210 505 läst ·
1 085 svar
211k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
Nu när du sagt att du får ut 28000 kr varje månad känns det snarare som att det är övriga 11500 kr vi ska hjälpa dig med snarare än det du nämnde i trådstarten. För någonstans rinner det uppenbarligen bort mycket pengar ifall du sätter sprätt på 11500 kr utöver dina fasta utgifter.
fasta ja som man får faktura på sen har man en hel del som ska betalas utöver det.Rkarlsson skrev:
Nu efter juli lönen är det besiktiga bilen 550, köpa hundfoder 700, hönsfoder 400, adressändring och eftersändning gick på 600, barnens frisörsbesök 700, nya skor och jackor till barnen 1500, dotterns födelsedag nästa vecka som jag inte köpt något till än
mat + hygien 4500-5000
Diesel försöker 1500 denna månaden men tidigare har det alltid varit 3000 i månaden
Fick nog med det mesta, nästa månad slipper jag besiktiga bilen, frisören, födelsedag, adressändringsfakturan men då ska skatten på bilen betalas bland annat och hund/höns foder igen
Rkarlsson skrev:
Personen fick ju ut 28k och vill ha tips för att minska sina utgifter. Förutsättningarna och viljan verkar ju finnas så ska ju inte vara några problem att få pengar över till sparande på sikt.J Jonasdzm skrev:
Det här låter säkert konstigt, men att du mår dåligt över det här är ett positivt tecken. Man måste må dåligt för att kunna förändra saker. Det tyder på att du på nåt plan är beredd på smärtan en seriös förändring kommer att innebära.H Hammarspik skrev:Stäng tråden! Mår bara dåligt över det här nu. Jag valde själv att lämna lägenhetslivet i city för ett lugnt liv på landet. Jag valde ett dyrare boende, jag valde att spendera mer pengar på diesel och jag valde att spendera mer pengar på elen. Jag går inte back och har aldrig varit sen med en räkning! Däremot vill jag göra en rejäl ändring i min budget för jag vet att det finns pengar att spara men jag tycker sånt är skit svårt själv att se! För jag inte vet bättre därför startade jag den här tråden. Vill gärna börja spara..
Jag förstår att det kan vara svårt med husdjur. För vissa blir de som familjemedlemmar, men det jag skrev tidigare i tråden gäller fortfarande, att du måste förändra din inställning till din ekonomi innan du kan börja styra upp din ekonomi.
Din ekonomiska hälsa måste bli viktigare för dig än t.ex. husdjuren. Det bästa råd jag kan ge är att börja knarka ekonomi, läs och kolla på allt du kan om privatekonomi. Men var alltid kritiskt inställd till allt du läser eller hör.
Ett tips är Dave Ramsey, han ger goda råd om hur man får ordning på sin ekonomi. Men var försiktig, du kan bli ett sparmonster. Vilket är vad min fru har blivit efter att jag pekat henne i den riktningen.
Men du säger att du inte kan spara?H Hammarspik skrev:fasta ja som man får faktura på sen har man en hel del som ska betalas utöver det.
Nu efter juli lönen är det besiktiga bilen 550, köpa hundfoder 700, hönsfoder 400, adressändring och eftersändning gick på 600, barnens frisörsbesök 700, nya skor och jackor till barnen 1500, dotterns födelsedag nästa vecka som jag inte köpt något till än
mat + hygien 4500-5000
Diesel försöker 1500 denna månaden men tidigare har det alltid varit 3000 i månaden
Fick nog med det mesta, nästa månad slipper jag besiktiga bilen, frisören, födelsedag, adressändringsfakturan men då ska skatten på bilen betalas bland annat och hund/höns foder igen
Ett exempel. Och ta det åt dig, jag gjorde så innan.
Ex 1, besiktning kostar 550 kr. Då startar du ett konto på din mobilbank "buffert" Automatisk överföring på 46 kr i månaden, Nu har du 552 kr till nästa gång du ska besikta den. Gör så med alla årliga utgifter.
Men efter allt FAST är betalt. Så har du 4400 kr kvar ut efter dina siffror nu.
Varför sa du upp a-kassan?
Förnuftigt att gå igenom sin ekonomi även om man har en bra lön. Man vet inte vad som händer i framtiden. Bästa sättet att få en bättre ekonomi är att betala av lånen så fort som möjligt. Jag hade inte sagt upp a-kassan som är en bra försäkring för sin inkomst om det skulle hända något tråkigt.H Hammarspik skrev:Flyttade från stressen till landet. Allt på samma gång skaffa bil, dieselpriser, matpriser, elpriser.
jag tror många av er tror jag har massa skulder och går bak varje månad. Så är det absolut inte. Jag har aldrig varit sen med en räkning!!!!!
Åker iväg med barnen, allt kostar pengarna går åt men jag går inte back!!! Vill bara vara mer ekonomisk, kolla igenom min ekonomi helt och hållet och se var jag kan spara pengar!
jag lägger tyvärr 5000 på lån varje månad. Men jag får också ut ca 28 tusen varje månad
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 489 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 489 inlägg
Det är en sak när du ska skryta i varenda tråd på det här forumet, men nu är det en tråd som en person som uppenbarligen ligger i närmare andra änden på skalan ber om hjälp, kan du inte hålla dig från att trycka upp hur lyckad du själv är då?AndersMalmgren skrev:
Att gå ur A-kassan är högst troligt ett MYCKET dåligt råd.
Även jag ställer mig i skaran att du har inte ekonomi att inte ha akassa, om du nu inte är 110% säker att du inte blir av med jobbet. Du har två barn då kan man inte bara vägra gå till arbetsförmedlingen om man blir arbetslös..
Ja.H Hammarspik skrev:
Därför du ska skriva upp allt du köper.
Frukt är till exempel fullständigt onödigt att köpa om man ska spara pengar.
Du behöver även skriva en matsedel.H Hammarspik skrev:
2500-3000 skall ni kunna komma ner i om ni har lite disciplin.
Tex inte leta efter frukt som kostar 10 kr st. Köpte bananer idag, 5 st i klasen stora jävlar för 5 kr styck. Väljer man en klase med mindre bananer kan du få fler.
Tvättar du varenda dag?