5 897 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Radonmätning nödvändig - så gör du steg för steg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 160 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 160 inlägg
Skulle inte känna någon panik. Den här tiden på året, när det går från varmt till kallt ute, brukar ge dom högsta Radonvärdena i tex ett källarhus. Så ge det en längre period ovh mät även med filmdosor (dom svarta puckarna över 3 månader, Sen nästa år kan ni börja fundera på om det ev. behöver utredas vidare och kanske åtgärdas. Är ju ändå inga extrema värden.slothy skrev:
Jag kör en sån i TV-rummet i källaren och är snart uppe i >30 dagar för ett snitt, men det känns inte jättekul att den rapporterar typ aldrig under 200. Verkar landa 300-400 i snitt. Kommer köra puckar också, fler datapunkter. Trist om det var så, flyttade in för en månad sedan, och säljarna hade bara en gammal mätning att visa upp som var ca 80. Dessutom oklart var den mätte.
Mina mätresultat var också höga i början av oktober med min Airthings. Galloperade upp och ner med lufttrycket. Men snart har jag passerat en månad efter att jag satt en enkel fläkt till dräneringen sp att jag kan få en månads snittresultat. Men redan den dagen jag satte frånfläkten från dräneringsröret skönk värdarna mycket positivt.Humulus skrev:
Skulle inte känna någon panik. Den här tiden på året, när det går från varmt till kallt ute, brukar ge dom högsta Radonvärdena i tex ett källarhus. Så ge det en längre period ovh mät även med filmdosor (dom svarta puckarna över 3 månader, Sen nästa år kan ni börja fundera på om det ev. behöver utredas vidare och kanske åtgärdas. Är ju ändå inga extrema värden.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
En liten uppdatering. Vi har som sagt ett 1,5-plans med källare från 1951 ursprungligen. Marken består till hög grad av lera (gammal sjöbotten). Källaren används för förvaring, ett tv-rum, teknikrum, ett badrum med dusch.
Hade puckar i tre månader i vintras, en i tv-rummet i källaren, och en på övervåningen. De visade 230 (övervån) resp 240 (källaren), båda med osäkerhet +/- 30.
Min airthings visar ju mer varierande data eftersom man har varje datapunkt tillgänglig, så snittet beror på exakt vilka dagar man tittar på. Appen kan inte visa snitt över 90 dagar utan man kan välja 30 dagar, eller ett år. Där ser jag att mitt 30-dagars snitt hamnar mellan 200-300 ungefär, och sett på hela året (hela mätperioden som ännu inte är ett helt år) så landar jag på 282 Bq/m3 (max 657). Så skulle säga att airthings är rätt akkurat ändå, eftersom radonmätning ändå är ett rätt grovt mått. Tänk meterstavar snarare än mikrometer.
Vad gäller åtgärder så hamnar det någonstans i bakhuvudet att titta på när mer akuta saker är åtgärdade (trasig puts, vindskivor, viss fasad som måste målas för att inte förgås osv). Men ville uppdatera med min slutsats att grunkan är en hyfsat bra proxy för puckar iaf.
edit: läser att gränsen är 200 Bq/m3 på årsbasis så jag är inte så orolig nu. Det faller ännu längre ner på priolistan.
Hade puckar i tre månader i vintras, en i tv-rummet i källaren, och en på övervåningen. De visade 230 (övervån) resp 240 (källaren), båda med osäkerhet +/- 30.
Min airthings visar ju mer varierande data eftersom man har varje datapunkt tillgänglig, så snittet beror på exakt vilka dagar man tittar på. Appen kan inte visa snitt över 90 dagar utan man kan välja 30 dagar, eller ett år. Där ser jag att mitt 30-dagars snitt hamnar mellan 200-300 ungefär, och sett på hela året (hela mätperioden som ännu inte är ett helt år) så landar jag på 282 Bq/m3 (max 657). Så skulle säga att airthings är rätt akkurat ändå, eftersom radonmätning ändå är ett rätt grovt mått. Tänk meterstavar snarare än mikrometer.
Vad gäller åtgärder så hamnar det någonstans i bakhuvudet att titta på när mer akuta saker är åtgärdade (trasig puts, vindskivor, viss fasad som måste målas för att inte förgås osv). Men ville uppdatera med min slutsats att grunkan är en hyfsat bra proxy för puckar iaf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
edit: läser att gränsen är 200 Bq/m3 på årsbasis så jag är inte så orolig nu. Det faller ännu längre ner på priolistan.
Och en liten uppdatering till, nu när jag blir påmind om detta.
Vi har ett fristående kallgarage som används som verkstad och jag lämnade min AT där i en månad ungefär. Snittet över den tiden hamnade långt långt under bostaden. Ca 80-100. Den är på gjuten sula av betong. Huset är från 1951 och garaget från 1973. Vattnet är kommunalt. Så jag antar att huset har blåbetong någonstans, men inte garaget, eftersom det skiljer så mycket. Mina två puckar jag körde i huset var en i källaren, en i sovrummet på övre plan, och de gav samma värde.
Vi har ett fristående kallgarage som används som verkstad och jag lämnade min AT där i en månad ungefär. Snittet över den tiden hamnade långt långt under bostaden. Ca 80-100. Den är på gjuten sula av betong. Huset är från 1951 och garaget från 1973. Vattnet är kommunalt. Så jag antar att huset har blåbetong någonstans, men inte garaget, eftersom det skiljer så mycket. Mina två puckar jag körde i huset var en i källaren, en i sovrummet på övre plan, och de gav samma värde.
Nja, att du får utslag i garaget indikerar ju radon även där. Alltså då ifrån marken om du vet att det inte finns blåbetong där. Att värdena är högre i huset/källaren kan ju dels bero på mycket blåbetong, men kanske primärt på markradon som siffror upp mellan platta och väggar i sprickor. Har du kollat SGUs karta över radonförekomst i marken?slothy skrev:
Och en liten uppdatering till, nu när jag blir påmind om detta.
Radon är lurigt. När vi flyttade till vårt hus pratade man om mycket låga uppmätta värden. Besiktningsmannen gjorde en korttidsmätning som visade samma, runt 20 Bq/m³. Det verkade alltså sannolikt att ägaren hade rätt i att lättbetongen i källaren inte innehöll blåbetong. Besiktningsmannen menade på att Radon inte var ett problem i detta hus.
Vi köpte huset, renoverade och bodde där i några år. Under renoveringen upptäckte vi allt mer blåbetong i källaren och till slut valde vi att göra ett par långtidsmätningar. De visade cirka 260 Bq/m³ i gillestugan i källaren, inga akuta eller "dödliga" värden, men över riktvärdet.
Vi köpte hem ett par RadonEye, läste på så mycket vi kunde och kontaktade även en radonkonsult.
Efter att vi ändrade på den aktiva ventilationen, borrat upp några ventiler kunde vi direkt se effekter på radonvärdena. Vi upptäckte också att vi hade runt 1500 Bq/m³ i snickarboden på grund av en brunn som läckte. Detta var enligt expertis inget utrymme man normalt behöver mäta i, men eftersom vi kunde flytta runt våra mätare fick vi en bra bild av hur nivåerna varierade.
Nu, några år senare, kan vi fortfarande se värden på upp emot 200 Bq/m³ i vissa utrymmen, men det varierar kraftigt och kan ibland ligga nere på 20–50 Bq/m³. Genomsnittet får anses vara normalt och inget som kräver åtgärd.
Radon är väldigt flyktigt, vilket vi framför allt sett i snickarboden. När värdet låg på runt 1000 Bq/m³ där räckte det att ha dörren till garaget öppen i en halvtimme för att nivån skulle sjunka till 20–30 Bq/m³. Vädring är i grunden lösningen men det kan bli kostsamt när det blir kallt om man inte har ett bra system.
Radon i högre halter är farligt, framför allt om man röker. Samtidigt finns det många exempel på personer som bott i hus med flera tusen Bq/m³ utan att drabbas av lungcancer. Det betyder naturligtvis inte att det är ofarligt, bara att det inte är säkert att man blir sjuk.
Så ja, alla borde absolut mäta radon i de utrymmen där man vistas mycket. I första hand handlar det om sovrum och vardagsrum, men även andra utrymmen kan vara viktiga att kontrollera.
Vi köpte huset, renoverade och bodde där i några år. Under renoveringen upptäckte vi allt mer blåbetong i källaren och till slut valde vi att göra ett par långtidsmätningar. De visade cirka 260 Bq/m³ i gillestugan i källaren, inga akuta eller "dödliga" värden, men över riktvärdet.
Vi köpte hem ett par RadonEye, läste på så mycket vi kunde och kontaktade även en radonkonsult.
Efter att vi ändrade på den aktiva ventilationen, borrat upp några ventiler kunde vi direkt se effekter på radonvärdena. Vi upptäckte också att vi hade runt 1500 Bq/m³ i snickarboden på grund av en brunn som läckte. Detta var enligt expertis inget utrymme man normalt behöver mäta i, men eftersom vi kunde flytta runt våra mätare fick vi en bra bild av hur nivåerna varierade.
Nu, några år senare, kan vi fortfarande se värden på upp emot 200 Bq/m³ i vissa utrymmen, men det varierar kraftigt och kan ibland ligga nere på 20–50 Bq/m³. Genomsnittet får anses vara normalt och inget som kräver åtgärd.
Radon är väldigt flyktigt, vilket vi framför allt sett i snickarboden. När värdet låg på runt 1000 Bq/m³ där räckte det att ha dörren till garaget öppen i en halvtimme för att nivån skulle sjunka till 20–30 Bq/m³. Vädring är i grunden lösningen men det kan bli kostsamt när det blir kallt om man inte har ett bra system.
Radon i högre halter är farligt, framför allt om man röker. Samtidigt finns det många exempel på personer som bott i hus med flera tusen Bq/m³ utan att drabbas av lungcancer. Det betyder naturligtvis inte att det är ofarligt, bara att det inte är säkert att man blir sjuk.
Så ja, alla borde absolut mäta radon i de utrymmen där man vistas mycket. I första hand handlar det om sovrum och vardagsrum, men även andra utrymmen kan vara viktiga att kontrollera.
Lite kanske. Men på vintern har ju generellt dörrar och fönster stängda och ger en mer stabil mätmiljö.S Sir Duke skrev:
Jag har en egen radon mätare och värdena kan fluktuera mycket om man bara öppnar ett fönster en halvtimme.
Mekanisk frånluftsventilation riskerar också att ”suga” in markradon genom grunden.S Sir Duke skrev:
Viktigt att se till att tilluftsventiler är helt öppna så att tilluften tar sig in från rätt ställe.