109 498 läst ·
15 svar
109k läst
15 svar
Räkna ut vad element kostar att driva
Sida 1 av 2
Hej!
Det är så att jag har ett gästhus, som är uppvärmt via el-element och jag har alltid funderat på vad det kostar att driva det med detta men hur kan jag räkna ut det? Jag har kollat på elementen och jag har 4 stycken som drar 800w styck, ett som drar 600w och ett som drar 300w.
Vet inte hur man ska räkna då dom aldrig står på full kraft vilket borde spela in.
För att säga en siffra så säger vi att alla står på 75% av sin maxtemperatur dygnet runt.
Jag kollade precis elmätaren och såg att me är nätavgift och elkostnad så låg priset på 1.30 kronor per kWh denna månaden.
Någon vänlig själv som kan räkna ut detta? Är säkert väldigt lätt men jag som är för lat för att tänka. Tack på förhand!
Det är så att jag har ett gästhus, som är uppvärmt via el-element och jag har alltid funderat på vad det kostar att driva det med detta men hur kan jag räkna ut det? Jag har kollat på elementen och jag har 4 stycken som drar 800w styck, ett som drar 600w och ett som drar 300w.
Vet inte hur man ska räkna då dom aldrig står på full kraft vilket borde spela in.
För att säga en siffra så säger vi att alla står på 75% av sin maxtemperatur dygnet runt.
Jag kollade precis elmätaren och såg att me är nätavgift och elkostnad så låg priset på 1.30 kronor per kWh denna månaden.
Någon vänlig själv som kan räkna ut detta? Är säkert väldigt lätt men jag som är för lat för att tänka. Tack på förhand!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Det är ju inte riktigt så lätt.
Vad dom står på för temperatur är en faktor.
Utetempertauren en annan.
Isoleringen och lufomsättningen ytterligare en.
Finns det andra uppvärmningskällor (kök, kaffebrygagre, människor, djur ?)
Man kan förstås göra ett antagande, typ att dom slår på ca 10 eller 50 % av tiden - men det gör ju rätt stor skillnad hur mkt dom måste slås på.
4100 w är totaleffekten.
Slår dom på 10% av tiden, dvs ca 2,5 h/dygn så blir det ca 10 Kwh/dygn, eller då med ditt elpris ca 13 kr/dygn
Är det dåligt isolerat/drag så kanske dom kör 50% av tiden - då blir det 12h/dygn => nästan 50kwh => 65 kr/dygn
/K
Vad dom står på för temperatur är en faktor.
Utetempertauren en annan.
Isoleringen och lufomsättningen ytterligare en.
Finns det andra uppvärmningskällor (kök, kaffebrygagre, människor, djur ?)
Man kan förstås göra ett antagande, typ att dom slår på ca 10 eller 50 % av tiden - men det gör ju rätt stor skillnad hur mkt dom måste slås på.
4100 w är totaleffekten.
Slår dom på 10% av tiden, dvs ca 2,5 h/dygn så blir det ca 10 Kwh/dygn, eller då med ditt elpris ca 13 kr/dygn
Är det dåligt isolerat/drag så kanske dom kör 50% av tiden - då blir det 12h/dygn => nästan 50kwh => 65 kr/dygn
/K
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
I princip alla element är termostatstyrda. Det innebär att de slår till och från, beroende på uppvärmningsbehovet. Därför går det inte att räkna ut kostnaden, vi vet inte hur många timmar per dygn som elementen är igång.
Oj det var ganska så mycket. Men kostnaden kan man alltså räkna (på ett ungefär) att den även minskar och ökar rätt exakt med effekten man väljer att ha. Säg att jag har alla element på 50%, då sjunker även kostnaden med cirka en tredjedel?
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
För att veta säkert får man mäta med tex två såna här
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/testinstrument/elmatare/elmatare-406102/
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/testinstrument/elmatare/elmatare-406102/
Sen har jag inte räknat med att elementen slår ifrån när de nått sin önskade temperatur om bara för en stund. Men om man skulle byta till olje-element, skulle man märka någon skillnad då?
Edit: Såg ditt svar nu hempularen efter att jag skrev detta och det är ju sant. Men om dom skulle gå för full effekt hela tiden så hade det varit kul at veta en siffra, vilket i verkligheten inte stämmer men då vt man Max om huset skulle vara väldigt dragit och elementen aldrig når full effekt t.ex
Edit: Såg ditt svar nu hempularen efter att jag skrev detta och det är ju sant. Men om dom skulle gå för full effekt hela tiden så hade det varit kul at veta en siffra, vilket i verkligheten inte stämmer men då vt man Max om huset skulle vara väldigt dragit och elementen aldrig når full effekt t.ex
Redigerat:
Förstår att det är väldigt svårt att få något konkret, men här är litebytterligare information.
47 kvm
Välisolerat
En boende person
Dator, Tv, fullt fungerande kök samt tvättmaskin.
Element står på 50%
Alltså ett normalt litet hem egentligen
47 kvm
Välisolerat
En boende person
Dator, Tv, fullt fungerande kök samt tvättmaskin.
Element står på 50%
Alltså ett normalt litet hem egentligen
Det blir ingen skillnad om du har oljefylda element, på elelement väljer man inte effekt utan dom endera går för fullt eller så slår termostaten av allt. Och det är omöjligt att räkna på hur mycket ström det går, men har du ett dåligt isolerat hus kanske det går 80 Watt/m2 när det är riktigt kallt och 40 Watt när det är nollgradigt. Är huset bra isolerat kan du halvera förbrukningsvärdet, MEN det här är bara en grov uppskattning. Man måste veta alla parametrar eller mäta förbrukningen för att få ett någorlunda säkert svar.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Vad skall du göra med informationen ?messijah skrev:
De beräkningar du fått uppe i tråden visar ju på ett värde mellan ca 20 - 90 kr/dygn för eluppvärmningen. Eller ca 600 - 2700 kr/månaden, vilket ju låter inom det normala för ett eluppvärmt hus på 47 kvm beroende på årstid...
Ett "normalhus" beräknar dra ca 70w/m2. Räknar man på dina 47 kvm så skulle du komma upp i ca 78 kwh/dygn = ca 100 kr/dygn.
Som sagt, ett oljefyllt element jämnar ut uppvärmningen och är bara en komfortfråga egentligen...kan möjligen påverka förbrukningen om man har tillfälliga drag (öppnar fönster/dörrar) då det inte behöver slå till direkt...
Vill du ha ett mer exakt värde så måste man göra en energibesiktning (med paramterar som medelutetemperatur, isoleringstjocklek, antal fönster (+isolervärde) etc
/K
Redigerat:
Du har väl både effekt och termostat på elementet? I så fall sparar du inga pengar på att sänka effekten så länge du inte samtidigt väljer att sänka innetemperaturen.messijah skrev:
Säg att du från början satt elementet på 100% effekt och vill ha 20 grader inomhus. Då kommer elementet att slå till och från så mycket som behövs för att hålla 20 grader och vara igång T minuter per dag.
Sänker du sedan effekten till 50% men vill bibehålla 20 grader inomhus så kommer elementet att behöva vara igång dubbelt så ofta (2xT) och kostnaden på elräkningen blir densamma.
Det du kan göra för att sänka kostnaden är att sänka innertemperaturen, bättra på isoleringen eller byta/komplettera med annan uppvärmningskälla. Att bara leka med maxeffekten ger inget extra i plånboken
Finns det element (någorlunda moderna) som man kan välja effekt på?? Jag har inte sett element med effektväljare på sedan 70 talet om man undantar vissa kamflänselement som ju inte är avsedda för bostadsrum.
Men innan du skaffar nått annat så kolla vad det verkligen kostar på årsbasis, det är ju många dagar som det inte kostar nått och många dagar som det kostar mycket lite. Ett alternativt uppvärmningssystem är knappast gratis.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
En normalförbrukning i ett normalt isolerat hus är ca 120 - 150 kwh per år och kvm. Så dina 47 kvm borde kosta max ca 7000 kr/år att värma upp.
Den enda rimliga besparingen du kan göra vore att installera en luft/luft VP. Om vi då antar att den realistiskt kan spara in drygt hälften så kanske du kan spara 4000 per år. Antag en installationskostnad på typ 15 000, så ger det en rimlig men inte astronomisk avkastning på investeringen.
Den enda rimliga besparingen du kan göra vore att installera en luft/luft VP. Om vi då antar att den realistiskt kan spara in drygt hälften så kanske du kan spara 4000 per år. Antag en installationskostnad på typ 15 000, så ger det en rimlig men inte astronomisk avkastning på investeringen.