Hej

Vi köpte nyligen ett 70-talshus byggt med blåbetong på suterängplan Ja, jag vet – kanske inte det självklara valet – men huset passade våra behov och önskemål väldigt bra, och priset var rätt.

Sedan tidigare finns ett FTX-system installerat och enligt både vår Airthings One och en tidigare långtidsmätning har radonhalten legat mellan 150–200 Bq/m³.

För några veckor sedan dränerade vi om huset och installerade Optidrain-isolering. Den senaste veckan har radonvärdena däremot stigit till omkring 400 Bq/m³.

Det gjorde mig förstås lite orolig. Vad kan ha hänt? Är det bara vädret som påverkar, eller kan dräneringen ha förändrat något? Samtidigt känns det som att en sådan effekt borde ha kommit direkt efter arbetet och inte först flera veckor senare.

Jag började därför undersöka suterrängplanet och letade efter sprickor i plattan eller väggarna, men invändigt ser allt bra ut.

När jag sedan läste på om radonsanering och letade efter en lämplig plats att borra för en eventuell radonsug för att se om det kan påverka värderna och få ner dom ännu mer. Då hittade jag något intressant i en garderob.

Det verkar, så vitt jag kan bedöma, redan finnas någon form av radonsug installerad. Är det någon som känner igen den här typen av lösning? Vid besiktningen och husköpet trodde jag att det bara var någon form av avloppsanslutning, så jag tänkte inte mer på det.

När jag startar den hörs en fläkt utomhus, men den låter ganska illa, nästan som om lagren är dåliga eller fläkten håller på att ge upp. Jag lät den vara igång ett dygn, men radonvärdet steg snarare än sjönk. Jag kände även på utblåset och den flyttar väldigt lite luft, även på högsta hastigheten. Dessutom verkar den både suga in och blåsa ut luft på samma ställe, vilket känns som en ganska märklig konstruktion.
Att den också ska skapa någon form av undertryck under platta ser jag som osannolikt. Vad tror ni?

Jag ringde den förra ägaren, men han trodde att installationen gjordes innan hans tid. Han sa också att den aldrig varit i drift så länge han ägde huset.

Är det någon här som har sett en liknande lösning eller har erfarenhet av den här typen av radonsug?
Mätaren ska mäta Pascal men den rör sig inte när man aktiverar fläkten.

• IMG_2110.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2111.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2749.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2746.jpeg
    Skapa konto
En bra balanserad ftx reducerar radon i luften inomhus så har då kapillärbrytade isolering runt grunden ökar även den inkommande luft läckage och ftx suger då ut mer radon ur väggarna/grundmuren? Borde kunna återställas med en omjustering tillbaka igen dvs frånluftflöde(FR) = tilluftsflöde(TF) .

Radonsugen reduerar markradon? Den är tillverkad 1994 såg jag så 32 år gammal fläkt.

Startas den så ändras även förhållandet FR/TF

Öppna fönster o dörrar, sommartid ger också ändrade förhållanden på FR/TF

Det som verkar ha gett bra och enkla resultat här är att koppla en sug på dräneringen.

Att mätaren inte ger utslag kan bero på att slangen bakom är sprucken eller glappar. Låter fläkten du startar den? Snurrar den lätt om du försöker vrida den när den är avstängd?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.