Hej,
Har en Nibe F730, golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen.

Jag är inte nöjd med värmen på övervåningen, speciellt vid några plusgrader ute.

Då kan radiatorerna vara kalla, då går jag in i värmepumpen och ändrar värmekurvan så att "Supply line" BT2 går upp till 45-50°C. Då blir det varmt.

Har tagit några bilder på "fördelarskåpet", kan någon kunnig ge mig några tips på om jag behöver ändra något på den vita termostaten för att även 30-40° vatten går upp till radiatorerna? Så att jag inte behöver ha en värmekurva som ökar elförbrukningen.

En annan fråga, de grå ventilerna, det borde styras av termostaterna jag har på väggen i de olika rummen på nedervåningen?

• Termometer i fördelarskåpet visar vattentemperatur på ca 50°C i värmesystemet, med rördragning och ventil vid anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit termostat i fördelarskåp med numreringen 1 och 2 synlig. Orange och grå rör, samt kablar bredvid.
    Skapa konto
  • Cirkulationspump Wilo i fördelarskåp för värmesystem, omgiven av rör och ventiler.
    Skapa konto
  • Fördelarskåp med sju rörkopplingar och sex grå termostatventiler märkta RT-1 till RT-4, samt en röd ventil i ett golvvärme- och radiatorsystem.
    Skapa konto
  • Grå ventiler och en röd termostat i fördelarskåp för golvvärme med märkta papperslappar, del av ett värmesystem.
    Skapa konto
  • Fördelarskåp med sex grå termostatventiler märkta RT-1 till RT-5, och en röd ventil, tillsammans med kopparrör och anslutningar.
    Skapa konto
  • Närbild på en Wilo cirkulationspump i ett fördelarskåp, med sladdar runtomkring och delar av rör synliga.
    Skapa konto
Golvvärmeshunten, som syns på vissa bilder, sänker den "höga" framledningstemperatur som är lagom för radiatorer till en lägre framledningstemperatur som är lagom för golvvärmen.

"Pannan"/FLVPn måste ha en ganska hög framledningstemperatur för att radiatorerna ska bli varma.

M maleks skrev:
Hej,
Har en Nibe F730, golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen.

Jag är inte nöjd med värmen på övervåningen, speciellt vid några plusgrader ute.

Då kan radiatorerna vara kalla, då går jag in i värmepumpen och ändrar värmekurvan så att "Supply line" BT2 går upp till 45-50°C. Då blir det varmt.

Har tagit några bilder på "fördelarskåpet", kan någon kunnig ge mig några tips på om jag behöver ändra något på den vita termostaten för att även 30-40° vatten går upp till radiatorerna? Så att jag inte behöver ha en värmekurva som ökar elförbrukningen.

En annan fråga, de grå ventilerna, det borde styras av termostaterna jag har på väggen i de olika rummen på nedervåningen?
Du kommer säkert få bättre svar från kunnigare personer, men systemet - även om det är vanligt - har två motstridiga krav: lågtemperatur (golvvärme) mot högtemperatur (radiatorer), så du måste ställa in Nibe:n för att svara mot det sämre kravet, vilket är radiatorerna.

Golvvärmefördelaren borde ha en shunt så att du får in lämplig temperatur in i slingorna där - 50° är onödigt högt för golvvärme.

Rumsgivarna på undervåningen styr ventilerna i fördelarskåpet och ser till att du slipper bastutemperatur i rummen där nere, precis som du antar.

EDIT: värmekurvan kommer att öka elkostnaden något eftersom radiatorerna är dimmensionerande, om det sedan är märkbart beror på ytor och material - golvvärme och trägolv ger en kallare upplevelse än klinkers, men det beror också på hur djupt i plattan slingorna ligger. Våra ligger drygt 5cm ned, dvs det är ganska mycket betong som skall värmas, i alla fall jämfört med elslinga under klinkers i tex badrum.

Redigerat:
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.