1 925 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Rädda ett parkettgolv
Moderator
· Stockholm
· 57 805 inlägg
Sonen flyttar snart in i en nyköpt bostadsrätt. I ett av rummen finns ett parkett golv där en fog har gått isär. Det är ett limmat golv. Det är en sträcka på drygt 2m.
Planen är att trycka ned lim och försöka spänna eller slå ihop golvet. Tänker mig att ta bort golvlisterna och sätt kilar mot väggen på ena sidan, och försöka bända med en kofot på andra sidan.
Finns det några bättre metoder?
Om vi inte lyckas så får det bli ett nytt golv.
Planen är att trycka ned lim och försöka spänna eller slå ihop golvet. Tänker mig att ta bort golvlisterna och sätt kilar mot väggen på ena sidan, och försöka bända med en kofot på andra sidan.
Finns det några bättre metoder?
Om vi inte lyckas så får det bli ett nytt golv.
Vad är det för typ av parkett? Om det är klickgolv så kan det vara värt att plocka isär och sedan lägga tillbaka det. Limmad parkett spricker ju också och då blir det värre att få ihop det då ytorna inte spricker jämt.H hempularen skrev:Sonen flyttar snart in i en nyköpt bostadsrätt. I ett av rummen finns ett parkett golv där en fog har gått isär. Det är ett limmat golv. Det är en sträcka på drygt 2m.
Planen är att trycka ned lim och försöka spänna eller slå ihop golvet. Tänker mig att ta bort golvlisterna och sätt kilar mot väggen på ena sidan, och försöka bända med en kofot på andra sidan.
Finns det några bättre metoder?
Om vi inte lyckas så får det bli ett nytt golv.
Jag läste om någon (här på forumet?) som tejpade fast en träkloss med silvertejp, alltså rejält med silvertejp. Sedan gick det att knacka ihop fogen genom att slå på klossen.
Jag har en sån där fog i köket som jag går och tittar på med jämna mellanrum så återkoppla gärna efteråt.
Edit: Vänta, nu. jag pratar om en kortside-skarv. Är det här en långsideskarv?
Jag har en sån där fog i köket som jag går och tittar på med jämna mellanrum så återkoppla gärna efteråt.
Edit: Vänta, nu. jag pratar om en kortside-skarv. Är det här en långsideskarv?
Äldre parkett som har en spricka som oftast kan gå genom hela rummet, kan även gå i zickzack långsida/kortsida/långsida osv, beror oftast på sidlimning.
Lacken har gått ner och limmat ihop sidor på plankorna, golvet rör sig och spricker upp i en för istället för att röra sig jämnt över.hela golvet
Lacken har gått ner och limmat ihop sidor på plankorna, golvet rör sig och spricker upp i en för istället för att röra sig jämnt över.hela golvet
Moderator
· Stockholm
· 57 805 inlägg
Det är alltså två ”plankor” som gått isär. Jag är 99% säker på att det inte är ett klick golv, troligen är det lagt innan klick tekniken slog igenom. Vi har gjort en närmare studie av sprickan, det ser ut att vara spånskiva under. Huset är från 40 talet, så har lite orolig att det kunde ligga en sandbädd under. Detta är ett vanligt 3 stavs parkettgolv, inte fiskben eller liknande. Det är knappast original, kan tänka mig att det är ifrån 90 talet.
Moderator
· Stockholm
· 57 805 inlägg
Då var det fixat.
satte kilar som höll mot på ena sidan av rummet. Lim i sprickan. Kofot på andra sidan rummet. Kilar där också för att säkra läget.
Det var lätt. Resultatet blev bra. Nu får vi bara hoppas att det håller.
Jag hittade en påse med plastmellanlägg från Biltema. Det finns mellanlägg från en mm, i steg om en mm. De var bra att kombinera med kilarna.
satte kilar som höll mot på ena sidan av rummet. Lim i sprickan. Kofot på andra sidan rummet. Kilar där också för att säkra läget.
Det var lätt. Resultatet blev bra. Nu får vi bara hoppas att det håller.
Jag hittade en påse med plastmellanlägg från Biltema. Det finns mellanlägg från en mm, i steg om en mm. De var bra att kombinera med kilarna.
Klicka här för att svara
