Hej

Jag har hamnat i lite av en knivig situation och skulle behöva lite hjälp med kalkylen.
Jag och min fru har idag ett hus som vi kommer behöva sälja ganska omgående, vet inte exakt vad huset är värt då vi inte kommit så långt i processen men någonstans 600tkr-1mkr.

Där jag har kört fast nu är i kalkylen vad vi behöver sälja huset för så att vi kan gå jämt ut.
Vi har idag ”husrelaterade” skulder på ca. 700tkr som hade varit önskvärt att betala av såklart, en del som bolån och en del som blanco.
Till det kommer vinstskatten, vi köpte huset för 400tkr för ganska exakt fem år sedan och har lagt ner ca. 270tkr i renoveringar.
Försäljningskostnader beräknas uppgå till 70tkr.

Hur mycket behöver vi sälja huset för så att vi kan betala skatt och skulder och således gå jämt ut? Skriv jättegärna med uträkning så att jag kan förstå hur jag ska räkna.

Tack på förhand!

Till att börja med:

Renoveringar är avdragsgilla om de är nyare än 5 år. Sådant som räknas som förbättringar (typ utbyggnad, bygga om badrum till högre standard osv) är avdragsgilla oavsett hur gamla de är.

Om vi antar att hela renoveringssumman är avdragsgill.

Då har du alltså haft en anskaffningskostnad på 400 000 + 270 000. Sedan räknar du med försäljningsomkostnader på 70 000. Du kommer då att få dra av sammanlagt 740 000 från ditt försäljningspris. Du bör även komma ihåg att dra av kostnader som du hade vid köpet för lagfart och ev. nya pantbrev.

För att betala av skulden behöver du sälja för 700 000. I så fall gör du alltså en liten förlust skattemässigt. Som du delvis får dra av i din deklaration. Du får alltså en negativ skatt för försäljningen, om du säljer till ett pris där du blir skuldfri.

Lyckas du få mer än 740 000 vid en försäljning, så kommer du att få skatta bort 22% av överskottet.

H hempularen skrev:
För att betala av skulden behöver du sälja för 700 000. I så fall gör du alltså en liten förlust skattemässigt. Som du delvis får dra av i din deklaration. Du får alltså en negativ skatt för försäljningen, om du säljer till ett pris där du blir skuldfri.
TS vill ha 700 tkr (skulder) plus 70 tkr (försäljningskostnader) = 770 tkr efter skatt

De första 740 tkr är skattefria, (håller med om din beräkning mm.)

För att ha kvar 30 tkr efter skatt på överskjutande så behöver TS sälja för ytterligare 30 tkr / (1 - 0.22) eller 38461 kr utöver 740 tkr.

Alltså 778 461 kr.

• Gilla
Hedberge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.