A
När du vet hur långt från väggen takhöjden är 190cm så är det ju lätt att räkna ut resterande golvyta

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
När du vet hur långt från väggen takhöjden är 190cm så är det ju lätt att räkna ut resterande golvyta
Ja, men det kan man ju bara veta om man vet bredden på rummet och nockens höjd över rummet..

Nissens
Violina Violina skrev:
Ja, men det kan man ju bara veta om man vet bredden på rummet och nockens höjd över rummet..
Nej, nockhöjden är helt ointressant. Endast takhöjden är intressant.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Men utan höjden för nocken över golvnivå kan du ju inte räkna ut effektiv boyta??

Takvinkeln behöver ju inte börja och sluta i golvnivå, du kan ju ha ett förhöjt väggliv..

A
På ett befintligt hus är ju nockhöjden ointressant såvida det inte är utrymmets volym som ska beräknas.

På ett framtida hus är också nockhöjden ointressant i det här läget, eftersom avstånden mellan de fyra ytterväggarna bestämmer boyta och biyta.

Nissens
J JF. skrev:
hur ska man räkna då?
Jag har ju förklarat, det är superlätt.
Har du ritningar på huset?

A Emil_K skrev:
På ett befintligt hus är ju nockhöjden ointressant såvida det inte är utrymmets volym som ska beräknas.

På ett framtida hus är också nockhöjden ointressant i det här läget, eftersom avstånden mellan de fyra ytterväggarna bestämmer boyta och biyta.
Om du har förhöjt väggliv då?

Eller du missar också den detaljen?

A
Kolla inlägg #11

J JF. skrev:
Är det någon har som vet hur jag kan räkna fram den faktiska boytan(190cm höjd) när jag ändrar takvinkel från 22grader till 38 eller 45grader?
Har du förhöjt väggliv?

K Kane skrev:
Har du förhöjt väggliv?
Det stämmer bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.