Snickaren söker räknehjälp!

Vi ska klä in en fönstersmyg. Botten är såklart rak men både sidor och topp är vinklade. Vinklarna i topp och sida är inte samma.

Normalt löser jag denna typ av problem genom att tillverka en kil att ställa i justersågen (så att ämnet jag ska kapa är tiltat i rätt vinkel) och sen lutar jag klingan.

Denna gång är dock ämnet för brett i förhållande till klinghöjden, i alla fall för att enkelt köra i ett snitt.
Därför är min tanke att såga på kap/gersågen med ett sk. compound cut. Dvs jag lägger ämnet platt på sågbordet och vinklar + lutar klingan.

Detta har jag inte gjort på säkert 15 år och även då tror jag inte att jag riktigt fattade formeln för hur man räknar ut lutning och vinkel.

Någon som kan hjälpa till?

Förutsättningar: Ämnena är lika tjocka om det spelar någon roll.

Bild 1 föreställer en vy ovanifrån. Vi ser en del av fönsterkarmen i genomskärning samt den delen av inklädnaden som
ska stå vertikalt. Vinkel på smygen är 100 grader.

Bild 2 föreställer en vy från sidan. Vi ser en del av fönsterkarmen i genomskärning sam den delen av inklädnaden som skall sitta horisontellt (i ovankant av fönstret). Vinkeln i smygen är 102 grader.

Bild 3 är världens fulaste perspektivbild. Här står vi inne i rummet och tittar ut. Vad jag vill kommunicera med denna bild är bara att den övre inklädnaden skall ligga ovanpå den undre, dvs ingen gering uppe i hörnet.

Hoppas jag har gett tillräckligt med info för att kuna lösa problemet? Annars bara fråga på.

OBS: jag söker helst en formel så att jag kan lösa problemet. Vinklarna på 100 resp 102 grader är int vad de är i verkligheten utan bara exempel. Jag ska dit och mäta imorgon, men hade gärna sågat till testbitar redan då, på plats.
Stort tack på förhand!

@mattiasp

• Handritad skiss av en fönsterkarm och bröstning med märkningar och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av ett rum med väggar, fönsterkarm och beskrivande texter, på ett papper.
    Skapa konto
  • Enkel ritning av en dörröppning sett framifrån med mått och text på svenska.
    Skapa konto
richardtenggren
Om jag tolkar din skiss rätt så blir det väl aldrig något compound-snitt? Vilket styrks av texten till bild 3? Men med din erfarenhet så är det väl troligare att jag missförstår ditt problem :)

För som det är nu blir det ju bara långsidorna som kapas för att möta karm och vägg(90-102/2?) resp (90-100/2?), samt att kortsidan mot toppen sågas i 12 deg?

Redigerat:
Varken taggad här eller på Facebook. Du kan räkna själv gubbe!

• Haha
Daniel_N
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
@Daniel N bry dig inte om Ola, han är bara vresig för att han inte kan räkna ut det ;)

• Haha
Daniel_N
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Äh, tänkte du hade fullt upp m nästa jigg så jag ville inte störa!

Klarar du av nöten då?

richardtenggren richardtenggren skrev:
Om jag tolkar din skiss rätt så blir det väl aldrig något compound-snitt? Vilket styrks av texten till bild 3? Men med din erfarenhet så är det väl troligare att jag missförstår ditt problem :)

För som det är nu blir det ju bara långsidorna som kapas för att möta karm och vägg(90-102/2?) resp (90-100/2?), samt att kortsidan mot toppen sågas i 12 deg?
Där delarna möter varandra i hörnet blir det lite krångligare än så

richardtenggren
Daniel_N Daniel_N skrev:
Där delarna möter varandra i hörnet blir det lite krångligare än så
Ja sant, vet inte vad jag tänkte 😂

S
Om det är en compound angle (tror man säger sammansatt vinkel på svenska) är det bara att vinkla sågbordet och vinkla klingan så löser det sig själv. Eller missförstår jag?

Daniel_N Daniel_N skrev:
Klarar du av nöten då?
För 900:- + moms per timme kan jag överväga att läsa problemställningen.

• Haha
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om det är en compound angle (tror man säger sammansatt vinkel på svenska) är det bara att vinkla sågbordet och vinkla klingan så löser det sig själv. Eller missförstår jag?
Njae, det är nog tyvärr inte riktigt så enkelt tänker jag mig. Men jag har haft fel förr.

S
Daniel_N Daniel_N skrev:
Njae, det är nog tyvärr inte riktigt så enkelt tänker jag mig. Men jag har haft fel förr.
Blir ju samma som när du lägger kil på justersågen.

S sinuslinus skrev:
Blir ju samma som när du lägger kil på justersågen.
hmm, kanske jag som har gjort det för komplicerat..

S
Daniel_N Daniel_N skrev:
Kanske bättre någon lärling tänker ut det där. 😆😉

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
S
Daniel_N Daniel_N skrev:
Generellt gäller att om man sågar båda vinkarna på samma gång så behövs inga tabeller eller uträkningar. Det är bara att ställa vinkeln. Men om man sågar en vinkel i taget så behöver man räkna om vinklarna. Jag brukar inte göra det sistnämnda så jag har ingen erfarenhet av det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.