Vi bor i ett hus byggt -46, 2 plan, källare och kallvind. Ventilationen är självdrag. För ett år sedan slängde vi ut oljepannan och ersatte med en luft-vatten värmepump. Vi eldar lite då och då (några ggr i månaden kanske) i den öppna spisen.

Ventilationen på övervåningen är bedrövlig, med mycket instängd luft till följd, självdraget är så att säga obefintligt i takt med att det tätats i fönster etc. Vi inser att vi måste göra något ganska omgående, men det är ju inte bara att borra upp ett antal tilluftshål lite här och där utan det ska väl vara lite mer genomtänkt än så. Hur får vi till ventilationen på ett bra sätt med dessa förutsättningar? Till/frånluft? Mekanisk frånluft? :confused:

Gör inte samma misstag som jag gjorde en gång genom att bara öka till luftsventiler. Satsa direkt på en riktig mekanisk frånluft, dra med även från tvätt och badrum och skicka ut fuktig luft utanför huset.

Visst kan du bara öppna upp med uteluftsventiler i sovrum vardagsrum mm om du nu vill ha självdragsventilation.

Med mekanisk frånluft (fläkt) måste du göra samma sak, in med luft till boningsrummen.

Väljer du ett FTX aggregat (till-/frånluft) tar du in luften genom tilluftsdon via kanaler.

Jag är själv i branchen och har också svårt att bestämma mig för vilket system jag ska välja.
Mitt självdrag fungerar bra men risk för fuktgenomsläpp till vinden finns men det håller jag iof koll på.
Ett sätt är att stoppa in en spisfläkt med grundflöde (Franke nonstop) och eventuellt komplettara med fuktstyrda Pax-fläktar i bad/tvätt och en reglerbar fläkt i wc.

Funderar också på värmepump luft-vatten, kanske i kombination med FTX?
Ja, man får nog sätta sig och göra en energiberäkning gällande uppvärmningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.