29 674 läst ·
13 svar
30k läst
13 svar
Bortglömda intorkade penslar
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 221 inlägg
Hittade ett packe penslar som "någon" glömt med färg i. Troligtvis har de ställts i vatten och sedan har allt torkat ut. Penslarna är av bästa kvalitet och det känns fel att slänga dem. Borsten är intakta, men helt ingjutna i färg. Nya penslar kommer att kosta 800-900:-
Vanligtvis rengör jag penslarna ordentligt, formar borsten och ställer dem upp och ner i en burk. I värsta fall använder jag en hemskeborttagare som billackerare använder. Den senare är slut och skulle ha löst mitt problem.
Vad fungerar bäst för att lösa upp lacknaftabaserad färg som torkat i ordenligt. Såpa? Diskmedel? Linolja?
Fram med era mirakelrecept!
Vanligtvis rengör jag penslarna ordentligt, formar borsten och ställer dem upp och ner i en burk. I värsta fall använder jag en hemskeborttagare som billackerare använder. Den senare är slut och skulle ha löst mitt problem.
Vad fungerar bäst för att lösa upp lacknaftabaserad färg som torkat i ordenligt. Såpa? Diskmedel? Linolja?
Fram med era mirakelrecept!
Produkter som diskuteras: "linolje såpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras: "Gnesta"
Fönsterpensel 35 mm svinborst Gnestapenseln
Perfekta penseln för fönstermåleri
399 kr inkl moms
Läs mer
Jag har haft samma problem. Mina penslar har nu stått i linoljesåpa i några veckor ...ca 4.
Någon har blivit mjuk medan andra inte så värst.
De som inte blev helt mjuka står nu i rå linolja. Kanske blir det bättre?
Kanske bör jag tillägga att de använts med linoljefärg.
Någon har blivit mjuk medan andra inte så värst.
De som inte blev helt mjuka står nu i rå linolja. Kanske blir det bättre?
Kanske bör jag tillägga att de använts med linoljefärg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden