Är det någon har som vet hur jag kan räkna fram den faktiska boytan(190cm höjd) när jag ändrar takvinkel från 22grader till 38 eller 45grader?

Beror ju på om du ändrar nockhöjd och så också?

Men det är ju inte jättesvårt att räkna fram..

Violina Violina skrev:
Beror ju på om du ändrar nockhöjd och så också?

Men det är ju inte jättesvårt att räkna fram..
nockhöjden måste ökas när det blir en brantare takvinkel. Det är ett befintligt hus det gäller.
Ja precis, måste finnas en formel för att räkna ut det :)

Redigerat:
Takvinkeln i sig självt är ointressant. Räkna fram till 1,9 m rumshöjd plus 60 cm till. Enligt illustration:

• Illustration av sektion genom ett hus med angivna mått för rumshöjd och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
splinter splinter skrev:
Takvinkeln i sig självt är ointressant. Räkna fram till 1,9 m rumshöjd plus 60 cm till. Enligt illustration:
Om jag idag har en takvinkel på 22grader om ändrar till 45grader så blir nockhöjden högre. Så takvinkel kan knappast vara ointresserat?

A
Alla formler du behöver finns i din gamla mattebok. Det är enkel trigonometri.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Alla formler du behöver finns i din gamla mattebok. Det är enkel trigonometri.
du kanske vet formeln?

J JF. skrev:
Om jag idag har en takvinkel på 22grader om ändrar till 45grader så blir nockhöjden högre. Så takvinkel kan knappast vara ointresserat?
Som sagt, i sig självt är det ointressant. Oavsett takvinkel så mäter du fortfarande enligt illustrationen ovan. Ju brantare takvinkel desto närmare ytterväggen kommer ”1,9 m-gränsen” och desto mer boarea får du.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
splinter splinter skrev:
Som sagt, i sig självt är det ointressant. Oavsett takvinkel så mäter du fortfarande enligt illustrationen ovan. Ju brantare takvinkel desto närmare ytterväggen kommer ”1,9 m-gränsen” och desto mer boarea får du.
precis, och jag vill veta vad skillnaden i boyta blir mellan de olika takvinklarna.

Nissens
J JF. skrev:
du kanske vet formeln?
Det kan inte bli mycket enklare. All golvyta som har 1,9 meter eller högre i takhöjd är boyta. Tex 5m x 5m = 25kvm…

A
Eftersom alla vinklar är kända och motstående katet är 190 samt att hypotenusan är ointressant så ska vi räkna med tangens-funktionen.

X=takvinkel
190*tan (90-X)°=golvlängd

Sen är det bara räkna bort vägglivet så får du fram hur långt från väggen du har 190cm takhöjd

• Gilla
JF.
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Eftersom alla vinklar är kända och motstående katet är 190 samt att hypotenusan är ointressant så ska vi räkna med tangens-funktionen.

X=takvinkel
190*tan (90-X)°=golvlängd

Sen är det bara räkna bort vägglivet så får du fram hur långt från väggen du har 190cm takhöjd
tack för det. Äntligen ett vettigt svar :)

Resultatet från den formeln blir emellertid inte boarean för rummet/våningsplanet, vilket var vad du efterfrågade. Men aja, bra att du fått ett svar du verkar nöjd med.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
splinter splinter skrev:
Resultatet från den formeln blir emellertid inte boarean för rummet/våningsplanet, vilket var vad du efterfrågade. Men aja, bra att du fått ett svar du verkar nöjd med.
hur ska man räkna då?

Hur brett är rummet?
Hur hög är nocken?
Hur långt är avståndet mellan golvet och där taket börjar (i vissa hus går "snedtaket" ända ner till golvet, i andra börjar det en bit upp, hur ser det ut hos dig?)

Det finns ingen "enkel formel" att använda utan vi måste veta hur geometrierna ser ut idag och hur geometrierna kommer se ut i framtiden.

Hade nockhöjden varit oförändrad hade man kunnat ställa upp en formel, men nu är allt "knepigare"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.