Hej, jag har planerat att bygga ett hus, och har så skissat på förhöjt väggliv som går med den bygghöjd vi får ha.

Det skulle innebära att jag invändigt har 114cm till där väggen skär det 38graders tak.

Hur kan jag på ett enkelt sätt sänka denna till 70cm och sen se med jämna mellanrum se hur mycket rumsyta det försvinner på sänkt vägg?

Finns det något bra visuellt sätt att göra det på?
 
N Nygge72 skrev:
Hej, jag har planerat att bygga ett hus, och har så skissat på förhöjt väggliv som går med den bygghöjd vi får ha.

Det skulle innebära att jag invändigt har 114cm till där väggen skär det 38graders tak.

Hur kan jag på ett enkelt sätt sänka denna till 70cm och sen se med jämna mellanrum se hur mycket rumsyta det försvinner på sänkt vägg?

Finns det något bra visuellt sätt att göra det på?
Vilket mått är det på huset och vilken är max bygghöjd du får ha?
 
T ToreJ01 skrev:
Vilket mått är det på huset och vilken är max bygghöjd du får ha?
Max bygghöjd 4.20, så alla yttre mått håller jag. Däremot säger kommunen att det bara får vara 1 våning, och är det över 70cm innerväggar på övervåning säger de att det räknas som ytterligare våning. De gav då på förslag att höja bjälklaget inomhus, eller ändra takvinkel…..

Men jag ser liksom inte vitsen med att höja bjälklaget (44cm) då det bör bli samma sak som att sänka taket, dvs utrymmet inne blir detsamma. Förhöjt väggliv sätter jag ju bara för att få ut så mycket yta som möjligt, utifrån den bygghöjd jag får ha.
 
N Nygge72 skrev:
Max bygghöjd 4.20, så alla yttre mått håller jag. Däremot säger kommunen att det bara får vara 1 våning, och är det över 70cm innerväggar på övervåning säger de att det räknas som ytterligare våning. De gav då på förslag att höja bjälklaget inomhus, eller ändra takvinkel…..

Men jag ser liksom inte vitsen med att höja bjälklaget (44cm) då det bör bli samma sak som att sänka taket, dvs utrymmet inne blir detsamma. Förhöjt väggliv sätter jag ju bara för att få ut så mycket yta som möjligt, utifrån den bygghöjd jag får ha.
Är väl nåt som jag inte förstår men nåt utrymme för övervåning kan jag inte se.
 
  • Ritning av byggnadens sektion med takvinkel och mått, utan synligt utrymme för övervåning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T ToreJ01 skrev:
Är väl nåt som jag inte förstår men nåt utrymme för övervåning kan jag inte se.
4.20 är där vägg möter tak. 2.50 i takhöjd nedervåning. Bredd 8700 😁
 
Så ingen max nockhöjd?
 
T ToreJ01 skrev:
Så ingen max nockhöjd?
Nej, men Max 45 graders taklut
 
N Nygge72 skrev:
Nej, men Max 45 graders taklut
Så här?
 
  • Byggnadsskiss med sektion av husgavel, mätt 7924 mm hög, 8000 mm bred, med takvinkel på 45 grader, från ritning av Tore Johansson.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T ToreJ01 skrev:
Så här?
Ja men takvinkel 38 grader. Bredden 8700mm.

Sen jämföra rumrymden om du har 700mm eller 1140mm på väggen på ovanvåning
 
N Nygge72 skrev:
Ja men takvinkel 38 grader. Bredden 8700mm.

Sen jämföra rumrymden om du har 700mm eller 1140mm på väggen på ovanvåning
Nytt försök.
 
  • Byggnadsritning av ett hus med måttangivelser för tak och väggar, daterad november 11, med en sektion på skala 1:50.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T ToreJ01 skrev:
Nytt försök.
Precis. Det jag då är nyfiken på är att veta var t.ex 1500 och 1900 hamnar ifrån golv till tak om man har 700 reps 1140 som innervägg, dvs hur stor skillnad blir det på utrymmet.
 
Hänger inte med vad som menas.
 
T ToreJ01 skrev:
Hänger inte med vad som menas.
Jag har huset ritat med 1140mm idag, där du satt 700 (som kommunen) säger jag får ha. Så jag ville se skillnaden på utrymmet upptill som blir med de två olika vägghöjderna.

Har man 1140 vägg så skär ju golv/tak närmare ytterväggen vid måtten 1500mm och 1900mm. Men HUR mycket närmare än om väggen är 700mm.

Svårt att förklara 😁
 
1140 har du väl om huset är ritat så. Men 1500 och 1900 förstår jag fortfarande inte.
 
Om du markerar takhöjden 1500 och 1900 i din ritning ovan och avstånd från vägg, och gör samma i en ritning med vägg 1140 kan TS jämföra ytan på övervåningen med ståhöjd. Så tolkar jag frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.