Inte hunnit läsa igenom allt än men tack för alla svar. Ska läsa ikapp snart och göra en rejäl ändring! Har redan bytt el leverantör och sagt upp akassa idag. Mycket mer på gång! Juli var sista månaden med avbetalning på mobilen såg jag idag så från nästa månad sparar jag 540 även där plus att jag ska säga upp mitt dyra obegränsad med internet hos Telenor och byta till fiber som finns i huset!

lite synd bara att en del skriver att jag inte har råd med det ena och det andra utan att veta vad jag har i inkomst osv. Förutom mina fasta räkningar som ni har fått se så lägger jag en del på ”lyx” alltså saker som inte är nödvändigt.

djuren kostar mig några tusenlappar varje månad och säga att jag ändå inte har råd med veterinär om dom blir sjuka och måste avliva stämmer inte. Jag kommer inte ta bort mina djur dom har varit en del av våra liv i många år för några år sen skadade ena djuren sig och det gick på 9000 istället för 60000 utan försäkring. Det var lite kämpigt men det löste sig!

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Anonymiserad 486519 och 7 till
  • Laddar…
Det här var surt. Kan inte byta försäkringsbolag just nu då den nya försäkringsperioden precis börjat på alla mina försäkringar! Så om 1 år kan jag byta..

• Ledsen
Mickis741
  • Laddar…
Om du säljer bilen så avslutas bilförsäkringen :)

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Om du säljer bilen så avslutas bilförsäkringen :)
kommer inte sälja bilen. Går inga bussar här och har 2 mil till jobb, skola, affär. 4 km till grannarna ja ni förstår. Kör många mil varje dag då barnen ska till sina träningar och kompisar utöver att ta mig till jobb

• Gilla
10_tummar och 1 till
  • Laddar…
Var i Skåne bor du ?

Här där jag bor går inga bussar heller men man ringer till Skånetrafiken med två timmars varsel så kommer en Taxi, samma kostnad som buss till närmsta buss/tågstation.

• Wow
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Var i Skåne bor du ?

Här där jag bor går inga bussar heller men man ringer till Skånetrafiken med två timmars varsel så kommer en Taxi, samma kostnad som buss till närmsta buss/tågstation.
vem har sagt att jag bor i Skåne?

My bad, din profil säger Elområde 4 -Malmö.

D Dilato skrev:
My bad, din profil säger Elområde 4 -Malmö.

Elområde 4 Malmö är väl hela södra Sverige?

Javisst. Men till frågan, var bor du där det inte finns någon kommunikation alls?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Javisst. Men till frågan, var bor du där det inte finns någon kommunikation alls?
jag vill inte gå ut med vart exakt jag bor men just här är det dåligt med kommunikation. Småländska skogarna..

• Gilla
Hampusca och 4 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
jag känner också att jag har det som behövs men ändå har jag knappt råd. kanske att man sparar några kronor om man byter försäkringsbolag? Djuren har jag haft i många år och är barnens bästa kompisar, så att göra mig av med dom går bara inte men jag är mycket medveten om att dom kostar.. jag lägger inga pengar på netflix, Spotify, tv kanaler, röker inte dricker inte

kan unna oss en pizza, läsk och chips en gång i månaden.

Valde bra försäkringar (lite dyrare) till djuren just för jag vet det blir kämpigt den dagen man behöver åka till veterinären. Den dagen är det guldvärd
Den dagen du ska till veterinär har du fortfarande 20-25% av räkningen i handen, så länge du inte har svindyra raskatter så skulle jag skippa försäkringarna på dom. Man får helt enkelt förklara för barnen att djur är bara en liten tid i livet. (tog själv bort våra 2 katter förra veckan)

Internet för 1200kr i måna? seriöst, skär ned! Hundförsäkringen verkar onekligen hiskeligt dyr, min jakthund hade jag hälften på via folksam trots att den försäkringen nyttjades friskt.

I övrigt skulle jag höja privatlånet och baka in bilen och amortera 3000kr/mån på 1 lån och sen sätta undan 500kr i mån för oförutsedda händelser och ändå ha 1800kr mer kvar i plånkan vilket gör att du isf klarar dig bättre mellan lönelapparna och ej behöver röra det sparade.

När nya lönen kommer kan du välja att sätta undan det du har kvar på sparandet eller betala extra på lånet. (jag skulle spara)

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
M mattias1343 skrev:
Den dagen du ska till veterinär har du fortfarande 20-25% av räkningen i handen, så länge du inte har svindyra raskatter så skulle jag skippa försäkringarna på dom. Man får helt enkelt förklara för barnen att djur är bara en liten tid i livet. (tog själv bort våra 2 katter förra veckan)

Internet för 1200kr i måna? seriöst, skär ned! Hundförsäkringen verkar onekligen hiskeligt dyr, min jakthund hade jag hälften på via folksam trots att den försäkringen nyttjades friskt.

I övrigt skulle jag höja privatlånet och baka in bilen och amortera 3000kr/mån på 1 lån och sen sätta undan 500kr i mån för oförutsedda händelser och ändå ha 1800kr mer kvar i plånkan vilket gör att du isf klarar dig bättre mellan lönelapparna och ej behöver röra det sparade.

Jag har lägsta självrisk och lägsta rörlig pris på mina djur. Kostar lite mer i månaden men en enorm lättnad den dagen man kliver in hos vet. Enda gången jag avlivar mina djur är om dom inte går att laga eller är för gamla och inte mår bra av att vara kvar. 1200 för mobil och internet är avbetalning på telefon 540 och resten till internet och extra användare. Fortfarande dyrare än fiber men jag betalar inte 1200 för internet

• Gilla
  • Älska
Anonymiserad 486519 och 6 till
  • Laddar…
Sen ska vi väl inte prata om mina hönor… kostar mer än att köpa lite ägg i affären lite då och då…

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Inte hunnit läsa igenom allt än men tack för alla svar. Ska läsa ikapp snart och göra en rejäl ändring! Har redan bytt el leverantör och sagt upp akassa idag. Mycket mer på gång! Juli var sista månaden med avbetalning på mobilen såg jag idag så från nästa månad sparar jag 540 även där plus att jag ska säga upp mitt dyra obegränsad med internet hos Telenor och byta till fiber som finns i huset!

lite synd bara att en del skriver att jag inte har råd med det ena och det andra utan att veta vad jag har i inkomst osv. Förutom mina fasta räkningar som ni har fått se så lägger jag en del på ”lyx” alltså saker som inte är nödvändigt.

djuren kostar mig några tusenlappar varje månad och säga att jag ändå inte har råd med veterinär om dom blir sjuka och måste avliva stämmer inte. Jag kommer inte ta bort mina djur dom har varit en del av våra liv i många år för några år sen skadade ena djuren sig och det gick på 9000 istället för 60000 utan försäkring. Det var lite kämpigt men det löste sig!
Ensamstående och 2 barn så kommer medmänskligheten från folk att försöka hjälpa dig när de först verkade vara svårt att klara ekonomin. Att folk skriver att du inte har råd med saker beror nog på att du döpt tråden till "rädda min ekonomi" och att du nöd och näppe klarar dig, . Hade du tagit upp som de var att du lägger på lyxkonsumtion och tydligen har pengar så du kan lägga flera tusenlappar per månad på djuren hade nog svaren blivit annorlunda, samt att de finns pengar till veterinären om de krisar.. Du har fått bra svar på vad som sticker ut, sen får du gärna redovisa samtliga ut/inkomster så kan man diskutera ännu bättre. Jag tror dessutom det vore bra för jag tror inte du har råd med så mycket som du tror, men jag hoppas jag har fel. Både högt billån samt privatlån talar ju emot även om vissa med bra ekonomi tar privatlån så brukar mina varningsklockor ringa iallafall..

• Gilla
  • Älska
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
Flyttade från stressen till landet. Allt på samma gång skaffa bil, dieselpriser, matpriser, elpriser.

jag tror många av er tror jag har massa skulder och går bak varje månad. Så är det absolut inte. Jag har aldrig varit sen med en räkning!!!!!

Åker iväg med barnen, allt kostar pengarna går åt men jag går inte back!!! Vill bara vara mer ekonomisk, kolla igenom min ekonomi helt och hållet och se var jag kan spara pengar!

jag lägger tyvärr 5000 på lån varje månad. Men jag får också ut ca 28 tusen varje månad

• Gilla
Classe73 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.