5 832 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Råkat gräva av dräneringsrör
En bekant som håller på att planera för plattsättning av garageuppfarten råkade gräva av dräneringsröret som leder ut till det kommunala dagvattnet. Vid hörnet av garaget alltså. Han tänker strunta i att åtgärda detta och jag undrar om det verkligen är ok? Vad kan konsekvensen bli av detta?
Kommunerna vill ju helst att regnvatten ska sippra ner i jorden, så det beror väl på placeringen? Riskerar det att öka vattenbelastningen på huset ska det lagas, om det inte gör det är det miljömässig bättre att låta det rinna ut på backen. Inom stockholm vatten får man dessutom lägre vattenavgift om man skippar dagvattenavlopp och låter allt regnvatten gå ut på marken.
Om man gräver hål i dräneringsröret så kommer det med tiden, förmodligen, sättas igen. Det blir då nästan samma sak som att inte ha någon dränering alls.
Konsekvenserna av en dålig dränering finns det tusentals trådar om här på forumet. Problemen kan bli betydligt större än en gropig uppfart.
Dagvatten och dränering är inte samma sak.
Konsekvenserna av en dålig dränering finns det tusentals trådar om här på forumet. Problemen kan bli betydligt större än en gropig uppfart.
Det var inte bara ett hål i röret utan han slet upp en hel bit av röret. Frågan är om man ska insistera på att han lagar det?Nyfniken skrev:Om man gräver hål i dräneringsröret så kommer det med tiden, förmodligen, sättas igen. Det blir då nästan samma sak som att inte ha någon dränering alls.
Jag tycker de är en självklarhet!
Märklig fråga, är det din dränering eller rentav du själv som pratar som om det är grannen. Oavsett lagar man så slipper man plocka upp plattorna och grava om något år eller så. Gör man en riktig lagning nu så slipper man onödigt arbete senareElsakling skrev:
Idioti av din granne att inte vilja laga, det handlar om någon hundralapp och är otroligt lätt att laga.
Jag förstår inte om det är din grannes uppfart, gemensam eller kanske han som gjort ett jobb åt dig?
Oavsett vems det är så kommer dräneringsröret sättas igen om det är avgrävt och skapa problem för plattorna. Mycket ojämnt och har du ett hål någonstans så förblir det inte ett öppet hål.
Med nederbörd och användning av uppfarten fylls det hålet igen av något sorts material och det blir givetvis överbyggnaden för plattorna som får i uppgift att fylla hålet... Dvs underminering bildas och ni/han får göra om jobbet lokalt och eventuellt köpa ett par nya plattor som spruckit.
Din granne har nog inte någon koll på vad han tycker är nödvändigt eller för den delen om vad lite de kostar.
Kanske ni känner någon i markbranchen? Då kan ni t.o.m fråga om 1m dränrör och 2st skjutmuffar som han/hon säkert har över till er.
Jag förstår inte om det är din grannes uppfart, gemensam eller kanske han som gjort ett jobb åt dig?
Oavsett vems det är så kommer dräneringsröret sättas igen om det är avgrävt och skapa problem för plattorna. Mycket ojämnt och har du ett hål någonstans så förblir det inte ett öppet hål.
Med nederbörd och användning av uppfarten fylls det hålet igen av något sorts material och det blir givetvis överbyggnaden för plattorna som får i uppgift att fylla hålet... Dvs underminering bildas och ni/han får göra om jobbet lokalt och eventuellt köpa ett par nya plattor som spruckit.
Din granne har nog inte någon koll på vad han tycker är nödvändigt eller för den delen om vad lite de kostar.
Kanske ni känner någon i markbranchen? Då kan ni t.o.m fråga om 1m dränrör och 2st skjutmuffar som han/hon säkert har över till er.
Haha, nä det är inte jag som gjort detta. Hade jag gjort det hade jag definitivt lagat det. Men däremot råkar det vara en släkting så därför kändes det viktigt att påtala dumheten i att låta bli men jag ville ha lite argument. Nu har han iaf bestämt sig för att låta bli så nu får han skylla sig själv.cecar33 skrev:
Tack för utförligt svar. Misstänkte att det är sådant elände som kan bli konsekvensen. Det är alltså min mans bror det handlar om därav vår omtanke. Vårt hus ligger på ordentligt avstånd så vi blir inte påverkade på så vis men däremot känns det elakt att inte påtala idiotin iaf. Speciellt när man vet hur mycket tid han kommer att lägga på plattsättningen.m1cke skrev:Idioti av din granne att inte vilja laga, det handlar om någon hundralapp och är otroligt lätt att laga.
Klicka här för att svara