S sinuslinus skrev:
Generellt gäller att om man sågar båda vinkarna på samma gång så behövs inga tabeller eller uträkningar. Det är bara att ställa vinkeln. Men om man sågar en vinkel i taget så behöver man räkna om vinklarna. Jag brukar inte göra det sistnämnda så jag har ingen erfarenhet av det.
Tyvärr var det mer komplicerat än så, men jag fick hjälp med en formel. På bilden syns ett test jag gjorde, där båda sidorna lutar 13,5 grader. Då skall lutningen på klingan vara 3,1 grad och anhållet vara vridet till 76,9 grader (har jag för mig det var, inget med 13,5 i alla fall).

Verkstad, träbord med hål, verktyg i bakgrunden, arbetsbänk, industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
S
Daniel_N Daniel_N skrev:
Tyvärr var det mer komplicerat än så, men jag fick hjälp med en formel. På bilden syns ett test jag gjorde, där båda sidorna lutar 13,5 grader. Då skall lutningen på klingan vara 3,1 grad och anhållet vara vridet till 76,9 grader (har jag för mig det var, inget med 13,5 i alla fall).

[bild]
Ja tänkte nog inte att smygen vinklade i fler dimensioner förrän när jag såg din bild. Jag hade ritat upp det där i datorn för att få vinklarna men det går att slå ut det i skala 1:1 och få vinklarna också.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Tycker du borde
Daniel_N Daniel_N skrev:

[bild]
Får vi se formeln?
Jag började skissa på lösningen, då det borde lösas med lite trigonometri, men sen skulle barnen nattas... :P

Det kan ju alltid hjälpa någon annan :)

Det är klart att Matthias Wandel har räknat på detta

https://woodgears.ca/miter/

Där finns en tabell att ladda ner, pdf eller excel

• Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 3 till
  • Laddar…
Aha, nu ser jag att du har använt en annan typ av fog, än Matthias. Det är därför jag fick helt andra siffror när jag använde hans formel på ditt fall.

Om man vill använda Matthias formel, kan det vara bra att känna till att han verkar ha slarvat lite: han pratar om "splayc", "splayx" och "splays" utan att vidare tydligt definiera dem.

Det verkar som att "splays" = "splayx" = "splay angle" som visas i bilden.

Om det är slarv, eller ett logiskt steg som jag inte hänger med på vet jag inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.