3 427 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Räkna på kostnad - hjälp tack!
Hej!
behöver lite hjälp här!
Håller på att räkna ut vad vår smärtgräns vad gäller kostnad för husbygge är.
Har räknat att "worst case" =
- jag går hemma med barn (har inga barn just nu, men planerar inom kort) = 80% av bef lön
- sambon får bara ut sin garantilön (han är konsult)
- bottenlån ränta på 6% (amorteringsfritt)
- topplån ränta på 10% (rak amortering 10 år)
- Levnadskostnader på 14000 kr (mat, kläder, hygien, bil, etc)
Då skulle vi klara av 3 miljoner kr (med + 159 kr ;D) under förutsättning att 90% av lånet är botten och 10% topp. Är det rimligt? ???
Hur ska man räkna för att få en bra och rimlig kalkyl? :
behöver lite hjälp här!
Håller på att räkna ut vad vår smärtgräns vad gäller kostnad för husbygge är.
Har räknat att "worst case" =
- jag går hemma med barn (har inga barn just nu, men planerar inom kort) = 80% av bef lön
- sambon får bara ut sin garantilön (han är konsult)
- bottenlån ränta på 6% (amorteringsfritt)
- topplån ränta på 10% (rak amortering 10 år)
- Levnadskostnader på 14000 kr (mat, kläder, hygien, bil, etc)
Då skulle vi klara av 3 miljoner kr (med + 159 kr ;D) under förutsättning att 90% av lånet är botten och 10% topp. Är det rimligt? ???
Hur ska man räkna för att få en bra och rimlig kalkyl? :
Ja, det tycker jag låter rimligt. Något jag personligen tycker är bra att göra är att göra en kalkyl med tio års horisont; dvs inte bara titta på dagens kostnader och dagens intäkter. Givetvis lite beroende på var i livet man befinner sig. Det ger också lite perspektiv på vad utfallet av en ev. amortering har för långsiktigt inverkan.
En annan bra metod om man använder vissa typer av internetbanker är att titta på vilka utgifter man egentligen hade föregående år och använda ett riktigt underlag istället för konsumentverkets schabloner. Allt synliggörs inte, men många utgifter som annars glöms av kan man se där.
Vidare medför ofta ett husbygge lite indirekta kostnader beroende på var huset ligger i förhållande till dagis/skolor/arbeten i form av flera bilar. En utgift som inte är att förakta. Det är en typ av kostnad som är bra att ha med i kalkylen..... Bland större "jobbiga" utgifter brukar också studielån ibland glömmas av.
Det worst case scenario jag räknat på för vår del stannar också vid 6% och det känner jag är för lågt om man på allvar skall kalla det worst case. Vad nivån borde ligga på beror på hur pessimistisk / realistisk man vill vara.
En annan bra metod om man använder vissa typer av internetbanker är att titta på vilka utgifter man egentligen hade föregående år och använda ett riktigt underlag istället för konsumentverkets schabloner. Allt synliggörs inte, men många utgifter som annars glöms av kan man se där.
Vidare medför ofta ett husbygge lite indirekta kostnader beroende på var huset ligger i förhållande till dagis/skolor/arbeten i form av flera bilar. En utgift som inte är att förakta. Det är en typ av kostnad som är bra att ha med i kalkylen..... Bland större "jobbiga" utgifter brukar också studielån ibland glömmas av.
Det worst case scenario jag räknat på för vår del stannar också vid 6% och det känner jag är för lågt om man på allvar skall kalla det worst case. Vad nivån borde ligga på beror på hur pessimistisk / realistisk man vill vara.
Klicka här för att svara