Hallå
Mitt värmesystem består av en Nibe fighter 1215 samt en Nibe Compact varmvattenberedare, jag stängde av Fightern över natten och nu när vi vaknar är samtliga radiatorer stekheta. Riktigt jävla skitvarma helt enkelt. Hur kan det hänga ihop? Rören är sådär varma som i kallaste smällvinter, går knappt att ta på.
Kan varmvattenberedaren värma även vattnet till radiatorerna? Och om den kan det – varför värmer den inte radiator-vatten när fightern är igång?

Det här är säkert i sin ordning, jag vill bara förstå hur det fungerar.

Ta bilder på anläggningen, så att man ser hur det är kopplat.

I mina ögon så är det felkopplat på något sätt, eventuellt saknas backventil(er).

Varför ha en VVB som går på el när ni har bergvärmepump? Värmepumpen kostar typ inget att ha igång (typ 20-35% av uttagen kWh), medan elVVBn kostar 100% av uttagen kWh.

Troligen har du satt av/på/reservläges-kanppen på just reservläge.

• Gilla
martinhedstrom
  • Laddar…
Japp det här blev ju lite pinsamt, jag försatt pannan i reservläge.
Angående varmvattenberedare så har jag för mig att den står där eftersom Fightern har så liten vattentank och badkaret är så stort...

Närbild av instruktionsmanual för värmepump med beskrivning av strömbrytare och funktionsinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av varmvattenberedare och rörkopplingar i ett pannrum med en Fightern-enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så kan det bli ibland :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.