P
M MetteKson skrev:
I min kommun är lägeskontroll (i de flesta ärenden) ett krav för att få slutbesked.
Har du lämnat in din anmälan och fått startbesked? Det bör isf stå som en punkt där.
Nu i coronatider verkar kommunens folk vara mindre intresserade av platsbesök.
Har har byggt till 30 m2 och fick tjata på KA för att han skulle komma, kommunen har inte kallat till ett enda möte, inga samråd el dyl. alla papper (Bygglov, Startbesked och Slutbesked) bara kom följt av räkningarna

• Gilla
Langos och 2 till
  • Laddar…
Hade ute kommunen idag för bara ett par timmar sedan då de kikade på vattenavrinningen i området, jag stod och spikade på min friggebod som jag håller på och bygger.

"Fin friggebod" tyckte de och kom fram, "men att den ser lite stor ut" – fram med måttbandet. Lite ont i magen fick man då jag faktiskt inte själv hade kontrollmätt exakt sedan jag satte på knutbrädor och annat. På centimetern 15kvm var den och jag kunde pusta ut.

Risken att åka dit är kanske liten, men förbannat tråkigt om man gör det.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Mnbvcxz och 16 till
  • Laddar…
K
A Alex Holmén skrev:
Efter huset är klart får vi bygga max 30 kvm attefall (6x5 m), som ska användas som carport. Vad händer om man skulle ”råka” bygga 32 kvm (6x5,3 m)? Hur stor risk är det att man blir påkommen? Kollar de ens? Vad blir då påföljden?
Kolla med kommunen om du verkligen behöver använda "attefallshuset" för carporten.

Vi har "maximerat" ytan för vårt hus men fick då tipset av kommunen att de också tillät 36 kvm öppenarea som vi kunde använda för carporten.

Så du kan testa fråga hur din kommunen ställer sig till öppenarea så kanske du kan bygga carporten som öppenarea istället.

Lycka till!

/Krille

• Gilla
kanonkula och 5 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
I min kommun är lägeskontroll (i de flesta ärenden) ett krav för att få slutbesked.
Har du lämnat in din anmälan och fått startbesked? Det bör isf stå som en punkt där.
Jag ska ju bygga 30 kvm attefallshus som inte behöver bygglov. Behövs det slutbesked då?

K Krille4 skrev:
Kolla med kommunen om du verkligen behöver använda "attefallshuset" för carporten.

Vi har "maximerat" ytan för vårt hus men fick då tipset av kommunen att de också tillät 36 kvm öppenarea som vi kunde använda för carporten.

Så du kan testa fråga hur din kommunen ställer sig till öppenarea så kanske du kan bygga carporten som öppenarea istället.

Lycka till!

/Krille
Stort tack för tipset (y)

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Peter787 skrev:
Nu i coronatider verkar kommunens folk vara mindre intresserade av platsbesök.
Har har byggt till 30 m2 och fick tjata på KA för att han skulle komma, kommunen har inte kallat till ett enda möte, inga samråd el dyl. alla papper (Bygglov, Startbesked och Slutbesked) bara kom följt av räkningarna
Vi får hoppas att detta blir det nya normala. Inget är dyrare för kommunmedlemmarna än offentliganställda som ska sitta i onödiga möten - eller ännu värre - ut och åka bil i tjänsten och titta på saker.

• Gilla
pmd och 10 till
  • Laddar…
Hade en släkting i göteborgstrakten som byggde ut sitt hus utan bygglov (det var tillfälligt bygglovsförbud i området) men det upptäcktest inte av kommunen innan det blivit preskiberat

:)

• Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Jag ska ju bygga 30 kvm attefallshus som inte behöver bygglov. Behövs det slutbesked då?
Med största sannolikhet startbesked, platsbesök av konstruktion, slutkontroll, inmätning, slutbesked ja

• Gilla
Bumse och 2 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Efter huset är klart får vi bygga max 30 kvm attefall (6x5 m), som ska användas som carport. Vad händer om man skulle ”råka” bygga 32 kvm (6x5,3 m)? Hur stor risk är det att man blir påkommen? Kollar de ens? Vad blir då påföljden?
Jag har suttit som ledamot i kommunal nämnd som hanterar bygglov och planfrågor, men det var drygt 20 år sedan. Men på den tiden var i alla fall praxis att det fanns en viss tolerans i skillnaden mellan vad som byggdes och vad som fanns i planen/bygglovet, det som kallas för "mindre avvikelse" i kommunal formalia. Storleksordning 5%-8% sågs som ok som mindre avvikelse, 10% gränsfall. Men vet inte om den tolkningen fortfarande gäller.

• Gilla
abozous och 5 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
A Alex Holmén skrev:
Tycker inte om byggregler men följ dom så gott du kan och om du inte gör det berätta inte om det.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Bygger just nu ett "Attefallsgarage" norr om Stockholm och tänkte som du, det krävs dock lägeskontroll av behörig utsättare som skickas in till kommunen för att få slutbesked. För att få korrekt lägeskontroll så gör man en utsättning först. Tror inte att de kommer ut och tittar men man vet aldrig, det står inget om det iaf för att få slutbesked. Tänkt på att ytan 30m2 på attefall är totala ytan från ytterpanel så inte plattan. Jag har för mig att man fick ha 50cm utstick på taket.

Så nej, jag skulle inte riska då det är ett helsike att göra om det om man gjuter. Sätter du plintar kan du säkert bygga rätt först, få slutbesket och sen bygga på det lite efter kontrollen (typ ett förråd som du redan förberett i "din" ritning)?

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi får hoppas att detta blir det nya normala. Inget är dyrare för kommunmedlemmarna än offentliganställda som ska sitta i onödiga möten - eller ännu värre - ut och åka bil i tjänsten och titta på saker.
Uppenbarligen behövs denna typ av inspektioner, vilket är trist. Det är ju bara att läsa denna tråd...

• Gilla
  • Wow
Tamazin och 14 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Påföljden är nog mest intressant här, den är att du får rätta till bygget till max 30kvm. Antingen såga av 2kvm eller riva och göra om. Betongplatta ska bort också så det blir rivning eller inte mycket billigare än så.

De kollar, ja, inte alltför ofta och inte alltid man blir påkommen. Men alltså. Här är det ju värde vs risk. Visst kan man bygga små fulbyggen och hoppas på det bästa. Men för 2 jävla kvm? Man får ärligt talat vara helt pantad för att ta den risken för 2 pyttiga kvm.

• Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Vi har byggt 2 kvm för mkt pga tilläggsisolering. De gjorde lägeskontroll o fick lämna in ny anmälan på atte.
A Alex Holmén skrev:
A Alex Holmén skrev:
A Alex Holmén skrev:

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Komplementbyggnad, har du kollat på det? Får inte ligga för långt från huvudbyggnad (finns inget meter antal, men 17 meter är för långt enligt en prejudicerande dom), finns ingen gräns i kvadrat hur stor den får vara men den får inte vara högre eller större än huvudbyggnad.
Bygglovsfri

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.