Hej!

Hur fungerar det med ränteavdrag för näringsfastighet?

Räntor på näringsdelen av fastigheten bokförs som ränteutgift i näringsverksamheten. Eftersom man som regel har ett och samma lån på privat- och näringsdelen, får man fördela kostnaden efter taxeringsvärdets fördelning.
Privatdelen (typiskt bostadshus och tomt) får ränteavdrag som vanligt.
Tillägg: jag svarade visst inte på frågan, nej, man får inte ränteavdrag för näringsdelen av gårdslånet.

Tack för svar!

Om vi inte tänkt och bo på fastigheten de två första åren så får vi inte dra av räntekostnader alls?

Inte riktigt. Ränteavdrag baseras på vad det är för slags fastighet, eller del av fastighet. Den delen som taxeras som privatbostad plus tomtmark kan ni få ränteavdrag för, oavsett om ni bor där eller inte bor där eller använder det som fritidshus. Det som taxeras som näring; dvs skog, åkermark, betesmark och ekonomibyggnader, får ni inte ränteavdrag för.

C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det som taxeras som näring; dvs skog, åkermark, betesmark och ekonomibyggnader, får ni inte ränteavdrag för.
Nja, räntekostnaden för näringsdelen är väl, i sin helhet, avdragsgill i näringsverksamheten (hoppas jag :whistle:)?
Däremot har man inte möjlighet att dra av den från inkomst av tjänst, som det "privata" ränteavdraget.

C cpalm skrev:
Nja, räntekostnaden för näringsdelen är väl, i sin helhet, avdragsgill i näringsverksamheten (hoppas jag :whistle:)?
Däremot har man inte möjlighet att dra av den från inkomst av tjänst, som det "privata" ränteavdraget.
Ja, det var det jag försökte få fram, men det kanske inte gick bra :thinking:.
Räntor är utgifter i näringsverksamheten, om det är räntor på lån och skulder som tillhör den.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.