Hej alla!

Jag har bestämt att vi ska ha en stege på räls i vår blivande bibliotek.

Det visar sig att det är väldigt dyrt med det upplägg jag tänkt mig. ;)

Istället för att köpa ett kit för 20 000 kr vill jag alltså se över möjligheten att endast köpa hjulen till stegen och hitta billigare alternativ för själva rälsen och dess fästen.

Nån som kan ge mig lite tips vad jag kan använda för att ha en rund räls som hjulen kan glida med? Mest fundersam på vilka fästen jag kan/bör använda?

Hjulen jag har spanat in gör det möjligt för mig att lyfta av stegen och flytta den till nästa räls som kommer vara på andra väggen.

Jag bifogar bilder på dessa hjul som jag hittat här:
https://llcompany.co.uk/collections/all-ladder-products/products/hook-roller-for-rolling-ladders

Rälsen behöver alltså sitta fast så att hjulen kan glida längsmed hela längden, ca 3 meter på ena väggen och 2.5 meter på nästa. Därtill klara av vikten av stegen och en person.

• Svart krokhjul för rullande stegar, montering på vägg, tillbehör för biblioteksstegar, prisangivelse, onlinebutik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av krokvals för rullande stegar, prisinformation, färgalternativ och leveranstid visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En U balk i lämplig dimension som du borrar hål i ena sidan av så kan du få in en skruv igenom andara sidan. Och hjulen går på den yttre delen av u balken så är inte skruvarna ivägen.

Sen tycker jag att dem hjulen du har bild på kostar minst 10ggr för mycket för vad det är.

Sök på v hjul så hittar du alternativ som kanske passar dig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
En U balk i lämplig dimension som du borrar hål i ena sidan av så kan du få in en skruv igenom andara sidan. Och hjulen går på den yttre delen av u balken så är inte skruvarna ivägen.

Sen tycker jag att dem hjulen du har bild på kostar minst 10ggr för mycket för vad det är.

Sök på v hjul så hittar du alternativ som kanske passar dig.
Aha! Tack för tipset, aldrig vetat namnet på den sortens hjul som jag skickade bilder på. Jo, priset på dem är ju lite högt så kan jag hitta andra varianter till billigare pris desto bättre. Får undersöka v hjul lite närmre 👍👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.