210 364 läst ·
1 085 svar
210k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
sant jag har absolut inte super bra ekonomi pga privatlånet främst men jag går inte back.L lodin92 skrev:Ensamstående och 2 barn så kommer medmänskligheten från folk att försöka hjälpa dig när de först verkade vara svårt att klara ekonomin. Att folk skriver att du inte har råd med saker beror nog på att du döpt tråden till "rädda min ekonomi" och att du nöd och näppe klarar dig, . Hade du tagit upp som de var att du lägger på lyxkonsumtion och tydligen har pengar så du kan lägga flera tusenlappar per månad på djuren hade nog svaren blivit annorlunda, samt att de finns pengar till veterinären om de krisar.. Du har fått bra svar på vad som sticker ut, sen får du gärna redovisa samtliga ut/inkomster så kan man diskutera ännu bättre. Jag tror dessutom det vore bra för jag tror inte du har råd med så mycket som du tror, men jag hoppas jag har fel. Både högt billån samt privatlån talar ju emot även om vissa med bra ekonomi tar privatlån så brukar mina varningsklockor ringa iallafall..
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 109 inlägg
Flertalet har frågat om inkomsterna men inte fått svar och då har majoriteten av oss utgått från vad du skrev i frågan om att din ekonomi går +-0 varje månad och att du behövde tips för att minska kostnaderna. När någon ber om tips för att få pengar över varje månad förutsätter iaf jag att man redan kapat lyxkonsumtionen för länge sedan. Om man slutat köpa onödiga saker och behöver råd för att minska på kostnaderna (vilket blivit antagandet här) så har man ”inte råd” med det ena och det andra.H Hammarspik skrev:lite synd bara att en del skriver att jag inte har råd med det ena och det andra utan att veta vad jag har i inkomst osv. Förutom mina fasta räkningar som ni har fått se så lägger jag en del på ”lyx” alltså saker som inte är nödvändigt.
djuren kostar mig några tusenlappar varje månad och säga att jag ändå inte har råd med veterinär om dom blir sjuka och måste avliva stämmer inte. Jag kommer inte ta bort mina djur dom har varit en del av våra liv i många år för några år sen skadade ena djuren sig och det gick på 9000 istället för 60000 utan försäkring. Det var lite kämpigt men det löste sig!
Alltså, ingen idé att ta illa upp av svaren du fått när du aktivt inte gett all information och formulerat dig som du gjorde i din initiala fråga.
Angående mitt svar om djuren så är det trots allt så att om ekonomin går +-0 och man får vända på kronorna innan lönen kommer så har man inte råd med veterinär oavsett om djuret är försäkrat eller inte. Så enkelt är det. Självrisk plus % går snabbt upp i högre summor och står man där i slutet av månaden och vänder på kronorna redan så har man liksom inte råd..
Utifrån den nya information du delgivit nu är mitt främsta tips att sluta konsumera onödiga grejer.
Försäkringarna kan du byta/säga upp oavsett om ett nytt år påbörjats eller inte, det är inte en avbetalning..
Oavsett,
Lycka till!
tack för svar jag får väl inse det jag inte vill inse. Men det här med försäkringen stämmer inte man kan inte säga upp när som! Jag har pratat med Agria idag och den nya perioden började nyss så kan byta i juni nästa år. Samma med Länsförsäkringar där jag har bilen står att jag inte kan byta förens nästa år bara om jag säljer bilen..Visan i mitt liv skrev:
Flertalet har frågat om inkomsterna men inte fått svar och då har majoriteten av oss utgått från vad du skrev i frågan om att din ekonomi går +-0 varje månad och att du behövde tips för att minska kostnaderna. När någon ber om tips för att få pengar över varje månad förutsätter iaf jag att man redan kapat lyxkonsumtionen för länge sedan. Om man slutat köpa onödiga saker och behöver råd för att minska på kostnaderna (vilket blivit antagandet här) så har man ”inte råd” med det ena och det andra.
Alltså, ingen idé att ta illa upp av svaren du fått när du aktivt inte gett all information och formulerat dig som du gjorde i din initiala fråga.
Angående mitt svar om djuren så är det trots allt så att om ekonomin går +-0 och man får vända på kronorna innan lönen kommer så har man inte råd med veterinär oavsett om djuret är försäkrat eller inte. Så enkelt är det. Självrisk plus % går snabbt upp i högre summor och står man där i slutet av månaden och vänder på kronorna redan så har man liksom inte råd..
Utifrån den nya information du delgivit nu är mitt främsta tips att sluta konsumera onödiga grejer.
Försäkringarna kan du byta/säga upp oavsett om ett nytt år påbörjats eller inte, det är inte en avbetalning..
Oavsett,
Lycka till!
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 109 inlägg
Underligt… det är ju en tjänst man köper och hela tiden betalar i förskott. Aldrig haft problem att säga upp en försäkring. Ska kika på det!H Hammarspik skrev:tack för svar jag får väl inse det jag inte vill inse. Men det här med försäkringen stämmer inte man kan inte säga upp när som! Jag har pratat med Agria idag och den nya perioden började nyss så kan byta i juni nästa år. Samma med Länsförsäkringar där jag har bilen står att jag inte kan byta förens nästa år bara om jag säljer bilen..
vill nog bara inte inse att jag inte har råd när det gäller mina djur.. med onödig lyx menar jag en tur till simhallen ibland eller en pizza någon gång i månaden.. sen vet jag att mina hönor kostar mer än vad några paket ägg kostar i månaden. Mest sånt jag menar med ”lyx” inget måste för att klara sigKilrain skrev:
Vet du var ts bor? Här går en 3a på mellan 5500-8500 kr.SågspånPappspikEternit skrev:
Och de flesta hyrelägenheter är inte kallhyra, man betalar bara elen.
Barnen behöver väl inte egna rum? De verkade ju ganska små.
Hör dig för till bönder i närheten om någon säljer korn/havre så blir äggen betydligt billigare, vi har alltid bara gett helt korn/havre och det funkar kanon förutom till kycklingarna såklart. Om hönsen dessutom kan gå fritt på dagarna äter de knappt något foder.H Hammarspik skrev:vill nog bara inte inse att jag inte har råd när det gäller mina djur.. med onödig lyx menar jag en tur till simhallen ibland eller en pizza någon gång i månaden.. sen vet jag att mina hönor kostar mer än vad några paket ägg kostar i månaden. Mest sånt jag menar med ”lyx” inget måste för att klara sig
Stäng tråden! Mår bara dåligt över det här nu. Jag valde själv att lämna lägenhetslivet i city för ett lugnt liv på landet. Jag valde ett dyrare boende, jag valde att spendera mer pengar på diesel och jag valde att spendera mer pengar på elen. Jag går inte back och har aldrig varit sen med en räkning! Däremot vill jag göra en rejäl ändring i min budget för jag vet att det finns pengar att spara men jag tycker sånt är skit svårt själv att se! För jag inte vet bättre därför startade jag den här tråden. Vill gärna börja spara..
Hyra 6000 Bra
El 1300 Dyrt, men ok borde ligga runt 600 till 800
Billån 3000 Måste du ha bilen, det är en lyxprodukt
Bilförsäkring 600 Se ovan
Privatlån 2300 För vad, du hyr ju boendet
Mobil-internet 1200 Ta aldrig mobil på avbetalning, borde kosta runt 100kr/mobil + 200 till 400 för fiber
Hundförsäkring 650 Skänk bort
Kattförsäkring 350 Skänk bort
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
El 1300 Dyrt, men ok borde ligga runt 600 till 800
Billån 3000 Måste du ha bilen, det är en lyxprodukt
Bilförsäkring 600 Se ovan
Privatlån 2300 För vad, du hyr ju boendet
Mobil-internet 1200 Ta aldrig mobil på avbetalning, borde kosta runt 100kr/mobil + 200 till 400 för fiber
Hundförsäkring 650 Skänk bort
Kattförsäkring 350 Skänk bort
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
Det är många som vill, men har man inte vad som krävs så är det svårt.H Hammarspik skrev:Stäng tråden! Mår bara dåligt över det här nu. Jag valde själv att lämna lägenhetslivet i city för ett lugnt liv på landet. Jag valde ett dyrare boende, jag valde att spendera mer pengar på diesel och jag valde att spendera mer pengar på elen. Jag går inte back och har aldrig varit sen med en räkning! Däremot vill jag göra en rejäl ändring i min budget för jag vet att det finns pengar att spara men jag tycker sånt är skit svårt själv att se! För jag inte vet bättre därför startade jag den här tråden. Vill gärna börja spara..
Byt jobb om det går, ta något tråkigt 3-skift på en fabrik och du kan få ut mer i lön.
Du gjorde rätt som startade tråden, var lite synd du missade lite information men det är ju utrett nu. Du har både förutsättningarna och viljan att spara så det kommer gå galant. Har du ut 28k kommer du inte behöva offra något av värde utan bara styra upp utgifterna.H Hammarspik skrev:Stäng tråden! Mår bara dåligt över det här nu. Jag valde själv att lämna lägenhetslivet i city för ett lugnt liv på landet. Jag valde ett dyrare boende, jag valde att spendera mer pengar på diesel och jag valde att spendera mer pengar på elen. Jag går inte back och har aldrig varit sen med en räkning! Däremot vill jag göra en rejäl ändring i min budget för jag vet att det finns pengar att spara men jag tycker sånt är skit svårt själv att se! För jag inte vet bättre därför startade jag den här tråden. Vill gärna börja spara..