2 182 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Råd om lämplig konsult
Har nyligen köpt en bergig tomt på Muskö i Stockholms skärgård. På tomten finns en brunn med starkt järnhaltigt vatten med okänd tillrinningshastighet. Tomterna runt omkring har bra vatten enligt uppgift. Förre ägaren hade enbart TC. Jag planerar att ordna med en infiltrationsbädd för BDT-vatten och urin och en Aquatronicanläggning. Frågan är nu var jag hittar en konsult som kan utreda brunnens prestanda, ge råd om placering av eventuellt nytt brunnshål, placering och förutsättningar för infiltration osv. Vilken rubrik ska jag leta under i Gula sidorna? Har någon ett tips?
Vi har anlitat ett företag som heter Geo Markservice, 08-25 30 25, vid flera tillfällen under vårt bygge. Vi har varit mkt nöjda med deras arbetet.
Vi har haft en hydrogeolog ute som mätte var vi hade vattenförande sprickzoner. Han kunde också säga att vi på 90 meters djup hade saltvatten och han visade var vi skulle borra. Vi hade också en geolog som var ute och gjorde utredning och underlag för infiltrationsbädd. Hon markerade lämpligt ställe efter att ett flertal gropar grävts och jordprover tagits. Hon gjorde dessutom noggranna anvisningar exakt hur bädden skulle göras. Detta var mkt bra eftersom kommunen med detta underlag tog ett snabbt beslut och sa okej till bädden. Vi hade också en geolog som var expert på grunder ute och kollade markförhållandena för en sjöbod som ligger mkt nära vattnet.
Vi har haft en hydrogeolog ute som mätte var vi hade vattenförande sprickzoner. Han kunde också säga att vi på 90 meters djup hade saltvatten och han visade var vi skulle borra. Vi hade också en geolog som var ute och gjorde utredning och underlag för infiltrationsbädd. Hon markerade lämpligt ställe efter att ett flertal gropar grävts och jordprover tagits. Hon gjorde dessutom noggranna anvisningar exakt hur bädden skulle göras. Detta var mkt bra eftersom kommunen med detta underlag tog ett snabbt beslut och sa okej till bädden. Vi hade också en geolog som var expert på grunder ute och kollade markförhållandena för en sjöbod som ligger mkt nära vattnet.
Klicka här för att svara