2 695 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Räkning från sotaren
Fick idag en faktura från sotaren... beloppet är på 269:- pluss 45:- i "tidigare avgifter"
Med fakturan fanns ett brev där det står "vi har gått igenom samtliga restkonton från 1999 till 2009, detta är 1:a, 2:dra, 3:dje, 4:e påminnelsen av obetald/obetalda fakturor".
Fakturan från 2001-10-19
kommer jag inte ihåg och har aldrig fått en påminnelse om
Jag ringde och undrade om brevet verkligen var korrekt...och det tyckte dom...dom pratade om 10 års preskriptionstid
jag har för mig att det bara är 3 år mot konsument...hur som helst har jag ju ingen möjlighet att kolla om:
1) dom har varit här för snart 8 år sedan (kommer inte ihåg)
2) jag redan betald fakturan (sparar inte kvitton mer än 5 år)
Inga stora summor men jag tänker ändå att bestrida kravet
Vad säger lagen...har någon råkat ut för samma sak??
FLKR
Med fakturan fanns ett brev där det står "vi har gått igenom samtliga restkonton från 1999 till 2009, detta är 1:a, 2:dra, 3:dje, 4:e påminnelsen av obetald/obetalda fakturor".
Fakturan från 2001-10-19
Jag ringde och undrade om brevet verkligen var korrekt...och det tyckte dom...dom pratade om 10 års preskriptionstid
1) dom har varit här för snart 8 år sedan (kommer inte ihåg)
2) jag redan betald fakturan (sparar inte kvitton mer än 5 år)
Inga stora summor men jag tänker ändå att bestrida kravet
Vad säger lagen...har någon råkat ut för samma sak??
FLKR
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är ialla fall inte 10 års preskription mot konsument. Möjligen gäller speciella regler för sotning, det var ju en form av myndighetsutövning. Jag har för mig att det är max 5 års preskription mot konsument.
Det där tycker jag att du skall bestrida. Kontakta gärna konsumentvägledaren i kommunen, för det borde vara flera som är drabbade. En påminnelseavgift kan inte ha mer än tre års preskription i det fallet du beskriver, för den har ingenting med myndighetsbeslut att göra. Inte heller får man debitera ränta på påminnelseavgifter. (Det är för övrigt tveksamt om sotningsavgift har mer än tre års preskription, jag vet inte om det har prövats rättsligt).
Lagen pratar om tio års preskriptionstid i normalfallet, men konsumtionsskulder i förhållande näringsidkare - konsument har tre år.
Lagen pratar om tio års preskriptionstid i normalfallet, men konsumtionsskulder i förhållande näringsidkare - konsument har tre år.
Jag tycker du skall betala de 45:-. Sotaren är en myndighetsperson (!!!!) och gör regelbundet besiktningar och du vill väl inte råka ut för eldningsförbud nästa gång. Det är ett billigt sätt att friköpa sig, billigare än att betala för ev ombesiktning.
Hos mig får sotaren sota en skorstenspipa som vi använder 2 ggr per år just för att slippa bråk och risk för djävulskap från sotarens sida. De måste ha extra inkomster nu när sotningsmonopol har upphört.
Man skall varken utkämpa strid man inte kan vinna eller där ev vinst kan kosta mer än att avstå !!!
Hos mig får sotaren sota en skorstenspipa som vi använder 2 ggr per år just för att slippa bråk och risk för djävulskap från sotarens sida. De måste ha extra inkomster nu när sotningsmonopol har upphört.
Man skall varken utkämpa strid man inte kan vinna eller där ev vinst kan kosta mer än att avstå !!!
Jag har bestridit kravet pga. följande:
1.Kravet är snart 8 år gammalt och har därmed preskriberats enl. lag om preskriptionstid (3 år) för tjänster mot konsument.
2.Jag har ingen möjlighet att efter 8 år verifiera om tjänsten fakturan avser verkligen utförts.
3.Jag har ingen möjlighet att efter 8 år kontrollera om den aktuella fakturan har betalts av mig eller inte.
4.Jag kan inte minnas att jag tidigare har fått påminnelse för den aktuella fakturan, och att fakturan plus ev. påminnelser kommit bort i posten låter osannolikt då jag under perioden 2001 – 2009 har fått och betald ett antal andra fakturor från samma företag
5.Det låter osannolikt att en obetald faktura från 2001 ännu inte skickats till inkasso/kronofogden, vilket gör att fakturan sannolikt är felaktig.
FLKR
1.Kravet är snart 8 år gammalt och har därmed preskriberats enl. lag om preskriptionstid (3 år) för tjänster mot konsument.
2.Jag har ingen möjlighet att efter 8 år verifiera om tjänsten fakturan avser verkligen utförts.
3.Jag har ingen möjlighet att efter 8 år kontrollera om den aktuella fakturan har betalts av mig eller inte.
4.Jag kan inte minnas att jag tidigare har fått påminnelse för den aktuella fakturan, och att fakturan plus ev. påminnelser kommit bort i posten låter osannolikt då jag under perioden 2001 – 2009 har fått och betald ett antal andra fakturor från samma företag
5.Det låter osannolikt att en obetald faktura från 2001 ännu inte skickats till inkasso/kronofogden, vilket gör att fakturan sannolikt är felaktig.
FLKR
Klicka här för att svara
