3 415 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Räntevillkor för mindre bolån?
Sida 1 av 2
Jag har köpt mitt första hus och ska in till SEB nu på onsdag för att diskutera ränta osv.. Summan är "bara" på 415k (ca 350k efter kontantinsatsen är betald.) Jag har inte haft energi och kollat runt bland andra banker men vill gärna ha möjligheten att byta senare, hur bökigt är detta i så fall och vad bör man tänka på i förväg?
Min tanke är att börja med 3månadersränta 1-3 perioder (flyttar in 10 feb) vad jag har förstått det som så är dessa perioder fasta (sökte men kunde inte hitta när dessa börjar/slutar) Någon som vet var man hittar dessa datum?
Och den obligatoriska frågan, vad kan jag förvänta mig för ränta på löpande 3mån och fast 5år? Jag har alltid varit "helkund" hos SEB men har även bluestep för sparkonto. Jag har inget intresse av fonder/pensionssparande just nu.
Jag har ca 270k i sparande varav 75k i SEB.. En riktigt dålig kund alltså
Jag kan inte komma på ett enda bra argument, kan ni?
Min tanke är att börja med 3månadersränta 1-3 perioder (flyttar in 10 feb) vad jag har förstått det som så är dessa perioder fasta (sökte men kunde inte hitta när dessa börjar/slutar) Någon som vet var man hittar dessa datum?
Och den obligatoriska frågan, vad kan jag förvänta mig för ränta på löpande 3mån och fast 5år? Jag har alltid varit "helkund" hos SEB men har även bluestep för sparkonto. Jag har inget intresse av fonder/pensionssparande just nu.
Jag har ca 270k i sparande varav 75k i SEB.. En riktigt dålig kund alltså
Att binda för längre tid än för 3 mån är bra om du vill ha en garanti på räntan tex om din ekonomi ligger precis på marginalen och inte pallar högre räntekostnader.
För detta får du betala en "försäkringsavgift" i form av högre ränta. Det billigaste är 3 mån ränta. I alla fall historiskt har det varit så.
Annars är väl prognosen att räntorna kommer att vara låga under hela 2014.
Du kan gå in på olika bankers hemsida och se deras officiella räntor. På detta får du en rabatt beroende på hur bra kund du är/kommer att bli. Det är en förhandling.
Se bara till att din rabatt inte blir tillfällig och att den helt plötsligt "försvinner". Det är ett vanligt banktrick.
Eftersom din lånesumma inte är så väldigt stor så är väl bästa tipset- Amortera så mycket du orkar, det är en bra strategi att ha när räntorna så småningom stiger (ca 2015-2016).
Berätta inte för SEB att du är kund hos andra banker också. Onödigt vetande för SEB
För detta får du betala en "försäkringsavgift" i form av högre ränta. Det billigaste är 3 mån ränta. I alla fall historiskt har det varit så.
Annars är väl prognosen att räntorna kommer att vara låga under hela 2014.
Du kan gå in på olika bankers hemsida och se deras officiella räntor. På detta får du en rabatt beroende på hur bra kund du är/kommer att bli. Det är en förhandling.
Se bara till att din rabatt inte blir tillfällig och att den helt plötsligt "försvinner". Det är ett vanligt banktrick.
Eftersom din lånesumma inte är så väldigt stor så är väl bästa tipset- Amortera så mycket du orkar, det är en bra strategi att ha när räntorna så småningom stiger (ca 2015-2016).
Berätta inte för SEB att du är kund hos andra banker också. Onödigt vetande för SEB
Redigerat:
Jag har gott om svängrum i min ekonomi, anledningen till att jag skulle binda lånet på 5år är bara för att jag har fått för mig att 3mån räntan kan bli högre än 5års räntan inom 2-5år.roland53 skrev:Att binda för längre tid än för 3 mån är bra om du vill ha en garanti på räntan tex om din ekonomi ligger precis på marginalen och inte pallar högre räntekostnader.
Ja det har jag också hört men jag är inte mycket mer insatt än såroland53 skrev:Annars är väl prognosen att räntorna kommer att vara låga under hela 2014.
Nej, självklart är det inget jag kommer skryta medroland53 skrev:
Hmm, jag hade helt fått för mig att alla som hade 3mån hos tex SEB hade samma perioder..cecar33 skrev:
När vi hade bolånet hos Nordea så var inte bindningstiden samma som betalningsperioden. Perioden på betalningsavin fanns det alltså två delperioder med olika räntor.stoffe88 skrev:
Jag gissar att de styr det så att alla med 3-månaderslån har samma betalningsperioder, men bindningstiderna är olika.
Det bästa är ju att räkna på det, om räntan går upp 1% om 4 år, tjänar man på att öka sin ränta med kanske 0.5% under alla 5 år? Jag är tveksam..stoffe88 skrev:
Vi köpte hus i september och har lån på ungefär 2 miljoner, kör rörligt, gjorde det under de 8-9 år jag hade lån på lägenheten, gick inte back.
Kanske något enstaka år, men inte totalt sett.
Men så amorterar vi ganska hårt på huset så vi har marginal.
Fast jag räknar kallt med att räntorna förblir låga, så länge hela Europa krisar så ska de nog mycket till för att en regering, oavsett färg, frivilligt vill öka arbetslösheten.
Och än så länge ser man knappast någon ljusning, så länge man inte börjar diskutera att dra sig ur EU eller skrota euron så tänker jag nog köra rörligt.
Men med sådana högdjur till politiker vi har så är de alldeles för stolta för att arbeta på lösningar som faktiskt löser ett problem.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Att binda på 5 år bör man bara göra om man är helt beroende av att räntan inte går upp, om ex 3 år.
En stor nackdel med lång bindningstid (utöver att det är dyrt), är att om du vill sälja huset inom bindningstiden så får du betala ränteskillnadsersättning för den resternade perioden. Så antag att du vill sälja om 2 år, och att banken då erbjuder 5 årslån till 0,5% lägre ränta än idag. Då får du betala ungefär 1,5% i ränteskillnadsersättning när du avslutar lånet. Egentligen är beräkningsmetoden lite mer komplicerad än så.
En stor nackdel med lång bindningstid (utöver att det är dyrt), är att om du vill sälja huset inom bindningstiden så får du betala ränteskillnadsersättning för den resternade perioden. Så antag att du vill sälja om 2 år, och att banken då erbjuder 5 årslån till 0,5% lägre ränta än idag. Då får du betala ungefär 1,5% i ränteskillnadsersättning när du avslutar lånet. Egentligen är beräkningsmetoden lite mer komplicerad än så.
Det var inte det jag skrev... Räntan är naturligtvis fast under bindningstiden, det är betalningsperioden som inte är samma som bindningsperioden.stoffe88 skrev:
Betalningen gjordes alltid i slutet på en månad. De vill väl minimera risken att någon sätter sprätt på lönepengarna innan ränta och amortering betalats.
Redigerat:
Nu tappades jag bort helt och hållet.. för många perioder att hålla reda påb_hasse skrev:Det var inte det jag skrev... Räntan är naturligtvis fast under bindningstiden, det är betalningsperioden som inte är samma som bindningsperioden.
Betalningen gjordes alltid i slutet på en månad. De vill väl minimera risken att någon sätter sprätt på lönepengarna innan ränta och amortering betalats.
Hur ska jag tolka detta, att du förespråkar bunden ränta för att summan är så liten eller att risken är liten med rörlig?fredri_k skrev:
Jag var på banken idag iaf. Tydligen så hade inte mycket information kommit fram, de hade inte den senaste UC, köpekontrakt, värdering... Telefonbanken som har gjort någon miss.. Så det blev inte direkt någon förhandling men vi pratade lite löst om ränta runt 2,30 utan krav på andra tjänster. Jag är väldigt nöjd med bemötandet än så länge.
Återkommer när jag har fått ett erbjudande från banken, förhoppningsvis nu i dagarna!
Länken till sidan är ganska nyttig läsning
.. Jag förespråkar alltid rörlig ränta, som andra skrivit i tråden kan man enkelt uttrycka att binda längre än 3mån bör man endast göra om man är väldigt räntekänslig och absolut vill veta sin månadsutgift på lånet. Bankerna vet också att folk gärna vill vara säkra på sin månadskost, därför tar dom betalt därefter..
Med ett lån på "endast" 350k så är ju rörligt kanonbra, ligger du under 75% belåningsgrad så kan du nog komma ner i 2,1-2,25% ränta om du ligger på lite. Själv har jag ett lån på 1,5M och cirka 60% belåningsgrad och ränta på 2,12%. Hade jag tecknat lånet 2 dagar senare när min bank sänkte 0,15 hade jag hamnat på 1,97%
Nu gör ju inte några punkter hit eller dit på 350k så mycket..
Generellt, banker vill att man tar så lång bindningstid som möjligt = banken får mer pengar och binder upp kunden längre och gör bankbyte och förhandlingar svårare.
När du är på banken, ta gärna med en mapp med dokument och anteckna siffror och dylikt. Då vet dom att du är seriös och har koll på saker. Då kan du även kontra med vad andra banker erbjudit på vissa saker. Man ska inte vara otrevlig, men ha koll på läget och veta vad man vill - dessutom gärna påvisa att man är en låg risk för banken - t.ex fast anställning, bra månadslön och dylikt.
Med ett lån på "endast" 350k så är ju rörligt kanonbra, ligger du under 75% belåningsgrad så kan du nog komma ner i 2,1-2,25% ränta om du ligger på lite. Själv har jag ett lån på 1,5M och cirka 60% belåningsgrad och ränta på 2,12%. Hade jag tecknat lånet 2 dagar senare när min bank sänkte 0,15 hade jag hamnat på 1,97%
Nu gör ju inte några punkter hit eller dit på 350k så mycket..
Generellt, banker vill att man tar så lång bindningstid som möjligt = banken får mer pengar och binder upp kunden längre och gör bankbyte och förhandlingar svårare.
När du är på banken, ta gärna med en mapp med dokument och anteckna siffror och dylikt. Då vet dom att du är seriös och har koll på saker. Då kan du även kontra med vad andra banker erbjudit på vissa saker. Man ska inte vara otrevlig, men ha koll på läget och veta vad man vill - dessutom gärna påvisa att man är en låg risk för banken - t.ex fast anställning, bra månadslön och dylikt.
Fredri_k: mycket vettigt innehåll på den sidan, lättförstått eftersom det inte va så djupgående! Rekommenderas.
Detta är vad jag har fått för erbjudande, från SEB
Jag är helt klart nöjd med detta (men) funderar på att fråga banken om det går att göra ännu mer, jag kan tänka mig att amortera bort ca 50k direkt och få ner belåningsgraden till 72,2%(85% idag), detta sparar jag dessutom 31k+ på i räntekostnader under lånets hela tid med dagens ränta och har samtidigt kvar 170k i besparingar.
Det sista jag kan komma på är att försöka få VISA/intenetbanken gratis, betalar runt 300kr per år för detta.
Detta är vad jag har fått för erbjudande, från SEB
Känner mig ganska säker på att välja alternativ 2, då får jag i princip bolåneskyddet "gratis"Här nedan kan du se vårt erbjudande till dig om marginal och ränta per dags dato (2,68). Marginalen gäller så länge lånelöftet är giltigt, dvs i tre månader. Räntan utgår från dagens upplåningsränta + din marginal. Räntesatsen fastställs på utbetalningsdagen.
1. Utan krav på andra tjänster (marg 1,06, 2,35%)
2. Den andra marginalen utgår från att du tecknar ett bolåneskydd och påbörjar ett månadssparande (marg 0,90, 2,19%)
3. Det tredje endast månadssparande. (marg 0,96, 2,25%)
Jag är helt klart nöjd med detta (men) funderar på att fråga banken om det går att göra ännu mer, jag kan tänka mig att amortera bort ca 50k direkt och få ner belåningsgraden till 72,2%(85% idag), detta sparar jag dessutom 31k+ på i räntekostnader under lånets hela tid med dagens ränta och har samtidigt kvar 170k i besparingar.
Det sista jag kan komma på är att försöka få VISA/intenetbanken gratis, betalar runt 300kr per år för detta.
Låter ju bra. Att komma ner till 60-70% är nog ganska optimalt om man vill uppnå maximal "prutmån" på bolån, då har banken minskat sin risk drastiskt på utlåningen.
Anågående visakortet - det kan du nog få gratis. MEN varför inte ta ett OKQ8 / Statoil kort med kredit? (obligatorisk kredit tror jag). Med OK's kort får du tillbaka 1% på allt du handlar, i mitt fall ger detta en dryg tusenlapp om året och kortet är helt gratis, så länge du varje månad väljer att betala det du handlat för, annars är räntan såklart skyhög om man vill delbetala
Anågående visakortet - det kan du nog få gratis. MEN varför inte ta ett OKQ8 / Statoil kort med kredit? (obligatorisk kredit tror jag). Med OK's kort får du tillbaka 1% på allt du handlar, i mitt fall ger detta en dryg tusenlapp om året och kortet är helt gratis, så länge du varje månad väljer att betala det du handlat för, annars är räntan såklart skyhög om man vill delbetala
Fliker in med en fråga då summorna som ts har liknar mycket mina egna.
Vad är tanken att amotera på ditt lån?
Själv har jag 5000kr i amortering på mitt lån som nu uppskattningsvis ligger på ~300k,
Bor själv och har ca 19.000efter skatt,
Hoppas inte detta stör din tråd allt för mycket !
Med vänlig hälsning,
Vad är tanken att amotera på ditt lån?
Själv har jag 5000kr i amortering på mitt lån som nu uppskattningsvis ligger på ~300k,
Bor själv och har ca 19.000efter skatt,
Hoppas inte detta stör din tråd allt för mycket !
Med vänlig hälsning,
Redigerat: