J
B Bonzo2000 skrev:
Ursäkta?! Har man andra priser på mat om man gått längre i skolan?
Det drabbar ens ekonomi procentuellt mindre.
Man sitter nog inte med sin familj på McDonalds varje helg heller.

1. Hur får jag ner min ränta?

Vad avgör om två personer med samma förutsättningar får olika räntor, en får 1,1% och en får 1,3% samma bank samma dag I ränterabatt, vad beror det på? Timing handläggare bankens totala utlåning? Det skiljer ju så mycket på många lån med samma förutsättningar?

Efter de 2 kommande räntemötena lär RB ha höjt styrräntan med 1 %, i alla fall minst 0,75 %. Utslaget på den rörliga räntan lär väl vara att den går upp 1,25 - 1,50 %. Jag tror att RB kommer börja med räntesänkningar absolut tidigaste q1 2024.

B Bambi2 skrev:
  1. Hur får jag ner min ränta?

Vad avgör om två personer med samma förutsättningar får olika räntor, en får 1,1% och en får 1,3% samma bank samma dag I ränterabatt, vad beror det på? Timing handläggare bankens totala utlåning? Det skiljer ju så mycket på många lån med samma förutsättningar?
    • Svara
    • Dela
Det är aldrig exakt samma förutsättningar. Men det beror troligen mer på handläggaren, än mindre skillnader i förutsättningarna. Det handlar inte bara om just den affär man förhandlar om, utan också om handläggarens bedömning av hur lönsam du kommer att bli som kund framöver. Alltså hur intressant är det att ha just dig som kund.

H hempularen skrev:
Det är aldrig exakt samma förutsättningar. Men det beror troligen mer på handläggaren, än mindre skillnader i förutsättningarna. Det handlar inte bara om just den affär man förhandlar om, utan också om handläggarens bedömning av hur lönsam du kommer att bli som kund framöver. Alltså hur intressant är det att ha just dig som kund.
Tack för svar!

Jag förstår att det påverkar men känns ändå som att alla handläggare måste ha samma riktlinjer eller får vissa ge 1,3 och vissa 1,1, min fråga är väl varför vissa handläggare lägger 1,3- 1,8 när vissa har tvärstopp vid 1%, varför vill å kan eller varför kan inte de andra med förlorad affär till slut. Eller är det varje handläggares arbetssätt?

Men vi kan ju knappast veta om handläggaren som tvärstoppar vid 1% rabatt alltid gör det, eller om den handläggaren bedömer en annan kund som så intressant/viktig att det kan erbjudas 1,8% rabatt.

Men det är i den bedömningen som jag tror att olika handläggare har lite olika sätt att se på saken.

När det gäller riskbedömningen, tror jag att ramarna är mer fasta. Alltså hur mycket ränta måste vi få in för att täcka risken med den här kunden.

P
Om du har en massa fonder med höga avgifter så kan de nog vara villiga att sänka räntan rätt mycket för att behålla dig som kund i banken, har du inte det så blir det en annan bedömning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.