44 165 läst ·
187 svar
44k läst
187 svar
Råkat beställa en nybyggnadskarta, retur?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
H HEM2121 skrev:
Ja, då är det löst då. Alla kan kalla sig jurister så är problemet löst.Alfredo skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
I den bästa av världar är alla förändringar inmätta och registrerade, ja. Men det finns svartbyggen, eller pågående byggen som ännu inte slutförts.P pmd skrev:
Saker på grannfastigheter som kan påverka ditt lov är t.ex:
- nya (icke inmätta) byggnader/tillbyggnader inom brandskyddsavstånd, kan kräva att du bygger med högre brandskyddsklass i väggar och fönster. (Det kan även röra friggebodar och annat ej bygglovspliktigt, men som ändå kan sprida en brand från hus till hus.)
- Förändringar av marknivå. Även om det som regel inte kräver marklov för att ändra höjden upp till en halvmeter, så är det ändå viktigt att få med det i kartan för att se hur ytvattenavrinning kan påverka ditt bygges grundläggningsnivå. Särskilt efter sommarens översvämningar är det många kommuner som börjar titta extra noga på dagvatten.
Det här är ett område där man är rättslös som medborgare, här råder vild anarki. Länsstyrelse och byggnadsnämnd kan besluta om vad som helst, oavsett vilka konsekvenser det får för medborgarna. Jag har bekanta som tvingats ta lån på uppemot halvmiljonen för att betala för att tvingas ansluta till kommunalt vatten och avlopp, eller finansiera vägar och gatubelysning som kommunen beslutat om. Oavsett om man redan har enskilt avlopp och egen borrad brunn blir man tvångsansvlutan till kommunens nya byggplaner.Grylf skrev:
Det kan synas orimligt vid en första anblick, men det kan ha sin naturliga förklaring. Om min far byggt ett regelvidrigt staket på 60-talet, och jag nu ärver hans fritidshus, så vore det ju orimligt att dra upp detta och straffa mig för detta svartbygge idag. Har kommunen inte upptäckt detta under tiden kan det väl inte vara så allvarligt..?Farstatjej90 skrev:
Det handlar ju också om att man kan få avslag för saker som grannen redan har. Det är uttryckligen så att regelstridiga byggnader som redan finns i ett område ska inte beaktas vid nya ansökningar.
Och den som då inte får t.ex. garage när grannen redan känner sig såklart inte rättvist behandlad. Så bygger man inget förtroende för systemet.
Man kan ju få examen som bygglovshandläggare idag. Är det nog för certifiering tycker du eller ska man göra flera prov? Nån som kommer från en sån utbildning kan inte PBL utan och innan precis för det hinner man inte på en normal utbildningstid.H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Då får man förlänga utbildningstiden och/eller innehållet om det är omöjligt att lära sig under den nuvarande utbildningstiden. Vitsen är väl att man ska kunna det man lärt sig när man tar examen. Dessutom finns det många som har arbetat som bygglovshandläggare under flera år och kan fortfarande inte PBL. Man måste också samtidigt ha en bra kunskap om innehållet i Boverket skrivelser och dokumentation. De hänger ihop i en bedömning!E eemeliie skrev:
Redigerat:
Fast konsekvensen av att låta det vara blir ju att belöna de som struntade i reglerna och bestraffa de som gör som man ska och söker bygglov.P perarne123 skrev:Det kan synas orimligt vid en första anblick, men det kan ha sin naturliga förklaring. Om min far byggt ett regelvidrigt staket på 60-talet, och jag nu ärver hans fritidshus, så vore det ju orimligt att dra upp detta och straffa mig för detta svartbygge idag. Har kommunen inte upptäckt detta under tiden kan det väl inte vara så allvarligt..?
Jag tycker nog att om man vill ha den här typen av regler så får man vara konsekvent. Men jag tycker personligen att de flesta reglerna är onödiga.
Ett bygge som inte har slutförts har rimligen en notering om att det inte är slutfört.B b8q skrev:
Ett svartbygge lär påverka en del. Det krånglar till det för den som ska bygga när denne ska lämna in bygglovsansökan. En ansökan som inte kommer att godkännas eftersom underlaget inte stämmer med verkligheten.
Att strunta i sånt är till nackdel för sökanden. Icke inmätta byggnader kan väl inte vara annat än svartbyggen? I bygglovsansökan kan man ha med en avdelning där man anger avstånd till närmaste byggnader på grannfastigheterna. Då kan kommunen upptäcka svartbyggen och kanske göra något åt dem.B b8q skrev:Saker på grannfastigheter som kan påverka ditt lov är t.ex:
- nya (icke inmätta) byggnader/tillbyggnader inom brandskyddsavstånd, kan kräva att du bygger med högre brandskyddsklass i väggar och fönster. (Det kan även röra friggebodar och annat ej bygglovspliktigt, men som ändå kan sprida en brand från hus till hus.)
Även om det kan förekomma undantag så är det knappast en god anledning till att rationalisera karthanteringen så att man i normalfallet snabbt kan producera nya kartor utan att behöva göra om alla mätningar.B b8q skrev:- Förändringar av marknivå. Även om det som regel inte kräver marklov för att ändra höjden upp till en halvmeter, så är det ändå viktigt att få med det i kartan för att se hur ytvattenavrinning kan påverka ditt bygges grundläggningsnivå. Särskilt efter sommarens översvämningar är det många kommuner som börjar titta extra noga på dagvatten.
(. Nä, så illa kan det väl inte vara? Tjänstemän i den offentliga sektorn tjänar ju folket. Eller hur? .)P perarne123 skrev:Det här är ett område där man är rättslös som medborgare, här råder vild anarki. Länsstyrelse och byggnadsnämnd kan besluta om vad som helst, oavsett vilka konsekvenser det får för medborgarna. Jag har bekanta som tvingats ta lån på uppemot halvmiljonen för att betala för att tvingas ansluta till kommunalt vatten och avlopp, eller finansiera vägar och gatubelysning som kommunen beslutat om. Oavsett om man redan har enskilt avlopp och egen borrad brunn blir man tvångsansvlutan till kommunens nya byggplaner.