hopps du inte tänkte skarva i väggarna??? det är väl inte tilllåtet eller?? ej behörig vvsare ;)

magic_gbg skrev:
hopps du inte tänkte skarva i väggarna??? det är väl inte tilllåtet eller?? ej behörig vvsare ;)
Har skrivit ovan att jag tänkt skarva synligt i källaren.

somelvis skrev:
Väggdosa är lite overkill och det behövs specialverktyg för montering av den.
Kolla Wirsbos hemsida så ser du.
Väggbockfixtur är smartare i detta fallet, kostar en femtedel och monteras utan specialverktyg.
Det blir billigare att köpa rätt hos den lokale rörmokaren än att köpa fel på nätet.
Jo det blir nog ett snack med någon vvs-firma då det blir alldeles för mycket att hålla reda på här.

Efter snack med vvs-firma funderar jag på att helt skippa idén. De var inte kunnigare än jag och babblade på att de inte använder halvkopplingar och sånt utan hade nåt annat system.

Jo, de använder väl Q&E från Wirsbo där man expanderar röret med ett verktyg och putter in en koppling som röret sen krymper runt.

somelvis skrev:
Jo, de använder väl Q&E från Wirsbo där man expanderar röret med ett verktyg och putter in en koppling som röret sen krymper runt.
Nej de hade pex från LK t.ex., fanns inte i 15mm utan 12 och 16. Men jag orkar inte hålla på med det där, svågern får som han vill och får dra koppar igenom golvet istället. Får väl skaffa några elementskydd eller nåt för att få bort hela skiten från min åsyn.

Jo, LK är en billigare leverantör och de har snabbsystem som expanderas och krymps de också.
Lycka till i alla fall.

Mvh

Fast annars är det väl som CarMan säger: om klämringskopplingen är godkänd för pex så behöver man endast komplettera med en stödhylsa avsedd för pex.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.