Nu när du sagt att du får ut 28000 kr varje månad känns det snarare som att det är övriga 11500 kr vi ska hjälpa dig med snarare än det du nämnde i trådstarten. För någonstans rinner det uppenbarligen bort mycket pengar ifall du sätter sprätt på 11500 kr utöver dina fasta utgifter.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Du har 11500 kr kvar efter de fasta är betalt.
Du har sagt upp din livlina (a-kassan)

Ja tråden kan låsas, här är inga ekonomiska problem =)
fasta ja som man får faktura på sen har man en hel del som ska betalas utöver det.

Nu efter juli lönen är det besiktiga bilen 550, köpa hundfoder 700, hönsfoder 400, adressändring och eftersändning gick på 600, barnens frisörsbesök 700, nya skor och jackor till barnen 1500, dotterns födelsedag nästa vecka som jag inte köpt något till än

mat + hygien 4500-5000
Diesel försöker 1500 denna månaden men tidigare har det alltid varit 3000 i månaden

Fick nog med det mesta, nästa månad slipper jag besiktiga bilen, frisören, födelsedag, adressändringsfakturan men då ska skatten på bilen betalas bland annat och hund/höns foder igen

• Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Du har 11500 kr kvar efter de fasta är betalt.
Du har sagt upp din livlina (a-kassan)

Ja tråden kan låsas, här är inga ekonomiska problem =)
J Jonasdzm skrev:
Det är många som vill, men har man inte vad som krävs så är det svårt.

Byt jobb om det går, ta något tråkigt 3-skift på en fabrik och du kan få ut mer i lön.
Personen fick ju ut 28k och vill ha tips för att minska sina utgifter. Förutsättningarna och viljan verkar ju finnas så ska ju inte vara några problem att få pengar över till sparande på sikt.

• Wow
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Stäng tråden! Mår bara dåligt över det här nu. Jag valde själv att lämna lägenhetslivet i city för ett lugnt liv på landet. Jag valde ett dyrare boende, jag valde att spendera mer pengar på diesel och jag valde att spendera mer pengar på elen. Jag går inte back och har aldrig varit sen med en räkning! Däremot vill jag göra en rejäl ändring i min budget för jag vet att det finns pengar att spara men jag tycker sånt är skit svårt själv att se! För jag inte vet bättre därför startade jag den här tråden. Vill gärna börja spara..
Det här låter säkert konstigt, men att du mår dåligt över det här är ett positivt tecken. Man måste må dåligt för att kunna förändra saker. Det tyder på att du på nåt plan är beredd på smärtan en seriös förändring kommer att innebära.

Jag förstår att det kan vara svårt med husdjur. För vissa blir de som familjemedlemmar, men det jag skrev tidigare i tråden gäller fortfarande, att du måste förändra din inställning till din ekonomi innan du kan börja styra upp din ekonomi.

Din ekonomiska hälsa måste bli viktigare för dig än t.ex. husdjuren. Det bästa råd jag kan ge är att börja knarka ekonomi, läs och kolla på allt du kan om privatekonomi. Men var alltid kritiskt inställd till allt du läser eller hör.

Ett tips är Dave Ramsey, han ger goda råd om hur man får ordning på sin ekonomi. Men var försiktig, du kan bli ett sparmonster. Vilket är vad min fru har blivit efter att jag pekat henne i den riktningen. ;)

• Gilla
MiaV och 2 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Däremot vill jag göra en rejäl ändring i min budget för jag vet att det finns pengar att spara men jag tycker sånt är skit svårt själv att se!
Då måste du ju presentera allt du lägger pengar på. Hur ska någon annars kunna hjälpa dig?

• Gilla
pauls och 1 till
  • Laddar…
Få ut 28’ och oroa sig för att spisklockan drar mycket ström ;)

Finns som diskuterats i tråden mycket annat att se över innan man ska koppla ut spisen…….

• Haha
  • Gilla
pauls och 2 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Få ut 28’ och oroa sig för att spisklockan drar mycket ström ;)

Finns som diskuterats i tråden mycket annat att se över innan man ska koppla ut spisen…….
okej jag kan skratta åt det här själv nu hahaha

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Papphammar666 och 8 till
  • Laddar…
P
H Hammarspik skrev:
fasta ja som man får faktura på sen har man en hel del som ska betalas utöver det.

Nu efter juli lönen är det besiktiga bilen 550, köpa hundfoder 700, hönsfoder 400, adressändring och eftersändning gick på 600, barnens frisörsbesök 700, nya skor och jackor till barnen 1500, dotterns födelsedag nästa vecka som jag inte köpt något till än

mat + hygien 4500-5000
Diesel försöker 1500 denna månaden men tidigare har det alltid varit 3000 i månaden

Fick nog med det mesta, nästa månad slipper jag besiktiga bilen, frisören, födelsedag, adressändringsfakturan men då ska skatten på bilen betalas bland annat och hund/höns foder igen
Men du säger att du inte kan spara?

Ett exempel. Och ta det åt dig, jag gjorde så innan.
Ex 1, besiktning kostar 550 kr. Då startar du ett konto på din mobilbank "buffert" Automatisk överföring på 46 kr i månaden, Nu har du 552 kr till nästa gång du ska besikta den. Gör så med alla årliga utgifter.

Men efter allt FAST är betalt. Så har du 4400 kr kvar ut efter dina siffror nu.

Varför sa du upp a-kassan?

• Gilla
Ewa Jörnskog och 6 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
mat + hygien 4500-5000
Hur gamla är barnen?
Ska du spara pengar borde du utan vidare kunna halvera det.

H Hammarspik skrev:
Flyttade från stressen till landet. Allt på samma gång skaffa bil, dieselpriser, matpriser, elpriser.

jag tror många av er tror jag har massa skulder och går bak varje månad. Så är det absolut inte. Jag har aldrig varit sen med en räkning!!!!!

Åker iväg med barnen, allt kostar pengarna går åt men jag går inte back!!! Vill bara vara mer ekonomisk, kolla igenom min ekonomi helt och hållet och se var jag kan spara pengar!

jag lägger tyvärr 5000 på lån varje månad. Men jag får också ut ca 28 tusen varje månad
Förnuftigt att gå igenom sin ekonomi även om man har en bra lön. Man vet inte vad som händer i framtiden. Bästa sättet att få en bättre ekonomi är att betala av lånen så fort som möjligt. Jag hade inte sagt upp a-kassan som är en bra försäkring för sin inkomst om det skulle hända något tråkigt.

• Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Hur gamla är barnen?
Ska du spara pengar borde du utan vidare kunna halvera det.
barnen är 11 och 8

oj halvera med dagens matpriser? 2300 typ för allt som köps i mataffär. Tvättmedel, toapapper, diskmedel, shampo, tandkräm

bara en frukt kostar nästan 10 kronor styck.

• Gilla
chhib och 1 till
  • Laddar…
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag betalar 75 tror jag. Men det är ju del av ett större förmånspaket.
Det är en sak när du ska skryta i varenda tråd på det här forumet, men nu är det en tråd som en person som uppenbarligen ligger i närmare andra änden på skalan ber om hjälp, kan du inte hålla dig från att trycka upp hur lyckad du själv är då?

Att gå ur A-kassan är högst troligt ett MYCKET dåligt råd.

• Gilla
Bästerortarn och 35 till
  • Laddar…
Även jag ställer mig i skaran att du har inte ekonomi att inte ha akassa, om du nu inte är 110% säker att du inte blir av med jobbet. Du har två barn då kan man inte bara vägra gå till arbetsförmedlingen om man blir arbetslös..

• Gilla
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
barnen är 11 och 8

oj halvera med dagens matpriser? 2300 typ för allt som köps i mataffär. Tvättmedel, toapapper, diskmedel, shampo, tandkräm

Ja.
Därför du ska skriva upp allt du köper.
Frukt är till exempel fullständigt onödigt att köpa om man ska spara pengar.

• Gilla
  • Wow
C.A.E och 7 till
  • Laddar…
P
H Hammarspik skrev:
barnen är 11 och 8

Du behöver även skriva en matsedel.
2500-3000 skall ni kunna komma ner i om ni har lite disciplin.

Tex inte leta efter frukt som kostar 10 kr st. Köpte bananer idag, 5 st i klasen stora jävlar för 5 kr styck. Väljer man en klase med mindre bananer kan du få fler.

Tvättar du varenda dag?

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.