Vi har precis köpt en villa och enligt mäklarens prospekt är boarean 170 m2 (taxeringsinfo). Av en slump så börjde vi mäta boarean enligt SS 021053 och det visade sig att boarean var 150 m2, dvs 20 m2 för lite. Går det att få tillbaka något av köpeskillingen? Finns det några rättsfall?

Det finns ett antal trådar här om detta. Sök så borde du hitta dem. Generellt så brukar det stå i kontraktet att den verkliga arean regelmässigt skiljer sig från den taxerade. Och då blir det nog ett väldigt svårt case. Antar dessutom att ni sett huset innan ni köpte det, och då köpte ni ju liksom den yta som i såg om du förstår hur jag menar.

Sök på "taxerad yta" här i forumet så får du en hög träffar.

På de visningar jag har varit så brukar det stå "om aren är viktig för köparen så bör denne mäta upp arean själv" eller liknande. Vet inte hur det funkar rent juridiskt dock.

Tror du får en uppförsbacke. Står det i prospektet att 170 kommer från taxeringen? I så fall har ju säljaren/mäklaren inte ljugit (då antar jag att det faktiskt står 170 hos skattemyndigheten). Dvs. du har inte köpt ett hus som påstås vara 170 kvm. Du har köpt ett hus som är taxerat som 170kvm.

Japp, det står att kommer från taxeringsinfo. Dock mycket konstigt att det står 170 m2 om den verkliga boytan bara är 150 m2. Rimligtvis borde säljaren ha velat få fastigheten taxerad till 150 m2, speciellt innan omläggningen av fastighetsskatten.

O
Då har du inget att hämta. För då stämmer ytan. Men hade du verkligen lagt ett lägre bud om huset vore 20kvm mindre?
En till fråga, om nu ytan är så viktig, varför mätte du inte innan du köpte huset?

Ytan är egentligen inte så viktig, men det känns grymt trist att bli "lurad". Det är knappast en slump att mäklaren har angivit taxeringsdata istället för boyta enligt SS...

Nej det är nog ingen slump, men troligen inte i avsikt att luras. Snarare av lättja, enklare att använda kända siffror än att mäta själv.

Det finns ju också möjligheten att förra ägaren också blev lurad, men aldrig visste om det. Jag tror att de flesta inte bryr sig om att mäta upp sin boarea. I mäklarannonserna tycker jag för det mesta att det brukar stå: "Ritningen är inte skalenlig, viss avvikelse kan förekomma." eller: "Areauppgiften är ungefärlig" eller liknande. Min gissning är att varken mäklaren eller säljaren visste om avvikelsen. De har inte ljugit. På sin höjd är det en vit lögn, men antagligen inte det heller.

Erik

Det är troligtvis väldigt ovanligt att folk som äger fastigheter mäter upp ytan. I hyresrätter får man sänkt hyra om boytan är 10% eller mer under det som anges i kontraktet, plus att man får tillbaka inbetald hyra på överskjutande belopp. Ett tips för alla som hyr och som ska flytta snart (till nyinköpta eller nybyggda hus): mät och få tillbaka, det är nästan alltid fel eftersom ägarna mäter på ritningar som ofta är i fel skala. Har du bott i en hyresrätt i fem år med en månadshyra på 5 000 och lägenheten är 50kvm istället för 55kvm som det står i kontraktet så får du alltså tillbaka ca 30 000. Inte helt fel.

Enda gången jag kan tycka att man bör kunna få tillbaka pengar när man köper hus är när man bygger nytt och inte har sett annat än sifforna och ritningen. Visar sig huset då i verkligheten vara mindre så har man nog ett "case", men när man köper ett hus man har sett så är det nog det man såg i verkligheten man ska gå på, inte siffror på ett papper.

Redigerat:
För att du ska ha en chans till ersättning så krävs det nog att den förra ägaren intygat (helst skriftligt för bevisbördan) att han mätt arealen och fått den till 170 kvm. Annars är det så att du själv 'enkelt' kunnat mäta ytan som en del i din undersökningsplikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.