2 714 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Råd vid tillköp av mark i Onsala.
Hej,
Glad att jag hitta denna sida idag här finns mycket bra information.
Skulle vilja ha några råd av någon som har erfarenhet av att köpa till mark osv..
Lite historia:
Köpte ett hus i Onsala (Halland) för 4 år sedan på cirka 95 kvm med en över våning på cirka 25 kvm som inte räknas pga. takhöjden. Tomten är liten bara 542 kvm.
Har nu planer på att bygga till och min första tanke var att utöka tomten. Tog kontakt med markägaren (en stiftelse) och efter en viss förhandling fått ett pris på 100:-/kvm. Marken är en sluttning med synligt berg visa ställen, träd osv. (delvis utsikt över ängar & hav) alltså inte idealiskt (förmodligen kostsamt) att bygga till på MEN för att utöka den totala tomt ytan.
Snackade med Kungsbacka kommun och fick följande svar. Den nya tomten ligger utanför planerat område och min tomt idag innanför. Följande cirka kostnader ville kommunen ha.
KBA kommun (planeringskontoret) cirka 35.000:-
Lantmäterier cirka 10.000:-
Ny tomt kostnad ca 400 kvm x 100:- = 40.000:-
Alltså kommunen skall ha mer än vad jag ger för tomten för att skriva in den i befintlig tomt/fastighet.
Våra tillbyggnadsplaner är inte att bygga på den nya marken utan att höja huset.
Är dessa kostnader rimliga som kommunen vill ha?
Har någon med samma erfarenheter lyckats att förhandla kommunens avgifter?
Några andra tips eller ideér?
Hoppas att jag inte var för rörig i min förklaring... ???
Tack på förhand W.
Glad att jag hitta denna sida idag här finns mycket bra information.
Skulle vilja ha några råd av någon som har erfarenhet av att köpa till mark osv..
Lite historia:
Köpte ett hus i Onsala (Halland) för 4 år sedan på cirka 95 kvm med en över våning på cirka 25 kvm som inte räknas pga. takhöjden. Tomten är liten bara 542 kvm.
Har nu planer på att bygga till och min första tanke var att utöka tomten. Tog kontakt med markägaren (en stiftelse) och efter en viss förhandling fått ett pris på 100:-/kvm. Marken är en sluttning med synligt berg visa ställen, träd osv. (delvis utsikt över ängar & hav) alltså inte idealiskt (förmodligen kostsamt) att bygga till på MEN för att utöka den totala tomt ytan.
Snackade med Kungsbacka kommun och fick följande svar. Den nya tomten ligger utanför planerat område och min tomt idag innanför. Följande cirka kostnader ville kommunen ha.
KBA kommun (planeringskontoret) cirka 35.000:-
Lantmäterier cirka 10.000:-
Ny tomt kostnad ca 400 kvm x 100:- = 40.000:-
Alltså kommunen skall ha mer än vad jag ger för tomten för att skriva in den i befintlig tomt/fastighet.
Våra tillbyggnadsplaner är inte att bygga på den nya marken utan att höja huset.
Är dessa kostnader rimliga som kommunen vill ha?
Har någon med samma erfarenheter lyckats att förhandla kommunens avgifter?
Några andra tips eller ideér?
Hoppas att jag inte var för rörig i min förklaring... ???
Tack på förhand W.
Jag tvivlar på att kommunens eller lantmäteriets avgifter är förhandlingsbara. Och det stämmer, att "detaljplan styr fastighetsbildning". Kolla upp om det går att bilda en separat fastighet av den mark som du vill köpa. Då torde inte detaljplanen behöva ändras/justeras och du slippa betala till kommunen. Även om du sedan äger två fastigheter på pappret, kan de ju utformas fysiskt som om de vore en. Om den nya fastigheten inte har någon byggrätt, blir det dessutom lägre taxeringsvärde på den, och den gamla tomten som är liten, får också behålla sitt låga (?) taxeringsvärde. Hör med lantmäteriet om det går att göra så.
Tror inte heller att kommunen och lantmäteriets avgifter är förhandlingsbara. De går alltid efter schablon för att undvika onödig tid för just förhandlingar med tomtägare.
Sedan måste jag kommentera priset på 100:-/kvm.
Det låter som ett riktigt kap! Givetvis lite beroende på VAR i Onsala tomten finns men vi har i dagarna betalat nästan 900:-/kvm i Onsala och tyckte det var ganska billigt....
Hade jag varit som du så hade jag köpt så mycket mark jag bara kunde och hade råd med. Oavsett om du skall bygga på den eller inte så är det ju en kanoninvestering för framtiden!
Sedan måste jag kommentera priset på 100:-/kvm.
Det låter som ett riktigt kap! Givetvis lite beroende på VAR i Onsala tomten finns men vi har i dagarna betalat nästan 900:-/kvm i Onsala och tyckte det var ganska billigt....
Hade jag varit som du så hade jag köpt så mycket mark jag bara kunde och hade råd med. Oavsett om du skall bygga på den eller inte så är det ju en kanoninvestering för framtiden!
Pratade med lite folk i helgen och dom sa som Du bara köp, det är ett kanon pris (tomten finns i Gottskär). Man blir bara lite lack på kommunen gällade deras priser, speciellt när man fågar vad som ingår och då kan dom inte ge ett rakt svar.djpa skrev:Tror inte heller att kommunen och lantmäteriets avgifter är förhandlingsbara. De går alltid efter schablon för att undvika onödig tid för just förhandlingar med tomtägare.
Sedan måste jag kommentera priset på 100:-/kvm.
Det låter som ett riktigt kap! Givetvis lite beroende på VAR i Onsala tomten finns men vi har i dagarna betalat nästan 900:-/kvm i Onsala och tyckte det var ganska billigt....
Hade jag varit som du så hade jag köpt så mycket mark jag bara kunde och hade råd med. Oavsett om du skall bygga på den eller inte så är det ju en kanoninvestering för framtiden!
Tack för ditt svar och råd.
W
Mycket intressant tips skall kolla på detta, tack!Lilla_vargen skrev:Jag tvivlar på att kommunens eller lantmäteriets avgifter är förhandlingsbara. Och det stämmer, att "detaljplan styr fastighetsbildning". Kolla upp om det går att bilda en separat fastighet av den mark som du vill köpa. Då torde inte detaljplanen behöva ändras/justeras och du slippa betala till kommunen. Även om du sedan äger två fastigheter på pappret, kan de ju utformas fysiskt som om de vore en. Om den nya fastigheten inte har någon byggrätt, blir det dessutom lägre taxeringsvärde på den, och den gamla tomten som är liten, får också behålla sitt låga (?) taxeringsvärde. Hör med lantmäteriet om det går att göra så.
Klicka här för att svara