872 läst ·
4 svar
872 läst
4 svar
Radon vid ombyggnation
Hej!
Jag håller på att titta på ett souterränghus byggt 1951. Det står i prospektet att stommen är lättbetong. En radonsug finns installerad och värdet är 130Bq i källarplan, 150Bq på plan 1 och 220Bq på plan 2 (inredd vind). Medelvärdet är 170Bq och således under gränsvärdet.
Jag tänker att det sannolikt går att öka ventilationen för att få ner värdena, men hur ska man tänka när man har lättbetong i stommen och vill bygga om? Kan man öka radonvärdet när man exv flyttar väggar? Går det lätt att sänka igen med exv radontapet eller finns risken att det inte går att sänka värdet igen?
Tacksam för svar!
Jag håller på att titta på ett souterränghus byggt 1951. Det står i prospektet att stommen är lättbetong. En radonsug finns installerad och värdet är 130Bq i källarplan, 150Bq på plan 1 och 220Bq på plan 2 (inredd vind). Medelvärdet är 170Bq och således under gränsvärdet.
Jag tänker att det sannolikt går att öka ventilationen för att få ner värdena, men hur ska man tänka när man har lättbetong i stommen och vill bygga om? Kan man öka radonvärdet när man exv flyttar väggar? Går det lätt att sänka igen med exv radontapet eller finns risken att det inte går att sänka värdet igen?
Tacksam för svar!
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Eftersom det finns radonsug installerat utgår jag ifrån att vi talar om markradon. Tapeter kommer då inte ha någon inverkan, såvida du inte tapetserar golvet. Tapet är till för att hålla radon från byggmaterial borta och effektiviteten är ifrågasatt.
Att flytta väggar kan påverka husets ventilation och kan både förbättra och försämra radonvärdet beroende på vilka ändringar som planeras.
Du har ett på intet sätt alarmerande radonvärde och lite mer ventilation kommer lösa det där utan problem.
Att flytta väggar kan påverka husets ventilation och kan både förbättra och försämra radonvärdet beroende på vilka ändringar som planeras.
Du har ett på intet sätt alarmerande radonvärde och lite mer ventilation kommer lösa det där utan problem.
Det står att det är lättbetong, är du säker på att det inte är blåbetong. Jag tycker det är väldigt höga värden för att ha en radonsug men radonsug (om slangarna ligger under golvet) tyder ju på att det skulle vara markradon.
Man kanske behöver installera en ny radonsug och dra om med nya slangar.
Vi kom ner från flera hundra bq till 6bq efter att vi installerade radonsug.
Är det blåbetong hade jag inte köpt det. Då har man ju både gas och strålning.
Man kanske behöver installera en ny radonsug och dra om med nya slangar.
Vi kom ner från flera hundra bq till 6bq efter att vi installerade radonsug.
Är det blåbetong hade jag inte köpt det. Då har man ju både gas och strålning.
Det finns säkert en del markradon, men det finns även blåbetong. Jag funderar på om det kan läcka ut mer ur stommen om man börjar flytta väggar och exponerar själva blåbetongen.JanneJanne123 skrev:
Eftersom det finns radonsug installerat utgår jag ifrån att vi talar om markradon. Tapeter kommer då inte ha någon inverkan, såvida du inte tapetserar golvet. Tapet är till för att hålla radon från byggmaterial borta och effektiviteten är ifrågasatt.
Klicka här för att svara