N
Ungefär som på sjutti och åttiotalet när det fanns olika manicker man kunde koppla till eller sätta på förgasaren på bilar.
Bara bluff och båg. En snakeoil produkt helt enkelt

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Finns alltid folk som tror sig göra bra köp och spara pengar på liknande skräp, det enda dom gör är att lura sig själva.

Tittade närmare på deras hemsida, och förutom att det inte står något alls om HUR det funkar, så vet de inte ens skillnaden på PDF och Word ... :rolleyes:

• Skärmdump av en webbsida med text som anger en PDF-länk och en faktisk docx-länk markerad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att ha klickar runt ett tag så _tror_ jag produkten reglerar matningsspänningen till 230V så man slipper de små variationerna som förekommer.

• Gilla
NyaTorpane
  • Laddar…
P
Märkligt att de ens kunna testa den för hemsidan ser ut som en bluff och länken till beställning fungerar inte.

P
Sven Ottosson skrev:
Säljs här [länk] och [länk].
Lysande! Då kan jag börja tjäna massor med pengar :-)

kubie.se var ingen höjdare.

P
  • Skärmdump av energisparbox-broschyr som lovar sänka elförbrukning med minst 8%.
    Skapa konto
  • Närbild av en hus-trafo med märkningar för olika spänningar och terminalblock.
    Skapa konto
Enl. instruktionerna skall man mäta upp "nominell spänning" och koppla in sig på olika lindningar beroende vilek spänning man har.

Så vad händer om nätspänningen varierar lite då? Skall man springa och koppla om på trafon då?

Vilken jädra bluffprodukt. Har man elvärme så sänks effekten men elementen får gå längre tid, plus minus noll.
Trefasmotorer har sitt varvtal, sänker man spänningen så ökar strömmen, ingen besparing och motorn riskerar att brännas.
Switchade nätdelar gör likadant, ökar strömmen när spänningen minskar.

Är det typ 23 dagar sedan detta lanserades?
Att Storel skulle sälja något dylikt kanske beror på att de hittat på.

Prutte

Nu är jag ingen vidare på att räkna på transformatorer, men de påstår att den trafon skall fungera för 17,3 kVA. I mina ögon ser det ut att vara misstänkt lite järn för det.

Eftersom det är på engelska så borde det vara en komma-punkt, så 17,320 VA... :-)

Vad kan en sådan trafo tänkas ha för verkningsgrad?
Helt onödig produkt i ett normalt hem.

90-95 % verkningsgrad men sedan har den en tomgångsförlust som gör att den blir ganska varm utan belastning.

Om storleken, det är mycket troligt att det är en autotrafo med en lindning med en massa uttag och då går inte hela effekten via tranformatorkärnan.

En transformator är aldrig ideal så utspänningen kommer att variera med belastningen.

Summa sumarum, en helt onödig pryl.

Protte

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.