Har en källare från 40-talet där putsen på väggen har vittrats sönder delvis pga fukt underifrån. Vid mätning är fukthalten i väggen kring 20-25% längst ned, och det är inte så mycket att göra åt i nuläget utan vill försöka göra så gott det går. Putsen har fallit av främst nedtill, och när jag knackar bort lös puts ser det dels ut som någon har försökt laga den. Bakom putsen ser det ut enligt bild, gissar en grund av stenblock med något material utanför - dels någon puts men också delar där det är en blandning med smågrus. Min fråga är hur jag smartast gör för att snygga till.
-Gissar att jag ska knacka bort allt löst, men ska jag försöka knacka bort även det som sitter hårt ända in till sten?
-Hur ska jag gå tillväga för att sätta ny puts?
-Vilken typ av puts?
-Vilken typ av färg?
-Är det någon ide att köra avfuktare ett tag innan jag putsar, eller spelar det ingen roll då det ändå kommer upp fukt underifrån hela tiden?
Tacksam för råd och hjälp
-Gissar att jag ska knacka bort allt löst, men ska jag försöka knacka bort även det som sitter hårt ända in till sten?
-Hur ska jag gå tillväga för att sätta ny puts?
-Vilken typ av puts?
-Vilken typ av färg?
-Är det någon ide att köra avfuktare ett tag innan jag putsar, eller spelar det ingen roll då det ändå kommer upp fukt underifrån hela tiden?
Tacksam för råd och hjälp
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
OM jag får gissa något så är det en tät färg det är målat med och då lossnar putsen av fukten som tränger på.
Jag har haft liknande i källare där pannrummet var putsat och målat, de andra källarväggarna var oputsade, gjuten betong. Källaren omdränerad 40 år tidigare.
För 10 år sedan så tog jag bort lös puts och putsade om i pannrummet som nu blev tvättstuga i och med att det nu är en värmepump som står för uppvärmningen. Jag putsade även övriga ytterväggar i källaren, allt målades med fuktgenomsläpplig färg. I tvättstugan står en luftavfuktare för att hålla nivån under 70%. Allt ser ok ut fortfarande.
Så mitt tips är att ta loss det som sitter löst, laga och putsa väggen, måla med rätt färg.
Jag har haft liknande i källare där pannrummet var putsat och målat, de andra källarväggarna var oputsade, gjuten betong. Källaren omdränerad 40 år tidigare.
För 10 år sedan så tog jag bort lös puts och putsade om i pannrummet som nu blev tvättstuga i och med att det nu är en värmepump som står för uppvärmningen. Jag putsade även övriga ytterväggar i källaren, allt målades med fuktgenomsläpplig färg. I tvättstugan står en luftavfuktare för att hålla nivån under 70%. Allt ser ok ut fortfarande.
Så mitt tips är att ta loss det som sitter löst, laga och putsa väggen, måla med rätt färg.
Tack för ditt svar! Vilken typ av puts använde du?
Efter lite mer efterforskande så gissar jag ändå att det är genomsläpplig färg, det går att gnugga med blöt trasa och färgen fastnar på tyget, dock behöver man gnugga lite för att det ska lossna.
Efter lite mer efterforskande så gissar jag ändå att det är genomsläpplig färg, det går att gnugga med blöt trasa och färgen fastnar på tyget, dock behöver man gnugga lite för att det ska lossna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden