Hej,

Vi har en äldre radiator som inte riktigt vill bli varm! Det är ett radhus med fjärrvärme, och alla andra element fungerar som de skall - men just den här spökar.

Jag kan känna på element precis bortom vredet att den är lite varm (och rören som kommer in är varma också), så det kommer in varmvatten, men något händer där inne. Luftningsventil har jag provat att öppna, och tömt ut en hel del vatten. Det är kallt tills att det runnit i flera minuter, då börjar det bli varmt. Sedan är elementet varmt i överdelen, men det går över på en halvtimme och större delen av det blir svalt igen.

Är det kanske dags att bara byta ut den... ? Tacksam för alla former av tips!

Mvh,
Hugo

• Äldre vit radiator framför en vägg med grönt lövmönster, verkar problematisk enligt beskrivningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske returventilen där nere under det lilla locket är strypt?

Präxis, det intressanta på fotot på radiatorn har noga skymts med en fåtölj. Det ser ut som ca 1970-tals radiatorer.

Hmm, det skulle förklara allt - att det kommer in varmt vatten, men att det inte blir någon cirkulation. Jag hittar dock ingen returventil i röret där det går ut...

Dessvärre hittar jag ingen returventil på elementet, om den skall sitta där röret går ur elementet, det är bara ett rör som går in i väggen.
Värmeradiator med synligt rör och ventil nertill till höger, röret går in i väggen, inga tydliga reglage för returventil syns.
Skapa konto
Ett element med termostatventil och inkommande rör utan synlig returventil.
Skapa konto

Däremot hittar jag något som man kanske skulle kunna skruva på längst ner till höger på elementet, kan det vara något?
Radiator med ett enskilt rör som går in i väggen och en möjlig ventil längst ner till höger.
Skapa konto

Skruv av termostaten och knacka lite stilla på piggen. Dem har en tendens att fastna under våren/sommaren när radiatorn är kall.

F Forsmark91 skrev:
Skruv av termostaten och knacka lite stilla på piggen. Dem har en tendens att fastna under våren/sommaren när radiatorn är kall.
Men det kommer ju in varmt vatten förbi vredet (se min första post!) så det kan ju inte vara det som är problemet, eller hur?

Den öppnar inte tillräckligt. Knacka på piggen så kommer den komma igång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.