Hej, jag har planerat att bygga ett hus, och har så skissat på förhöjt väggliv som går med den bygghöjd vi får ha.
Det skulle innebära att jag invändigt har 114cm till där väggen skär det 38graders tak.
Hur kan jag på ett enkelt sätt sänka denna till 70cm och sen se med jämna mellanrum se hur mycket rumsyta det försvinner på sänkt vägg?
Finns det något bra visuellt sätt att göra det på?
Det skulle innebära att jag invändigt har 114cm till där väggen skär det 38graders tak.
Hur kan jag på ett enkelt sätt sänka denna till 70cm och sen se med jämna mellanrum se hur mycket rumsyta det försvinner på sänkt vägg?
Finns det något bra visuellt sätt att göra det på?
Vilket mått är det på huset och vilken är max bygghöjd du får ha?N Nygge72 skrev:Hej, jag har planerat att bygga ett hus, och har så skissat på förhöjt väggliv som går med den bygghöjd vi får ha.
Det skulle innebära att jag invändigt har 114cm till där väggen skär det 38graders tak.
Hur kan jag på ett enkelt sätt sänka denna till 70cm och sen se med jämna mellanrum se hur mycket rumsyta det försvinner på sänkt vägg?
Finns det något bra visuellt sätt att göra det på?
Max bygghöjd 4.20, så alla yttre mått håller jag. Däremot säger kommunen att det bara får vara 1 våning, och är det över 70cm innerväggar på övervåning säger de att det räknas som ytterligare våning. De gav då på förslag att höja bjälklaget inomhus, eller ändra takvinkel…..T ToreJ01 skrev:
Men jag ser liksom inte vitsen med att höja bjälklaget (44cm) då det bör bli samma sak som att sänka taket, dvs utrymmet inne blir detsamma. Förhöjt väggliv sätter jag ju bara för att få ut så mycket yta som möjligt, utifrån den bygghöjd jag får ha.
Är väl nåt som jag inte förstår men nåt utrymme för övervåning kan jag inte se.N Nygge72 skrev:Max bygghöjd 4.20, så alla yttre mått håller jag. Däremot säger kommunen att det bara får vara 1 våning, och är det över 70cm innerväggar på övervåning säger de att det räknas som ytterligare våning. De gav då på förslag att höja bjälklaget inomhus, eller ändra takvinkel…..
Men jag ser liksom inte vitsen med att höja bjälklaget (44cm) då det bör bli samma sak som att sänka taket, dvs utrymmet inne blir detsamma. Förhöjt väggliv sätter jag ju bara för att få ut så mycket yta som möjligt, utifrån den bygghöjd jag får ha.
Jag har huset ritat med 1140mm idag, där du satt 700 (som kommunen) säger jag får ha. Så jag ville se skillnaden på utrymmet upptill som blir med de två olika vägghöjderna.T ToreJ01 skrev:
Har man 1140 vägg så skär ju golv/tak närmare ytterväggen vid måtten 1500mm och 1900mm. Men HUR mycket närmare än om väggen är 700mm.
Svårt att förklara 😁
Om du markerar takhöjden 1500 och 1900 i din ritning ovan och avstånd från vägg, och gör samma i en ritning med vägg 1140 kan TS jämföra ytan på övervåningen med ståhöjd. Så tolkar jag frågan.


