44 165 läst ·
187 svar
44k läst
187 svar
Råkat beställa en nybyggnadskarta, retur?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Håller helt med dig! Det borde vara ett absolut krav med juridisk kompetens inom PBL. Även handläggare borde kunna PBL utan och innan. Samtliga borde gå en kurs med tillhörande godkänt prov för att bli certifierade. Även Byggnadsnämnden borde gå den kursen.E eemeliie skrev:Sökande får också veta före nämndens sammanträde vad förslaget till beslut är. Nämnden går inte alltid på vad handläggaren säger, inte i min kommun iaf. Snarare tvärtom, får de chansen att ta beslut i linje med deras politiska ide istället för i linje med detaljplan och PBL gör de gärna det. Och de behöver inte ens motivera sig och förankra det mot PBL, vilket handläggaren måste göra i sina beslut. Min åsikt är att man borde ha juridisk kompetens inom PBL för att få sitta i en byggnadsnämnd eller motsvarande, så man förstår vad man håller på med. Gillar man inte vad som står i PBL får man se till att ändra där istället för att ta lagstridiga beslut för att de "känns bättre".
Dessutom juridisk kompetens inom PBL som du skriver, minst 2 personer iallafall i Byggnadsnämnden. Ännu bättre jurister som inte är kopplade till kommunen, dvs. oberoende kunniga jurister Inom PBL. Förmodligen dyrare men jag betalar hellre lite mer för bygglovet för att få det korrekt bedömt.
Som det är nu gällande många kommuner förstår de heller inte sambandet mellan Detaljplan och PBL, det beror förstås på att kompetensen är låg, speciellt gällande PBL.
Alla har egna eller bekantas historier om bygglovsprocessen.P planarkitekten skrev:Du ser bara en lite liten del av alla bygglov som beviljas i Sverige och de är nästan övervägande de där det blivit fel. 875 beslut upphävdes av Lst 2022 av 3700 överklagade beslut. 2022 beviljades 71 400 bygglov. Det är mao 1,2 % där Lst ingriper.
Sen att man kan tycka det är för mycket som reglera är en annan, ideologisk, fråga. Det kan jag också tycka när det gäller många saker som idag kräver lov, även om jag av erfarenhet ser ett större behov av reglering än vad du gör.
Många orkar inte överklaga så dina siffror har stort mörkertal.
Känner personligen jurist på länsstyrelsen.
Jag tycker du verkar ha integritet. Fortsätt kämpa för rättvisa bygglov!P planarkitekten skrev:Det där är ju på anekdotnivå. Förekommer det fuffens? Säkerligen, har bevittnat det själv! Jag har till och med vägrat ha mitt namn på ett ärende av anledningen att jag inte kunde stå bakom förslaget som skulle fram till varje pris. Är det så illa som vissa försöker få det till? Nej knappast, inte ens i närheten.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Farstatjej90 skrev:
Folk borde Jo anmäla kommuner i mycket högre grad, JO tar inte upp enskilda fall men det utkristalliseras och blir synbart vilka kommuner som inte klarar av att göra en korrekt bedömning och/eller inte gör en opartisk bedömning. En JO anmälan är inte krånglig man gör den lätt på nätet.Farstatjej90 skrev:
Problemet är delvis att systemet hela tiden sväller utan att rensas. I varje regering driver de igenom nya regler som krånglar till det för alla och inte underlättar för varken sökanden eller handläggare.
Det ska finnas tydlighet i saker som ändå inte kompromissas med.
Tillsätt en grupp vars uppgift är att ta bort regler istället för att hitta på nya regler.
Inför mer bondförnuftbeslut hos handläggarna. exempelvis: Ska det ritas marklinjer till tomtgräns och visa hur vi "tar hand om dagvatten på egen fastighet" på ställen där det inte är ett problem?
Rensa ut det som bara kostar pengar utan mervärde för samhället eller sökanden.
Tillsätt en grupp vars uppgift är att ta bort regler istället för att hitta på nya regler.
Inför mer bondförnuftbeslut hos handläggarna. exempelvis: Ska det ritas marklinjer till tomtgräns och visa hur vi "tar hand om dagvatten på egen fastighet" på ställen där det inte är ett problem?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
PBL är rätt lätt att förstå om man är det minsta insatt och har sunt förnuft.Grylf skrev:
Problemet är delvis att systemet hela tiden sväller utan att rensas. I varje regering driver de igenom nya regler som krånglar till det för alla och inte underlättar för varken sökanden eller handläggare.
Nu är vi väldigt OT här men ändå.H HEM2121 skrev:Håller helt med dig! Det borde vara ett absolut krav med juridisk kompetens inom PBL. Även handläggare borde kunna PBL utan och innan. Samtliga borde gå en kurs med tillhörande godkänt prov för att bli certifierade. Även Byggnadsnämnden borde gå den kursen.
Dessutom juridisk kompetens inom PBL som du skriver, minst 2 personer iallafall i Byggnadsnämnden. Ännu bättre jurister som inte är kopplade till kommunen, dvs. oberoende kunniga jurister Inom PBL. Förmodligen dyrare men jag betalar hellre lite mer för bygglovet för att få det korrekt bedömt.
Som det är nu gällande många kommuner förstår de heller inte sambandet mellan Detaljplan och PBL, det beror förstås på att kompetensen är låg, speciellt gällande PBL.
Jag tror det är få kommuner där du idag kan knalla in och få jobb som handläggare utan någon form av kompetens. Däremot var det kanske inte så höga krav förr och många har nog suttit lite för länge på sin plats och inte tvingats till kompetensutveckling som de kanske behövt. Och i små kommuner där man inte är så många blir det inte så mycket friska vindar som blåser ut dammet och då blir jobbet därefter.
Att lära sig PBL är ganska komplext så man behöver vara ute i verkligheten och göra det. Och där lär man av kollegor så vilken typ av handläggare man blir hänger mycket på vilka kollegor man har. Olika kommuner har också olika krav på när du får din delegation och får fatta självständiga beslut, en del får det direkt och andra först efter flera månader där en senior kollega granskar allt du gör fram till dess.
Men att gå Boverkets grundkurser i PBL borde vara grundläggande för alla, handläggare, chefer och politiker inom området. Gärna med jämna mellanrum så man inte glömmer grunderna. Kurserna finns där, men politikerna är sällan intresserade av att gå dom. De har inte tid brukar det heta.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Det måste vara förknippade med godkända prov annars blir det en trevlig sammankomst mellan kollegor på andra orter och sen åker de hem och gör som de alltid har gjort. Ang. PBL, de bör kunna PBL utan och innan, sunt förnuft fodras också. Själv har jag rätt bra kunskap om PBL men det gäller även att läsa på vad Boverket skriver dvs. Boverkets anvisningar och dokumentation.E eemeliie skrev:Nu är vi väldigt OT här men ändå.
Jag tror det är få kommuner där du idag kan knalla in och få jobb som handläggare utan någon form av kompetens. Däremot var det kanske inte så höga krav förr och många har nog suttit lite för länge på sin plats och inte tvingats till kompetensutveckling som de kanske behövt. Och i små kommuner där man inte är så många blir det inte så mycket friska vindar som blåser ut dammet och då blir jobbet därefter.
Att lära sig PBL är ganska komplext så man behöver vara ute i verkligheten och göra det. Och där lär man av kollegor så vilken typ av handläggare man blir hänger mycket på vilka kollegor man har. Olika kommuner har också olika krav på när du får din delegation och får fatta självständiga beslut, en del får det direkt och andra först efter flera månader där en senior kollega granskar allt du gör fram till dess.
Men att gå Boverkets grundkurser i PBL borde vara grundläggande för alla, handläggare, chefer och politiker inom området. Gärna med jämna mellanrum så man inte glömmer grunderna. Kurserna finns där, men politikerna är sällan intresserade av att gå dom. De har inte tid brukar det heta.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Tycker inte man ska behöva vara jurist för att söka ett bygglov. De projekt som är relevanta i det här forumet har ingen budget för att anlita jurister som ska sitta och fundera i någerst.H HEM2121 skrev:
Kanske snarare är kommunernas tolkningsfrihet, tycke och smak som ställer till det.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Jurister hos kommunen, Byggnadsnämnd så det inte blir tolkningsfrågor och godtyckliga bedömningar beroende på vem som söker.Grylf skrev: