1 185 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Rädda fasad som målats med akrylatfärg?
Vi har köpt hus där man målat med akrylatfärg som vi inte är helt förtjusta i. Helst skulle vi vilja återskapa det småländska stuket med falurött och vita knutar.
Går det att skrapa av fasaden och på så sätt rädda den? Prisbilden för att byta ut panelen avskräckte mig något, mitt i alla andra kostnader. Huset är på strax under 200 kvadratmeter.
Går det att skrapa av fasaden och på så sätt rädda den? Prisbilden för att byta ut panelen avskräckte mig något, mitt i alla andra kostnader. Huset är på strax under 200 kvadratmeter.
Produkter som diskuteras: "avskräckte"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Problemet är att all färg måste bort, och skrapa färg är väl trevligt i 2-3 minuter oavsett maskiner och värmepistoler. Jag hade hellre väntat och köpt ny panel när pengar finns än att ge mig på att skrapa så mycket.
Det finns röd akrylatfärg...Stmbl skrev:
Vi har köpt hus där man målat med akrylatfärg som vi inte är helt förtjusta i. Helst skulle vi vilja återskapa det småländska stuket med falurött och vita knutar.
Jag tror du har rätt i detta - önsketänk från min sida. Huset är med största sannolikhet delvis från 1800-talet och sedan påbyggt under 1900-talet.F fribygg skrev:
Hade inte fasaden börjat se så trist ut, framförallt på nära håll, hade beslutet att avvakta för mer klirr i kassan varit givet. Alltid svårt med prioriteringarna!
Plastig? När det väl är målar ser man knappast vad det är för typ av färg på lite avstånd. Många gånger är det svårt att avgöra även på mycket nära håll. Så utseendemässigt spelar det knappast någon roll.Stmbl skrev:
Det finns matt akrylatfärg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden