785 läst ·
10 svar
785 läst
10 svar
Radonventilering, FTX eller Befintlig Frånluft
Jag bor i en liten tegelvilla byggd 1960 som har blåbetong i väggarna, därmed förhöjda radonvärden. Dryga 400 bq (ca 250 i källaren). Huset är 80+80 m2 stort och uppvärmt med bergvärme. Tidigare ägaren har försökt göra radonåtgärder och installerat en mekanisk frånluftsfläkt som suger luft från badrummet samt källartrappan. Det finns dock inte några direkta friskluftsintag mer än några fönsterventiler.
För att få bort radonet ser jag det som att jag har två alternativ:
1. Installera FTX. Kostnaden hamnar kring 100.000 och jag skulle behöva dra kanaler mellan vind och källare samt göra ganska klumpiga rördragningar i källaren. Men det lär garanterat hjälpa, och ger kanske en del fördelar vad det gäller energi och bekvämlighet jämfört med nästa förslag?
2. Installera friskluftsventiler i alla rum och ev dra en till frånluftskanal från en annan del av huset till befintlig frånluftsfläkt (dras på vinden). Billigt, borde hjälpa. Men många ventiler skulle hamna i vår vanligaste vindriktning och huset blir redan påverkat när det blåser. Vi har även ganska kalla golv om vintern så kallras osv skulle nog märkas tydligt. Men besparingen på att inte installera FTX kanske jag t.ex. kan konvertera till golvvärme?
Någon som stått inför samma val som kan dela erfarenheter?
Någon med FTX i liknande villa som kan dela upplevelser kring det? Gärna kring eventuella energivinster eller uteblivna sådana.
Allmänna tankar kring metodvalen i övrigt eller kanske helt nya idéer?
1. Installera FTX. Kostnaden hamnar kring 100.000 och jag skulle behöva dra kanaler mellan vind och källare samt göra ganska klumpiga rördragningar i källaren. Men det lär garanterat hjälpa, och ger kanske en del fördelar vad det gäller energi och bekvämlighet jämfört med nästa förslag?
2. Installera friskluftsventiler i alla rum och ev dra en till frånluftskanal från en annan del av huset till befintlig frånluftsfläkt (dras på vinden). Billigt, borde hjälpa. Men många ventiler skulle hamna i vår vanligaste vindriktning och huset blir redan påverkat när det blåser. Vi har även ganska kalla golv om vintern så kallras osv skulle nog märkas tydligt. Men besparingen på att inte installera FTX kanske jag t.ex. kan konvertera till golvvärme?
Någon med FTX i liknande villa som kan dela upplevelser kring det? Gärna kring eventuella energivinster eller uteblivna sådana.
Rådet med radon och blåbetong är en balanserad ventilation oavsett om det är med värmeåtervinning eller inte. Enbart frånluft suger snarare radonen ut från blåbetongen och sprider sig vidare i huset. Så för att undvika detta så måste flödet vara tilluft=frånluft dvs. i balans. Bortsett från rördragning så krävs det i sin enkelhet två fläktar med varvtalsreglering för grundinställning och en filterbox (F7) för inkommande tilluft.F Fröjjet skrev:Jag bor i en liten tegelvilla byggd 1960 som har blåbetong i väggarna, därmed förhöjda radonvärden. Dryga 400 bq (ca 250 i källaren). Huset är 80+80 m2 stort och uppvärmt med bergvärme. Tidigare ägaren har försökt göra radonåtgärder och installerat en mekanisk frånluftsfläkt som suger luft från badrummet samt källartrappan. Det finns dock inte några direkta friskluftsintag mer än några fönsterventiler.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är nog första gången jag hör detta som alternativ. Menar du 1 st tilluft med kanaler till takventiler istället för friskluftsventiler och 1 st frånluft (den befintliga, eller uppgradering av denna) då? Ska de då vara inställda för att tillföra och avleda samma mängd luft (antar att man kör hela luftvolymen varannan timme)?H Håbbe01 skrev:Rådet med radon och blåbetong är en balanserad ventilation oavsett om det är med värmeåtervinning eller inte. Enbart frånluft suger snarare radonen ut från blåbetongen och sprider sig vidare i huset. Så för att undvika detta så måste flödet vara tilluft=frånluft dvs. i balans. Bortsett från rördragning så krävs det i sin enkelhet två fläktar med varvtalsreglering för grundinställning och en filterbox (F7) för inkommande tilluft.
Jo de flesta fastnar på ftx. Precis takventiler för tilluft och frånluft och med inviuell flödes justering per rum. OVK kräver minst 0.35l/s och m2 men projekteringsnormen brukar man lägga högre. Man kan lägga till förvärmare efter filterboxen så slipper man blånäsa på vinterF Fröjjet skrev:Det är nog första gången jag hör detta som alternativ. Menar du 1 st tilluft med kanaler till takventiler istället för friskluftsventiler och 1 st frånluft (den befintliga, eller uppgradering av denna) då? Ska de då vara inställda för att tillföra och avleda samma mängd luft (antar att man kör hela luftvolymen varannan timme)?
Låter ju lite som att man gjort allt som man gör vid FTX installation förutom att köpa själva aggregatet? Prisskillnaden lär väl inte bli astronomisk?H Håbbe01 skrev:
Precis. Man kan inte uppnå vad som krävs med väggradon om man inte kan styra både tilluft och frånluft inviduellt så mekanisk ftx eller mekanisk ft lösning är enda alternativet. Resten en investerings fråga. Kör själv med bara ft med förvärmning + filter vintertid. Vår ftx åkte ut efter alla driftproblem. Har dock inte radon problem.F Fröjjet skrev:
Glömde nämna at varje fläkt bör ha en fast ljuddämpare typ 900mm lång så slipper man e del surrande från ventilerna.
Tack för svar! Hur stor skillnad gör förvärmaren? Finns det olika effektklasser på dem?H Håbbe01 skrev:Precis. Man kan inte uppnå vad som krävs med väggradon om man inte kan styra både tilluft och frånluft inviduellt så mekanisk ftx eller mekanisk ft lösning är enda alternativet. Resten en investerings fråga. Kör själv med bara ft med förvärmning + filter vintertid. Vår ftx åkte ut efter alla driftproblem. Har dock inte radon problem.
Glömde nämna at varje fläkt bör ha en fast ljuddämpare typ 900mm lång så slipper man e del surrande från ventilerna.
Ventilationsförlusterna i ett typiskt småhus uppgår till några (typ 3) kW vid DVUT i södra halvan av landet. Många med FTX brukar vilja stänga av eftervärmaren för att den drar mycket el. Ett FTX-aggregat av kvalitetsfabrikat med hög återvinningsfaktor tror jag är det bästa.
Skulle inte köra utan under kalla vintrar pga. kallraset men viktigt att komplettera med en termostat som man sätter på omkring 15 grader. De flesta kör denna för högt på ftx , typ +20 grader vilket ger dålig el-ekonomi plus dålig luftombyte då varma luften stiger upp istf för ner mot golv.F Fröjjet skrev:
En 125mm variant -> https://ventilation.se/sv/products/kanalvarmare-cv-125-12
Exempel på termostat för kanal. Sätts 60cm efter värmare
https://www.conrad.se/sv/p/sygonix-...MIlcu68K7wjAMV6lGRBR0Jki1YEAQYASABEgL8c_D_BwE
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden