Vilken ränta brukar banken ta på ett överbryggningslån.
Har sålt föräldrarnas lägenhet de har boende fixat. Men köparen som budade upp lägenheten får inte sålt sin lägenhet till det pris han hoppats på. Kan tänka mig skjuta upp tillträdet mot en ränta på köpeskillingen samt månadsavgiften.
Vill inte bli utnyttjad bara för att föräldrarna har boende och inga lån som skall lösas.

Det ansvaret borde landa på köparen, inte på dig. De får fixa överbryggning och ta över er lgh enligt säljkontraktet. Varför ska du blanda dig i deras soppa?

• Gilla
Fra_1986 och 1 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Det ansvaret borde landa på köparen, inte på dig. De får fixa överbryggning och ta över er lgh enligt säljkontraktet. Varför ska du blanda dig i deras soppa?
Tycker att de kunde erbjuda räntan för brygglån samt avgiften som ersättning. Därför var jag nyfiken.

M MiaSthlm skrev:
Tycker att de kunde erbjuda räntan för brygglån samt avgiften som ersättning. Därför var jag nyfiken.
Jag har haft runt 5% iallafall. plus uppläggningsavgift etc.

• Gilla
MiaSthlm
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Vi fick 1,35% ränta på ett överbryggningslån om 1.500.000 kr med 3 månaders kredittid.
Ingen uppläggningsavgift. Och det var Handelsbanken.
Det var i november 2020.

• Gilla
MiaSthlm
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Har sålt föräldrarnas lägenhet de har boende fixat. Men köparen som budade upp lägenheten får inte sålt sin lägenhet till det pris han hoppats på. Kan tänka mig skjuta upp tillträdet mot en ränta på köpeskillingen samt månadsavgiften.
Vill inte bli utnyttjad bara för att föräldrarna har boende och inga lån som skall lösas.
pjgb har helt rätt, detta är köparens problem. Skulle affären inte bli av för att köparen inte kan fullfölja så kommer han få betala ersättning till dina föräldrar ändå. Lägger du dig i så är risken att du inte får igen dina extra kostnader om affären inte blir av. Är du orolig för utvecklingen så hör med mäklaren om han fortfarande har kontakt med övriga budgivare. Mellanskillnaden ska som sagt betalas av "nuvarande" köpare.

Förstod inte lägger mig i jag har fullmakt.

M MiaSthlm skrev:
Förstod inte lägger mig i jag har fullmakt.
Vad bra att du har fullmakt, tror att du missförstod mig.

Det är inte dina föräldrars ansvar, som säljare, att lösa den ekonomiska situationen bara för att köparen får problem. Det är köparen som ska överväga ett överbryggningslån. Som säljare finns det liten vits med att lägga sig i den biten. Speciellt när objektet haft flera spekulanter.

• Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
Man kan också tänka sig att om banken (med ”miljarder i kassan”) inte är villig att ge ett brygglån så finns det kanske en anledning. Borde du som privatperson agera bank åt köparna i ett sånt fall?

• Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Man kan också tänka sig att om banken (med ”miljarder i kassan”) inte är villig att ge ett brygglån så finns det kanske en anledning. Borde du som privatperson agera bank åt köparna i ett sånt fall?
Smartaste inlägget i den här tråden!

Düsseldorff
pjgb pjgb skrev:
Det han sa.

Jag tog ett brygglån förra året. Fick en ränta på 0,09 %. Vad vill jag säga med det? Jo, att det inte finns någon normalränta för bryggor, utan det beror helt på hur banken värderar dig som kund.

Redigerat:
pjgb pjgb skrev:
Never

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.