slothy slothy skrev:
Vad jag förstår så kommer radon främst från mark (vet inte om lera specifikt), material (tex blåbetong), eller vatten (tex egen brunn). Var det kommer från styr hur man ska hantera det.

Men jag kom att fundera lite, om man får höga värden, så ska man kalla in en konsult som mäter med geigermätare för att utröna var det kommer ifrån. Varför ska man hålla på med puckar egentligen? Varför inte ta in en konsult direkt? Antar att de har en minimidebitering osv och kanske kostar 2-3 tkr för ett besök och med ett mätinstrument borde de hinna med väldigt många mätningar under den tiden. Eller tänker jag knasigt? Ny på det här.
Med en geigermätare mäter man gammastrålning. Radon är alfastrålning. Med en geigermätare kan du se om du har blåbetong (som avger både alfa- och gammastrålning), men du kan bo i trähus och ha skyhöga värden från marken. Ju porösare marken är, desto mer radongas får plats mellan partiklarna och gasen blir mer lättrörlig. Rullstensåsar brukar kunna vara värst och lera ge minst risk, men det kan variera. Konsulten använder förhoppningsvis en mätare som ger direkt svar på om det t ex läcker vid en tröskel eller en klumpig rörgenomförning under marknivån. Att börja med att mäta med puckar är klokt. Har man tur, har man låga värden och slipper avlöna konsulten. Det är inte bråttom att mäta radon. Börja inte röka!

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.