Om jag tolkar schemat över Scott-T kopplingen korrekt, så kan du aldrig få ut mer 1-fas-effekt
än om du kopplar in en enfas 400V->230V transformator, dvs 34.8 A vid 230V om du har 400V trefas med 20A säkringar.
Max enfas ström för Scott-T kopplingen blir inte högre än så.
Dessutom ser de båda utgångarna inte likvärdiga ut.
Den som ger mest ger lika mycket som en enfas 400V->230V.
Den andra ger bara 86.6% av det.

/Hasse

EDIT:
Nu har jag kollat lite bättre. Om man belastar de båda 2-fas-utgångarna lika mycket så får man en jämn belastning på 3-fas-sidan. Den ström man då kan plocka ut på 2-fas-utgångarna är bara 86.6% av vad man maximalt kan plocka ut på den ena utgången, om den andra lämnas obelastad. När man snedbelastar 2-fas-sidan så är utgångarna inte likvärdiga. Det är bara den ena som kan ge 230V/34.8A, vilket är samma som man kan få ut med en vanlig 1-fas transformator.

400V/20A 3-fas ger max effekt 13.8 kW
Det ger 6.9 kW per fas på 2-fas-utgången. Vid 230V är det 30.1A, vilket är 86.6% av 34.8A
Slutsatsen är fortfarande att Scott-T inte hjälper alls, om syftet är att få fram EN fas med maximal effekt.

Redigerat:
  • Gilla
Daniel Berge
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Om du läser Engelska så gillar jag [länk], som har en bra och tillämpad beskrivning av 3-fas (och mycket annat). Den är iofs Bamerikansk, så en del saker är inte aktuella för oss (exv. split-phase 120/240V), men jag tycker den är bra ändå (bättre än de böckerna jag tvingade mig igenom på Chalmers). Framför allt så förklarar den utrustning och skäl till att man valt och göra som man gjort, den är alltså inte riktigt så torr som viss annan litteratur.

Inte riktigt svar på din fråga, men ändå. :-)
Håller med dig :) Elkraftböckerna på Elektro var inte speciellt roliga

Tack för länktipset, där fanns mycket nyttigt att läsa verkar det som.

Redigerat:
b_hasse skrev:
Om jag tolkar schemat över Scott-T kopplingen korrekt, så kan du aldrig få ut mer 1-fas-effekt
än om du kopplar in en enfas 400V->230V transformator, dvs 34.8 A vid 230V om du har 400V trefas med 20A säkringar.

/Hasse

EDIT:
Nu har jag kollat lite bättre. Om man belastar de båda 2-fas-utgångarna lika mycket så får man en jämn belastning på 3-fas-sidan. Den ström man då kan plocka ut på 2-fas-utgångarna är bara 86.6% av vad man maximalt kan plocka ut på den ena utgången, om den andra lämnas obelastad. När man snedbelastar 2-fas-sidan så är utgångarna inte likvärdiga. Det är bara den ena som kan ge 230V/34.8A, vilket är samma som man kan få ut med en vanlig 1-fas transformator.

Det ger 6.9 kW per fas på 2-fas-utgången. Vid 230V är det 30.1A, vilket är 86.6% av 34.8A
Slutsatsen är fortfarande att Scott-T inte hjälper alls, om syftet är att få fram EN fas med maximal effekt.
ja det var ett bra tag sen jag läste det där och gjorde väl inte några direkta beräkningar utan fick mer för mig att "vilken bra grej" och så memorerades namnet Scott-t
nu förstår jag ju varför dom inte finns att köpa överallt.. hade det vart så bra som jag trodde så hade dom nog vart rätt vanliga. det enda är väl en 3-fas motor och en 1-fas generator som kan fixa detta, fast man får ju inte lika bra verkningsgrad som i en trafo då.

electrocuted skrev:
jo men vad gör det att det är 90grader, vi har ju 120 grader mellan 2 faser, det intressanta i sammanhanget ät att man kan få ut mycket kräm mellan 2 trådar, om man t.ex kunde köpa en scott-t som omvandlar 3x20A 400v 3-fas till 1x ~50A 230v!
så kunde man ju mata t.ex. amerikanska maskiner som går på deras 240V, eller så skulle jag behöva en sån till att mata en lillstuga på tomten som matas med 1-fas i dagsläget där 1x20A knappt räcker till att värma upp maten.
Det blir nog bra mycket billigare om du läger ut 2 fas 400 V i kabeln till stugan och sedan transformerar ner till 230 V. Då kan du i alla fall ta ut 1x 35A på sekundären vid 2x20A ingående. Sedan kan man ju oxo bita ihop och byta kabel, vilket antagligen blir ändå billigare. :)

mycke_nu skrev:
Det blir nog bra mycket billigare om du läger ut 2 fas 400 V i kabeln till stugan och sedan transformerar ner till 230 V. Då kan du i alla fall ta ut 1x 35A på sekundären vid 2x20A ingående. Sedan kan man ju oxo bita ihop och byta kabel, vilket antagligen blir ändå billigare. :)
nja, det är 2-tråds blankledning vackrt grönärgad och passar in till 1800-talsstugorna däremellan så den ska få sitta kvar, men troligtvis blir jag tvungen att utöka med en extra tråd och dra in 2-fas där istället, så kan man ju köra ugnen på 400v och elvärmen likaså, jag har stugan uthyrd och hyresgästen har kånkat in en 25A enfasspis men matningen till stugan är 20A och han skäller på att säkringen löser..:mad:
jag har försökt få honom att använda micron till att värma mat och en lös kokplatta till att koka mat på, men han vill prompt ha en spis så jag får väl ge mig..

Man brukar ju kunna blockera spisar så dom inte drar för mycket, men din hyresgäst kanske blir ledsen om inte alla plattorna och ugnen fungerar samtidigt?

jadu, inte vet jag vad det är han lagar.. vill inte veta heller;) men jag har iallafall satt upp en egen elmätare för lillstugan så han får betala sin egen el för jag tycker det börjar springa iväg väldigt.. han går hotell/restaurangprogrammet så det är väl hemläxor han gör

hur funkar det där med att blockera strömuttaget?? det är ju en nyare elektronisk historia han har så det är väl möjligt det går då, jag ska be honom att få låna instruktionsboken så ska ja se om det står nåt om det...

På gamla spisar, dvs sådana som jag har, burkar det finnas en plint med tillhörande ettikett som visar olika inkopplingsalternativ. En modern spis kanske man konfigurerar via internet?:D

b_hasse skrev:

/Hasse

EDIT:

Ok, kanske en dum fråga.. Men borde inte en sån här Scott-t vara bra för "moderna" spisar som använder 2 faser?
T.ex min Husqvarna kan dra 2x16A. De två högra plattorna belastar en fas, de två vänstra belastar den andra.
Finns det möjlighet att en sådan här transformator "jämnar till" belastningen mellan faserna?
Det skulle vara bra eftersom min gamla häll faktisk var "äkta" 3-fas och det nu är lite snedbelastning mellan faserna...

Mvh, Peter

Är det en spishäll? Är du säker på att den inte går att koppla om för att använda 3 faser?

Tja, det är ung som att ta en promenad istället för bilen eftersom "det är bra för miljön". Dagens elapparater (VVB, häll, etc) finns knappt som 3-fas längre, så vad kan man som enskild person göra? Ska man verkligen lägga tusenlappar på en specialtrafo för att balansera lasten, vilket näpperligen kommer att märkas i elnätet om inte alla köper en sån där trafo?

Att hällen går på två faser + nolla (230V) beror nog på att det är tänkt att den tredje fasen skall gå till en ugn.

Bjarredsbon skrev:
Men vad tror ni om en Scott-t?
Mvh, Peter
Jag tror att det fungerar i teorin, men att ingen skulle använda en Scott-T för att driva en spis. Har du funderat på hur stor, tung och dyr en sådan koppling skulle vara? De företag som jag handlar hos har inte transformatorer i den storleken. En gissning: 50 kg och 10 000:-

/Hasse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.