Tegel, 30-35 graders lutning med råspont.

Anses det vara okej att lägga underlagstak duken med ett utstick på 2cm mot hängrännan och sedan fästa rännkrokarna direkt ovanpå duken?

Har ett tak som är gjort så fast med takpapp, och är som nytt efter närmare 15år. Men osäker på beständigheten på duk.

Det är inte av snålhet, utan att jag ser fördelar med att enkelt kunna byta ut / underhålla diverse delar utan att behöva riva upp hela taket.
Gör man på detta vis fortfarande?

Alla tillverkare av takavvattning förespråkar fotplåt. Nedfräsningar av krok i råsponten med papp under plåt osv.

Hur gjorde man förr? Känns lite som man krånglar till det och förutsätter värsta möjliga kustmiljö mm

Är det fel att göra utan plåten??

Tack på förhand!

Någon med lite synpunkter kring detta?

Jag har inte en aning om man kan sätta de på duk, men på papp fungerar det ju utmärkt som du redan konstaterat.
Vi satte så för några år sen när vi bytte tak, men då papp. Monterade övre fotplåt som täcker läkaren för snyggare utseende.
Jag tycker lika som du att det är korkat att ha krokarna under papp, duk, plåt.

Isakare Isakare skrev:
Jag har inte en aning om man kan sätta de på duk, men på papp fungerar det ju utmärkt som du redan konstaterat.
Vi satte så för några år sen när vi bytte tak, men då papp. Monterade övre fotplåt som täcker läkaren för snyggare utseende.
Jag tycker lika som du att det är korkat att ha krokarna under papp, duk, plåt.
Kul! Ja, finns ingen information vad gäller takduken angående detta. Kanske kan ett alternativ vara att sätta en papp längst ner som sedan täcks av duken

Tittar på alla gamla hus i falun, där närmare hälften av taken saknar fotplåt och en del även papp/duk. Dock är dom flesta undertaken av stickespån men en hel del med liggande spontade brädor.

Tack för svar!

Behöver mer input innan jag kör med enbart duken

Tänkte du en plåt på läkten som leder ned vattnet i rännan? Eller skall det droppa från pannorna rakt ned i rännan?

Du skall inte konstruera så att det normalt rinner vatten på duken, utan bara för eventuella droppar underteglet

Larsa Larsa skrev:
Tänkte du en plåt på läkten som leder ned vattnet i rännan? Eller skall det droppa från pannorna rakt ned i rännan?

Du skall inte konstruera så att det normalt rinner vatten på duken, utan bara för eventuella droppar underteglet
Tack för svar! Det ska rinna rakt ner i rännan från pannan. Så vid sidoregn och slagregn kommer duken utsättas för fukt. Men borde ändå anses vara marginellt.
Men borde samtidigt lättare torka, utan fotplåt.

Tror du jag kan låta duken gå agera läpp utanför råplanet, eller ska man lägga en papp under?

Känns dumt att skippa en plåt när du ändå håller på. Duken klarar säkert mycket men trist om takfoten tar skada med tiden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.