Har ni några tips på hur man sätter "rampmuffar" i MDF?
(Har för mig att det heter "rampmuff" men kalla det insatsgänga, metrisk inv. och träskruvsgänga utv.)

Dom är M8 inv. och utv. har dom en diameter på 16mm.
Mäter man nere i gängorna är den 12mm i diameter.
Har tidigare haft problem med att dom drar snett i materialet om man har för stort hål och att dom inte går i om det är för litet...
Vad tycker ni jag ska borra med?
(Funderar på 14mm och sen lägga epoxylim när man drar dom...)

En sak som kanske är viktig och det är att min MDF är 20mm tjock och och "rampmuffen" 14mm samt att jag INTE kan borra genomgående.
 
Eller Rampamuff.
När jag dragit fast större rampamuffar har jag börjat med att dra en skruv i rampamuffen för att kunna dra med spärrskaft i stället för mejselspåret. Sedan har jag trätt en bit regel 45x95 med ett hål i över hylsan och förlängaren. Hålet i regeln har varit någon mm större än hylsan. Jag har sedan pressat regeln mot arbetsstycket för att styra hylsan och få i rampamuffen rätvinkligt mot underlaget.
Det förutsätter ju att du har en hylsnyckelsats och möjlighet att borra ett rätvinkligt hål i regeln.

/m
 
Macce skrev:
Eller Rampamuff.
När jag dragit fast större rampamuffar har jag börjat med att dra en skruv i rampamuffen för att kunna dra med spärrskaft i stället för mejselspåret. Sedan har jag trätt en bit regel 45x95 med ett hål i över hylsan och förlängaren. Hålet i regeln har varit någon mm större än hylsan. Jag har sedan pressat regeln mot arbetsstycket för att styra hylsan och få i rampamuffen rätvinkligt mot underlaget.
Det förutsätter ju att du har en hylsnyckelsats och möjlighet att borra ett rätvinkligt hål i regeln.

/m

Mycket bra tips!
Tack.

Hur stort hål ska jag borra för "Rampamuffen"????
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.