och Cementa har tack vare tvingande lagar och regler långt gångna planer på att göra verksamheten klimatneutral?

Förövrigt så kommer mycket av den Cement du finner hos Weber från… SLITE.

Utöver den inhemska produktionen sker också en import av cement till Sverige, främst genom Schwenk. Enligt bolaget levererar
man närmare 15 procent av den cement som används i Sverige, framför allt från bolagets fabrik i Brocēni i Lettland men också från Bernburg i Tysk- land. Till det kommer import av anläggnings- och industricement från Norcem i Norge (som liksom Cementa ingår i Heidelbergkoncernen). Räknar man bort den mängd Cementa exporterar och lägger till den mängd som importeras bör Slitefabriken stå för ungefär 60 procent av all cement som används i Sverige.
Anläggningen vid Slite producerar årligen 2,5 miljoner ton cement, varav ungefär 300 000 ton per år gått på export till Dan- mark och Baltikum, medan Cementas anläggning i Skövde producerar ungefär 730 000 ton cement om året.

Det som inte ska glömmas bort är att Cement är en färskvara. Det är inte bara att öka produktionen och lagra. Enligt de snabbutredningar som gjorts finns ingen möjlighet att täcka bortfallet av Slite med Cement från Europa. Länder som Kina, Turkiet och Marocko har nämnts där tillgången kan finnas. Men absolut inte på kort sikt.

Kalk- sten har ett antal användningsområden, beroende på kvalitet och sammansättning: det används för ståltillverkning, kalkning i jordbruket och rening av dricksvatten liksom i en rad vardagsprodukter som tandkräm.
Blir tex. ståltillverkningen lidande så sköljer problemen över till fordonsindustrin osv.

”Kalkbrytning kan i det närmaste liknas vid skövling”.
Skövlingen du pratar om har pågått i över 100 år i Slite. Med tanke på tiden så är det en väldigt begränsad yta som ”skövlats”. Kalkbrott som lämnas när verksamhet upphör brukar bli en populär turistattraktion. Väldigt vackert när brotten fylls med vatten om du frågar mig.

Vill man på riktigt tänka på miljön bör man hitta en plats för kalkbrytning och ge företaget möjlighet att satsa långsiktigt. 10-åriga tillstånd är på tok för kort tid. Särkilt med tanke på att det verkar ta 3-4 år varje gång. Lägger man till förberedelsetid så är detta ett arbete som är ständigt pågående.

Ett system där berörda myndigheter arbetar tätare med verksamheten med ett tydligt gemensamt mål där samarbete är ledordet skulle behövas.

Ska vi i Sverige ha en fungerande industri eller inte?
Där håller jag med dig, som jag ser det är kraven idag för låga, men också lider vi av att det är otydliga regler, jag håller med om att tillstånd bös ges på lång sikt, under förutsättning att utövaren lever upp till kraven.
Men återigen vandrar du bort och förutsätter att alla som tycker att vi bör ha stränga miljökrav är industrimotståndare eller miljöpartister, så ser tyvärr inte verkligheten ut. Det finns annat än yttersta högerkanten och yttersta grön-vänster, så även här.
Sorgligt.

makhno_ makhno_ skrev:
Ställer mig frågande till trådens rubrik "sämre för klimatet". Det har väl aldrig varit på fråga att koldioxidutsläppen skulle minska genom att stoppa brytningen? Det är ju helt andra miljöfrågor som står på spel? Främst då grundvattnet?
Trådens rubrik är klockren. Det kommer bli sämre för klimatet om Cementa Slite stängs.
Ca 2,2 Milj Ton Cement ska inhandlas på annat håll. Kina, Turkiet och Marocko verkar aktuella. Cementas fabrik i Slite håller redan idag hög internationell klass när det gäller utsläpp. Tanken har varit att bli helt klimatneutrala till 2030.

Så rubriken talar verkligen sitt tydliga språk. Det kommer bli sämre för klimatet om Cementa Slite stängs.

P
Maskintok skrev:
Krille-72 menar att LKAB fått förhandsinformation sedan länge att förbereda sig för att börja importera cement..
vilket jag är övertygad om också..
Att regeringen eller dessa mp galningar har talat om för LKAB vad som skulle ske redan år 2016....och nu börjar LKAB agera...
Det låter lite väl konspiratoriskt. I så fall hade LKAB redan skaffat sig en annan cementkälla för flera år sen.

Observera att Cementa fick tillstånd för fortsatt brytning i Mark- och miljödomstolen, men förlorade i Mark- och miljööverdomstolen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Jag har köpt från Tyskland, samma typ som ICAs, men utan tryck. Betalade 32 öre styck inklusive frakt. Så svenska tillverkare och leverantörer blir lidande, precis som micropartierna vill.
Varifrån beställde du?

G guggen skrev:
Där håller jag med dig, som jag ser det är kraven idag för låga, men också lider vi av att det är otydliga regler, jag håller med om att tillstånd bös ges på lång sikt, under förutsättning att utövaren lever upp till kraven.
Men återigen vandrar du bort och förutsätter att alla som tycker att vi bör ha stränga miljökrav är industrimotståndare eller miljöpartister, så ser tyvärr inte verkligheten ut. Det finns annat än yttersta högerkanten och yttersta grön-vänster, så även här.
Sorgligt.
”Men återigen vandrar du bort och förutsätter att alla som tycker att vi bör ha stränga miljökrav är industrimotståndare eller miljöpartister, så ser tyvärr inte verkligheten ut”

:rofl: Var i inlägget hittar du något om ”alla vi som tycker att vi bör ha stränga miljökrav är industrimotståndare eller miljöpartister?

Däremot är jag starkt skeptiskt till beslutet eftersom detta kommer innebära en betydligt större klimatpåverkan än ifall produktionen fick fortsätta i Slite.

Om vi enbart håller oss till grundvattenfrågan så kan jag faktiskt inte begripa problemet. Precis som Cementa skriver i sin överklagan skulle ”rätt sätt” att beräkna Nollalternativet vara betydligt mer spekulativt än det sätt som Cementa nu utgått ifrån. Dvs. Dagens verklighet.
Men egentligen kan jag tycka att grundvattenfrågan borde hanteras på ett helt annat sätt. Ett sätt där myndigheter och företag gemensamt utför kontroller med täta intervaller och där en verksamhet omedelbart inte får sänka grundvattnet 1mm till om man upptäcker allvarliga negativa konsekvenser. Hitta ett sätt att samarbeta helt enkelt. Idag blir det bara pajkastning när olika läger anlitar experter på samma område som kommer fram till olika scenarier i samma fråga.

Att det här fallet handlar om Politik på högsta nivå säger nog mer om hur Politiken faktiskt fungerar. Framför allt hur politiken och dess konsekvenser fungerar över tid.
Om vi tar en sådan liten fråga som Sveriges beredskap kan man undra varför staten sålde ut sitt innehav i Cementa? När vår egen käre Naringsminister Baylan står och säger att man nu upptäkt ett problem med en stor Cementproducent i Sverige så kan jag inte förstå att journalist kåren inte angriper honom hårdare.
Säg som det är istället Baylan. Politiken som bedrivs och har bedrivits under en längre tid omöjliggör snart den här typen av verksamhet i Sverige. Antagligen har man bara hoppats från politiskt håll att marknaden ska lösa detta på eget vis. Men nu visar regeringens beställda rapporter som man helst mörkat att det inte blir riktigt så enkelt!

P
Redaktionen Redaktionen skrev:
En myndighetsrapport visar att produktionsstoppet för Cementa kan göra att Sverige får ett större klimatavtryck.

Du kan läsa artikeln här: Rapport: "Sämre för klimatet om Cementa stängs"
Om Cementa producerar cement eller inte har INGEN påverkan på klimatet.
Det här eviga snacket om klimatet understött av rapporter från politikerna i IPCC, som är baserade på fakedata kommer en dag att anses ha lika stor sanningshalt som bibeln eller koranen. Dvs. vara rena rama sagorna, bara av betydelse för de frälsta.

P
F Finndjävel skrev:
Varifrån beställde du?
Sök efter plastik beutel på tyska ebay.

P
P pmd skrev:
Det låter lite väl konspiratoriskt. I så fall hade LKAB redan skaffat sig en annan cementkälla för flera år sen.

Observera att Cementa fick tillstånd för fortsatt brytning i Mark- och miljödomstolen, men förlorade i Mark- och miljööverdomstolen.
Njä där håller jag inte med alls..
Men jag kanske förstår bättre hur dessa förmågor tänker...
Och är inte lika stark i förtroendet i samhället..

Krille-72 Krille-72 skrev:
Trådens rubrik är klockren. Det kommer bli sämre för klimatet om Cementa Slite stängs.
Ca 2,2 Milj Ton Cement ska inhandlas på annat håll. Kina, Turkiet och Marocko verkar aktuella. Cementas fabrik i Slite håller redan idag hög internationell klass när det gäller utsläpp. Tanken har varit att bli helt klimatneutrala till 2030.

Så rubriken talar verkligen sitt tydliga språk. Det kommer bli sämre för klimatet om Cementa Slite stängs.
Ja fast vem bryr sig? Alltså vem med makt över frågan bryr sig? Jag menar stängningen av Slite har ju inget som helst att göra med koldioxid? Man kan ju tycka att det skall finnas sådan helhetssyn med men så är det ju inte. Cementas problem har ju med underlagen för grundvattenkonsekvenserna att göra? Sveriges politiker är ju nästan helt ointresserade av att på riktigt minska koldioxidutsläppen om det allt påverkar ekonomin.

Även om man tycker att politikerna skall detaljstyra allt så är det ju lite löjligt att låtsas som att det är normen idag. I detta fall la de sig ju i och förlängde tillslut, men så skall det ju inte vara.

Man kan ju tänka sig att det tillslut ska till ett politiskt beslut där tex Gotlands grundvatten och ekologi anses som en rimligt offer för att dra ner på koldioxidutsläppen. Men så har ju ingen formulerat eller debatterat frågan?

• Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Ja fast vem bryr sig? Alltså vem med makt över frågan bryr sig? Jag menar stängningen av Slite har ju inget som helst att göra med koldioxid? Man kan ju tycka att det skall finnas sådan helhetssyn med men så är det ju inte. Cementas problem har ju med underlagen för grundvattenkonsekvenserna att göra? Sveriges politiker är ju nästan helt ointresserade av att på riktigt minska koldioxidutsläppen om det allt påverkar ekonomin.

Även om man tycker att politikerna skall detaljstyra allt så är det ju lite löjligt att låtsas som att det är normen idag. I detta fall la de sig ju i och förlängde tillslut, men så skall det ju inte vara.

Man kan ju tänka sig att det tillslut ska till ett politiskt beslut där tex Gotlands grundvatten och ekologi anses som en rimligt offer för att dra ner på koldioxidutsläppen. Men så har ju ingen formulerat eller debatterat frågan?
Det känns som du blandar ihop saker och ting. Cementas ansökan kunde inte behandlas av Möd pga. Man tyckte att Nollpunktsutredningen som Möd ville ha saknades helt och hållet. Eller var bristfällig om man så vill.

Rubriken handlar om konsekvenserna för klimatet om Cementa verkligen stänger ner. Pga, tidsbrist lär inte den nya ansökan hinna behandlas.

Rubriken på tråden har egentligen ingenting med Möds avvisande att göra. Däremot belyser rubriken ett viktigt faktum när det gäller konsekvensen som jag är övertygad om att många inte tänker på.

Rent politiskt är jag dock inte alls övertygad om att väljarna tycker politiker agerat felaktigt genom åren. Tvärtom så verkar tron på Politiska beslut vinna över tron på storföretag.

Men om scenariot skulle bli verklighet att Cementa faktiskt stänger ner är jag övertygad om att opinionen svänger när man ser konsekvenserna. Nu pratar vi inte om miljö längre.

Eftersom det skulle vara politiskt självmord att inte rädda verksamheten i Slite så får vi nog aldrig uppleva detta scenario.

Det finns en anledning till att tillståndet förlängdes av regeringen. Det berodde nog inte på att man tyckte synd om Cementa eller dess anställda…

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.