32 224 läst · 13 svar
32k läst
13 svar
Rädda intorkade penslar
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 699 inlägg
Jag skrev i en gammal (stängd) tråd att "någon" hade glömt ett par dyra penslar i vattenbad som sedan torkat in fullständigt. Tänkte bara rapportera att dessa räddades till nyskick genom proceduren:
Aceton 1h + mekanisk uppmjukning > Lacknaftatvätt + uppmjukning + stålborstning > Flügger Skrap färgborttagning ett par timmar > tvättning i diskmedel > Grönsåpainpackning i en vecka > tvättning i diskmedel.
Gamla tråden
http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/63118-bortgloemda-intorkade-penslar.html
Aceton 1h + mekanisk uppmjukning > Lacknaftatvätt + uppmjukning + stålborstning > Flügger Skrap färgborttagning ett par timmar > tvättning i diskmedel > Grönsåpainpackning i en vecka > tvättning i diskmedel.
Gamla tråden
http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/63118-bortgloemda-intorkade-penslar.html
Produkter som diskuteras: "färgborttagning"
Speedheater
Speedheater System - använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 699 inlägg
Jag är inte 100 men jag hade vatten baserad färg som torkat in på mina penslar. Och jag har för mig att jag provade med att sätta dem i några timmar med cellulosaförtunning och sen bara tvätta dem med vatten och yes blev hur bra som! d^_^b Kan ju prova om ni har någon liggandes som ni inte är så rädd om.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 699 inlägg
MIna penslar har uteslutande torkat in med naftalöst färg, typ Flügger Alflex eller Primolin
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 699 inlägg
Man ska ha dyra penslar. Kiten med 4 penslar för 9.90 på Rusta garanterar bara frustrerande arbete och/eller uselt resultat.Bezt skrev:
Köp riktiga penslar, sen sköter man om dem, det kan räcka med att lägga en minut på såptvätt om det är vattenbaserat eller linoljefärg. Jag kör alltid American style för vattenbaserat, och Mäster i övrigt. Anza nån gång som fulpensel (nåja, de har en del ok produkter också, ovala svinhårsanstrykare som är ok etc).
/A
Jag säger att det beror på vad och var man ska måla. Förbrukar en mängd penslar från Jula som kommer i 10-pack för 29,90 eller något liknande och de går åt till skruttmålningar och är bara att kasta när man är klar men är det på något ställe som det syns väl eller snickerier så blir det en finare variant.
American style? Vilka gör de?
American style? Vilka gör de?
Produkter som diskuteras i tråden