Hej.

Förutsättningar: har villkorsändringsdag 150930 på bostadslån (2,66%) i Handelsbanken och de vill ha 19 240 kr i ränteskillnadsersättning om jag löser detta lån idag.

Jag funderar på att byta till SBAB:s erbjudande om 2,1% på 5 åringen. Är det värt att betala denna summa ? Har ca 1 370 000 i lån och vi är två som jobbar heltid, inga andra lån. Betalar ca 3 000 kr/m i ränta till HB och det blir ca 2 400 kr/m i ränta hos SBAB.

Tacksam för synpunkter...

Tjao

Berne
:D

Det ni sparar år 1, är ju 7672kr. Men det kostar 19240kr dvs minus på 11568kr.
Om ni byter till denna förutsätter det att räntan 150930 är så pass mkt högre för de följande åren att det lönar sig, annars inte.
Ni har idag låga lån och två fulltidsinkomster, troligen är inte räntan så vansinnigt mkt högre de närmsta åren då bankerna vågar erbjuda sådana här lån. Jag hade legat kvar för att sen byta till 3mån rörligt när förfallodagen kommer nästa höst.
Binda 5år kan innebära ytterligare ränteskillnadsersättningar som måste betalas om ni väljer att flytta.

Har du låneskydd i Handelsbanken?
Brukar ingå gratis där men inte hos SBAB. Bör räknas med i kalkylen.

para skrev:
Har du låneskydd i Handelsbanken?
Brukar ingå gratis där men inte hos SBAB. Bör räknas med i kalkylen.
Vad tycker du det är värt?

2 x 190kr i månaden kanske? Det är vad skyddet kostar oss på SEB. Hade iaf med det i mina kalkyler för att vara rättvis mot Handelsbanken.

henq skrev:
2 x 190kr i månaden kanske? Det är vad skyddet kostar oss på SEB. Hade iaf med det i mina kalkyler för att vara rättvis mot Handelsbanken.
Och är det inbakat i räntan så blir det ju dessutom avdragsgillt.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Är ränteskillnadsersättningen avdragsgill ?

Låneskydd kan vara guldvärt om det händer nåt, mor fick ut 6-700000 när far gick bort, det var ca 2/3 av deras gemensamma lån

nino skrev:
Låneskydd kan vara guldvärt om det händer nåt, mor fick ut 6-700000 när far gick bort, det var ca 2/3 av deras gemensamma lån
1 av 6 män går bort före 65 års ålder. Det är nog vanligare än man tror att det där skyddet behövs.

• Gilla
nino
  • Laddar…
M
Låneskydd är bra, men livförsäkring är bättre i mitt tycke.

Nackdelen med låneskydd är att du riskerar att bli inlåst till en bank. Varje gång du byter bank så krävs du på en hälsodeklaration för att låneskyddet ska gälla. Råkar man ut för ngt under livet så är det alls självklart att man får teckna ngt låneskydd i den nya banken.

En livförsäkring så gör man bara hälsodeklaration en gång (om man nu inte vill byta försäkringsbolag). Då är man iaf friare att byta bank.

Irriterande att läsa, vi skulle lägga om min mors lån hos SBAB, hon har 4 månader kvar, och tänkte då nappa på deras 5 årserbjudande.

Nej då vill de prompt ha ränteskillnadsersättning, för att hon vill binda upp sig i över 4 år till?

Det tyckte jag var otroligt snålt av SBAB.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.