Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror du har gjort helt rätt, det är ju stor skillnad mellan 3 % och de 1.60 du har fått på din tremånaders. Räntan får stiga bra mycket för att du ska förlora så mycket år 4 och 5 att det inte åtminstone går jämt upp med 3 % bundet. Du får bevaka bara så att de inte tar bort din ränterabatt hux flux.
2,60% menar du väl? Det är iaf det vi landar på i dagsläget. :)
Och rabatten gäller ca 1år, med "målsättningen att kunna erbjuda en lika stor rabatt efter detta" (sa vår nya banktjej), och visst, ligger man rörligt är väl risken stor att man tackar för sig annars. :)

Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror du har gjort helt rätt, det är ju stor skillnad mellan 3 % och de 1.60 du har fått på din tremånaders. Räntan får stiga bra mycket för att du ska förlora så mycket år 4 och 5 att det inte åtminstone går jämt upp med 3 % bundet. Du får bevaka bara så att de inte tar bort din ränterabatt hux flux.
Nja där har du nog lite fel.
Det räcker med att räntan följer riksbankens räntebana och ligger på 1,8% 4e kvartalet 2014 och sedan stannar där till och med 2017 (då bindningstiden går ut) för att man ska gå rätt rejält back på att ha kvar 3mån ränta.
Jag har gjort ett litet enkelt excelblad där man själv kan laborera med räntesatserna(på kvartalsnivå) och jämföra mellan att köra på 3mån eller binda.
Går det att bifoga excelfiler i ett foruminlägg?

Släng upp det som ett publikt read-only google-docs-ark, så kan alla använda det enkelt!

Det går bra att bifoga excel!

FredrikR skrev:
2,60% menar du väl? Det är iaf det vi landar på i dagsläget. :)
Och rabatten gäller ca 1år, med "målsättningen att kunna erbjuda en lika stor rabatt efter detta" (sa vår nya banktjej), och visst, ligger man rörligt är väl risken stor att man tackar för sig annars. :)
Ser nu att jag läste i fel tabell hos Nordea, förlåt. Det var en annan ränta som var 2.10, inte tremånaders.

Borde kanske inte ha uttalat mig då. Sedan vi själva gjorde jätteförluster på att binda bolånen 2001 hatar jag bundna bolån och har lovat mig själv att aldrig mer binda. :)

Marlen Eskilsson skrev:
Det går bra att bifoga excel!
Kanske en dum fråga men hur gör man det? Det finns ju bara bifoga länk, bild och video.

Hittar ni några buggar eller har några förändringsförslag(om det inte är allt för omfattande) så säg till så uppdaterar jag kalkylbladet.

Marlen Eskilsson skrev:
Ser nu att jag läste i fel tabell hos Nordea, förlåt. Det var en annan ränta som var 2.10, inte tremånaders.

Borde kanske inte ha uttalat mig då. Sedan vi själva gjorde jätteförluster på att binda bolånen 2001 hatar jag bundna bolån och har lovat mig själv att aldrig mer binda. :)
Jag har varit likadan, loosade en hel del pengar i slutet på 90talet på att binda(löste tom lånet i förtid och tog kostnaden för ränteskillnadsersättningen för att det var billigare än att fortsätta ha bundet) och har skytt det som pesten sedan dess. Började dock räkna lite på det för drygt ett år sedan och kom då fram till att binda på 1 år var mer eller mindre ett säkert kort. Vilket visade sig stämma. Vi kör just nu på 3mån, men kommer nog att binda på 3 eller 5 år någonstans mellan nu och strax efter nästa riksbanksmöte.

noone70 skrev:
Kanske en dum fråga men hur gör man det? Det finns ju bara bifoga länk, bild och video.
Nu går det även att ladda upp xlsx filer. Tidigare gick det bara att ladda upp xls filer. Måste erkänna att vi inte riktigt hängt med i excelandet på sistone.

I vilket fall som helst så kan man ladda upp en excelfil via "Infoga bild" eller genom att klicka på "Utökad svarsruta" och "Bifoga filer till inlägget".

Ok, men länken jag la upp fungerar väl?
Bättre så för då kan man enkelt komma åt senaste version av dokumentet

Fast kanske håller den låga räntan i sig ett tag till, tyvärr...

"VÄRLDSBANKEN REVIDERAR NED TILLVÄXTPROGNOSEN.
Den globala tillväxten väntas hamna på 2.4% 2013 jämfört med 3.0% i juniprognosen. 2014 väntas BNP öka med 3.1% och 2015 accelererar tillväxten ytterligare något till 3.3%. Trenden med överlägsen tillväxt i utvecklingsländerna jämfört med Europa och USA väntas fortsätta. Världshandeln bedöms få bättre fart i år än förra året vilket i huvudsak drivs av tillväxtländerna.

Kommentar:
Nedrevideringen var väntad. Då Världsbankens prognoser görs med stort mellanrum blir även revideringarna för den globala tillväxten relativt stora. Intressant att notera är även att Världsbanken har en hyfsat optimistisk syn på tillväxten i Kina med en BNP-prognos på 8.4% för 2013. "

Ovan från, SE Bankens nyhetsbrev.

Nedan från Svd
"Onsdagen bjuder på KPI från euroområdet klockan 11, som väntas visa en inflationstakt på 2,2 procent i december, oförändrat från november. Även i USA kommer KPI, klockan 14.30, med en väntat oförändrad inflationstakt på 1,8 procent. Industriproduktionen, samma tid, väntas ha ökat med 0,3 procent jämfört med föregående månad."

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/onsdagens-viktigaste-handelser-makro_7830012.svd

Nedan från Svd:
"Tysklands BNP ökade med 0,7 procent under helåret 2012, jämfört med 2011 då BNP-tillväxten uppgick till 3,0 procent. Det redovisade den tyska statistikmyndigheten på tisdagen. Analytiker hade väntat sig en uppgång med 0,8 procent, enligt Bloomberg News prognosenkät."

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/tysklands-bnp-steg-07-procent_7826714.svd

Redigerat:
Eftersom nedrevideringen var väntad så har de nog redan tagit höjd för detta i ränteprognoserna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.