cem77 skrev:
Jo men har man det problemet så får man ju gå till kommunen om det är en kommunal väg eller om det är en gemensamhetsanläggning till styrelsen för vägsamfälligheten. Att sätta ut hinder på vägen utanför sitt hus faller lämpligen under någon lagparagraf då det kan skada bilar och cyklister ganska allvarligt.
Självklart, men beroende på varför dessa metallpinnar sats upp kan ju TS ha olika möjligheter att åtgärda problemet.
Körs det för fort utmed vägen får man kanske fixa någon form av samtal med alla som kör där, och komma överens om lämplig åtgärd, enklast då att man kör mer försiktigt.
Om metallpinnarna bara är uppsatta för att djävlas med grannarna är det kanske bäst för TS att flytta/ bygga ny väg, för en sån granne tar bara onödigt med energi.
Men väljer man att ta strid mot denna grannen så får man ju börja kolla med väghållaren och börja gå lite tufft fram med hjälp av lagar och paragrafer.

En lite fråga till TS, har du mätt upp bredden till 1,9? Eller känns det bara väldigt smalt, om det är väldigt öppet innan ett hinder kan det kännas väldigt smalt.
Vet om en bro där man efter en livlig diskussion en sen natt gick ut med måttband och mätte vägbanan före på och efter bron, och konstaterade att vägen var exakt lika bred på alla mätpunkterna, trots att det känns som om bron är mycket smalare.

cem77 skrev:
Brandkåren bryr sig nog inte så mycket. Dom har metallkapsågar eller slang på rulle.
Så räddningstjänst är knappast något du kan använda dig av.
Jobbar själv som deltidsbrandman..

Visst har vi verktyg för att komma förbi sådana problem.
Sedan att dra slang upp till 1km är inte att rekomendera, kostar mycket tid och sedan tryckfallet som blir.
Och att kasta bort 5min på att behöva kapa bort en eller två stolpar för att komma fram och släcka en brand kan vara ödestiget...5min kan räcka för att en fastighet skall gå förlorad.. sedan att det finns hästgårdar längre in på vägen så kan detta hinder medföra att djur kan brinna inne...

cem77 skrev:
Brandkåren bryr sig nog inte så mycket. Dom har metallkapsågar eller slang på rulle.
Så räddningstjänst är knappast något du kan använda dig av.
Däremot så om det är tillfartsvägen till din fastighet så måste du ju komma fram med tex en vanlig bred släpvagn till din fastighet. Eftersom max fordonsbredd är 260 cm så måste ju stolparna flyttas ut så att ett så brett fordon kommer fram utan att ta i.
Det tar tid att kapa stolpar med kapsågen så visst kan brandkåren ha åsikter om detta. Angående "slang på rulle" så är centrumrullen 75 m lång, dvs långt ifrån 2 km. Även om du skarvar all slang på bilen så når du knappast längre än 300 meter. Det finns speciella skogsbrandbilar som har kilometervis med slang på ett speciellt flak, men det är inget som finns på alla stationer, dessutom måste de ju veta att gerjerna ska med.

Brandskydd regleras i Lagen om Skydd mot Olyckor (LSO). Kortfattat säger den att det alltid är fastighetsägaren (eller nyttjaren) som är ansvarig för sitt brandskydd - inte räddningstjänsten. Räddningstjänsten är en hjälp som man beroende på var man bor kan räkna med kommer mer eller mindre fort och mer eller mindre välutrustade.
Bor man så till att det inte går att komma fram med normala räddningsfordon så bör man alltså vidta extra åtgärder för att säkerställa att brand inte inträffar och att man kan släcka en brand om det ändå börjar brinna. Om det sedan beror på att man saknar väg eller att vägen är för smal eller att det är extremt långt till närmaste ort med en brandstation är inte räddningstjänstens problem. Så din granne har just gjort så att du kan behöva vidta extra åtgärder för att klara ditt brandskydd!

Att sedan den brandstyrka som när något hänt längs vägen kommer för att hjälpa er lär svära ve och förbannelse över dessa stolpar är en annan fråga. Då finns det som tur är en paragraf i LSO som kallas ingrepp i egen rätt som innebär att räddningsledaren vid behov kan fatta beslut som påverkar tredje persons egendom för att genomföra en räddningsinsats. Som att kapa dessa stolpar. Om din grannes fastighet inte är hotad av branden så har hon i efterhand rätt att få ersättning för sina förstörda stolpar...

Möjligen kommer saken i ett annat läge om det finns något upp längs med vägen som brandsynas, såsom en skola, industri eller liknande. Själv hör jag till de som släcker bränder, så förebyggande kan jag bara översiktligt.

peternicklas
Gör en polisanmälas så löser sig allt. Eftersom ni får använda vägen som finns det som lägst ett servitut om nyttjanderätt. Är det en allmän väg så är det egenmäktigt förfarande, kan det nog även bli om det finns servitut. Minsta bredd tror jag ligger runt 3 m. En lastbil ska kunna ta sig fram utan problem.

Hur tar sig sopbilen fram?

Räddningsvägar skall vara:
- 4m fri höjd
- 3,0 m bred och med svängradier på max 50m.
- Tåla axeltryck på minst 100kN

volvo skrev:
Räddningsvägar skall vara:
- 4m fri höjd
- Tåla axeltryck på minst 100kN
Vad menar du, är det inte tillåtet med raka vägar :eek:

En min kurvradie kan jag tänka mig, men absolut inte 50 meter.

Förresten:
Vad gör ambulansen om jag har fel kurvradie?
Kör hem igen och lämnar mig att förblöda och dö?

Max inte minst. ;)

En radie på noll är mindre än femtio och ganska rakt. :)

Redigerat:
Ang räddningsvägar så är dessa framförallt till för att säkra tillgängligheten för räddningstjänstens höjdfordon vid tät bebyggelse ex hyreshusområden, sjukhus etc. Svängradien är min 7m däremot är radien i horisontalplanet min 50m. Finns även krav på uppställningsplatser.

Mattias

charta77 skrev:
Max inte minst. ;)

Ju mindre radien är desto snävare blir kurvan. Radien måste vara ett min-värde.

• Gilla
Granngubben
  • Laddar…
tio_Pepe skrev:
Ju mindre radien är desto snävare blir kurvan. Radien måste vara ett min-värde.
Ja, huruvida radien ska var i verkligheten vet jag inte.

Min gliring var baserat på att det stod just max inte min i det inlägget jag refererade till.

charta77 skrev:
Min gliring var baserat på att det stod just max inte min i det inlägget jag refererade till.
Goddag yxskaft.

• Gilla
Granngubben och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
charta77 skrev:
Ja, huruvida radien ska var i verkligheten vet jag inte.

Goddag yxskaft.
Okej, tala för dig själv ;)

Får jag fråga hur en cirkel med noll i radie ser ut?

Platt kanske, och då rak?

charta77 skrev:
KnockOnWood skrev:
volvo skrev:
Vad menar du, är det inte tillåtet med raka vägar :eek:

En min kurvradie kan jag tänka mig, men absolut inte 50 meter.
Max inte minst. ;)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.