Hemmakatten
Vi har köpt en fastighet i Portugal, på Algarvekusten. Vi tänkte betala kontant men om det inte går då får vi låna en del.

Novo Banco där vi är kunder vill bara ge oss en ränta på 2,5%. Lite väl högt tycker vi. Finns det andra banker som har lägre ränta?

Men hur ser räntemarknaden ut där nere i allmänhet? Jag har fått för mig att räntan vi har här i Sverige är lägre än i resten av Europa.

Har du möjlighet att lägga lånet på huset här i Sverige istället?

Hemmakatten
Nej, tyvärr inte. SHB vill inte låna på fastigheter belägna utanför Sverige.

Inga svenska storbanker vill mig veterligen låna ut pengar mot utländska fastigheter som säkerhet, då de saknar både systemstöd och kunskap om andra fastighetsmarknader.

Hemmakatten, det är nog inte så många här som har kunskap om portugisiska banker, har ni testat några andra banker i Portugal?

Snitträntan på bolån verkar vara 1,57% om man ska tro denna artikel:
https://algarvedailynews.com/news/13619-portugal-s-mortgage-rates-at-historic-lows

Hemmakatten
Tack, Riemann för den intressanta artikeln! Det finns förstås andra banker i Portugal. Novo Banco är en av de största, vilket var en anledning att skaffa konto där.

Att skaffa ett bankkonto i Portugal är inte det lättaste, för de som inte vet. Fiscal number, dvs ett skattenummer behövs. Man måste dessutom visa, genom deklarationer, fakturor mm var man bor. Dessutom måste man redovisa, både i Sverige och Portugal var pengarna kommer ifrån och vad man ska göra med dem i Portugal.

Säkert lite lättare om man bara byter bank, men vete tusan.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Nej, tyvärr inte. SHB vill inte låna på fastigheter belägna utanför Sverige.
Jag menade att du kan ha huset i Sverige som säkerhet och låna här.

Hemmakatten
Hade ju varit bra men vi ska sälja huset här i Sverige.

Varför skulle det inte gå att köpa utan att ta lån eller vara bättre med lån i Portugal?

Hemmakatten
Nja, anledningen för att ta lån i Portugal är förstås beroende av var och ens ekonomi.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.