Det fanns en anledning till att jag hoppade av teknisk linje efter första året:

Om jag kör en liten elgenerator som ger 650W konstant - hur lång tid skulle det ta att ladda en blyack på 100 Ah? Är det ens görbart inom rimlig tid? Använder blyacken till nödströmsanläggningen för att kunna elda vid strömavbrott.

Solpanel á 50 W är väl inte ens att tänka på vid djupurladdning av ett 100Ah-batteri...

Säg bara till om det krävs fler data  ::)

Saknas spänning på batteriet men om vi utgår från ett 12V så brukar de vilja ha ca 14 för att ladda bra

dvs batteriet behöver då 100X14 dws 1400wH för att laddas. Enligt detta så skulle man kunna ladda upp batereit på lite drygt två timmar men normalt sett så kan man inte ladda batterier på det viset utan man måste mata dem med betydligt lägre effekt under längre tid, tex 10A under 10 tim

Tack! Nu är problemet bara att min laddare är på 6A, vilket ger en jäkla laddtid. Borde vara slöseri att köra elverket mot en laddare med för liten strömstyrka? Ska man välja en laddare som har exakt samma laddstyrka som elverket levererar? Tyvärr står det inget om elverkets levererade strömstyrka:

http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=213723060&pf_id=SE-740024&dept_id=

Laddares effektbehov verkar dock generellt sett inte vara särskilt stort, 50-80 watt vad jag kan se. Är det "overkill" att använda elverk då? En solcell ger ju å andra sidan alldeles för låg strömstyrka för en rimlig laddtid.

Resonerar jag helt galet och säg till.

En solcell som ger 50W vid 14v är ju på 3,6A, det är väl att föredra framför ett elverk och en 6A laddare. Skall du köra med elverket borde du köpa en annan laddare

Låt oss anta att du har strömabrott max en ggr i veckan 4h/ ggr. Om du har en solpanel måste den kunna ladda upp batteriet resterande tiden. Det fungerar jättebra i min husvagn. Jag har två 75Ah batterier som laddas via en 50W panel.

Jo det funkar säkert utmärkt för underhållsladdning. Men min tanke var mer att under längre strömavbrott relativt snabbt kunna ladda upp batteriet. När Gudrun kom på besök var vi utan ström i fyra dygn och blyacken räcker kanske tolv timmar till laddpump och shunten pumpen till radiatorerna. Alternativet är att köra elverket direkt mot systemet men det känns mer osäkert att lita till en liten bensinmotor (jag kokade pannan ett par ggr innan nödströmspaketet installerades och det vill jag inte råka ut för igen).

Nu är det väl lite som att ha både livrem och hängslen eftersom det sällan bli så långa strömavbrott. Men en dag kanske himlen faller ner över våra huvuden... 8-) Sen är det ju kul att leka med tekniken också. Skulle gärna köra solpanel också för underhållsladdning men de är så förb.. dyra.

Frågan är hur bra elverket är. De vi hadde i det militära reglerade motoreffekten och därmed förbrukningen efter hur mycket last vi hängde på dem

Jag skulle nog förlita mig på elverket, bensin finns det oftast, men solljus...... Enklare att handha, slipper batterier...

Håller med. Det brukar inte vara sol när träden lägger sig över ledningarna

Jo, det blir nog elverket men inte för att köra direkt utan för att ladda batteriet. Jag vågar inte lita på att jag kopplar in och får igång en bensinmotor precis när strömmen går och det är minus 20 ute. Är eldningen då igång kokar pannan våldsamt inom 10 minuter. Batteriet och omvandlaren slår till per automatik vid strömavbrott.

Återstår bara att fundera ut vad jag ska använda för laddare för att få ut som mycket som möjligt av soppapengarna...

använd den laddare du har så kan du köpa soppa för pengarna som en ny laddare kostar ;) du har väl inte elavbrott varje vecka?

Sant :-) Bara det att när man klurar på en lösning så vill man ha den så perfekt som möjligt i teorin, även om den inte är lönsam. (Ungefär som vår solfångarinvestering, även om den kommer betala av sig på sikt).

Du måste kolla upp batteriet också, man kan inte våldsladda batterier hur som helst, man kokar ur dom om man försöker trycka på med för mycket ström.

(säger jag som försökt ladda ett litet litet MC-batteri med en STOR brutalladdare)

Snailman
Och kör inte med någon vinkelslip i närheten av batteriet så elkvasten går över polerna... :P Då får man köpa nytt batteri sen.. Poof!

Hehe här dyker det upp många tråkiga erfarenheter. Vinkelslip i "garderoben" med nödströmspaketet blir det inte tal om (även om acken är gastät). Kollade även blyackens rekommenderade laddström och den anger att för kontinuerig laddning bör inte laddströmmen övestiga 5% av ackens kapacitet (100Ah), vilket innebär att det gott räcker med min 6A-laddare.

Å andra sidan har jag ju en laddningsregulator:
"...den laddström som tillförs vid cyklisk drift inte vara större än 30 % av ackumulatorns kapacitetsvärde...". I teorin borde det innebära att jag kunde koppla på en laddare på 30A eftersom laddningen inte är kontinuerlig? Inte för att jag planerar att skaffa en booster men av rent allmänintresse? Dessutom - laddaren jag använder nu på 6A klarar enligt spec att ladda 75Ah. Varför inte mer? Risk för att den går varm? I praktiken har den ju laddat upp min 100Ah, även om det tog lång tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.