14 665 läst ·
54 svar
15k läst
54 svar
Råd om kommande nekning av förhandsbesked
Jag förstår och vet om att det är en skillnad på tillbygge och nybygge, använder denna tråden för att vässa argumentationen inför byggnadsnämnden.Nissens skrev:
Men det jag tänker på att om man kan visa inför kommunen att slutresultatet kommer vara detsamma, ett permanentboende på med ekonomibyggnad, om än med en krångligare väg dit, så borde dom kunna ge ett bygglov för att bespara alla onödig byråkrati och resurser.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Att det finns andra områden där man inte förbjuder byggnation, håller inte som argument. I byn kanske det finns en detaljplan som "garanterar" att man får bygga.
Men bortsett från detta med översvämningsrisken så borde det vara risk att strandskyddet sätter käppar i hjulet för byggplanerna. Om det redan finns en stuga, så ökar möjligheten att få dispens för ett nybygge, men om den stått och förfallit i 40 år, så är risken att strandskyddet är återinfört på platsen.
Jag skulle nog försöka få stugan att se "bebodd" ut. Alltså inte en totalrenovering, men fixa upp lite så det ser ut som den används.
Men bortsett från detta med översvämningsrisken så borde det vara risk att strandskyddet sätter käppar i hjulet för byggplanerna. Om det redan finns en stuga, så ökar möjligheten att få dispens för ett nybygge, men om den stått och förfallit i 40 år, så är risken att strandskyddet är återinfört på platsen.
Jag skulle nog försöka få stugan att se "bebodd" ut. Alltså inte en totalrenovering, men fixa upp lite så det ser ut som den används.
Strandskyddet är inget problem, stugan och den tilltänkta nybyggplatsen ligger inte inom det. det är bara låglänt mark.H hempularen skrev:Att det finns andra områden där man inte förbjuder byggnation, håller inte som argument. I byn kanske det finns en detaljplan som "garanterar" att man får bygga.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
När det gäller frågan om översvämningsrisken, så kanske du kan ta in utlåtande från någon annan som är expert inom området. Nekandet kanske bara bygger på någon tumregel om risk i förhållande till avstånd och höjd. En mer detaljerad utredning kanske kan klargöra risken tydligare.
Bra tips, ingen dum ide att undersöka det! Jag tycker dock att argumenten som jag framfört, är åtminstone inte orimliga.H hempularen skrev:
Tänk på att det också kan komma att bli en försäkringsfråga. Om inte nu, så i framtiden. Det har redan löst luftats i medier att hus i vissa områden som regelbundet /riskerar/ översvämmas kanske inte kommer kunna försäkras mot det.
Om du vill nå framgång, ta reda på hur översvämningsområdet ser ut och anpassa dig.
- Finns mer högbelägna områden i närheten som skulle funka att bygga på?
- Vad är det beräknade vattendjupet? Går det att höja marken motsvarande så att åtminstone byggnaden och ev vägen dit ligger över den nivån?
- Beroende på hur vattnet skulle ta sig in mot den tänkta platsen, kan skyddsvallar vara ett alternativ?
Kommunen verkar ha bestämt sig för att platsen är olämplig. Och från det du beskriver låter det rimligt (samma diskussion finns tex i Skåne runt kusten). Fokusera på hur du kan göra den lämplig!
Om du vill nå framgång, ta reda på hur översvämningsområdet ser ut och anpassa dig.
- Vad är det beräknade vattendjupet? Går det att höja marken motsvarande så att åtminstone byggnaden och ev vägen dit ligger över den nivån?
- Beroende på hur vattnet skulle ta sig in mot den tänkta platsen, kan skyddsvallar vara ett alternativ?
Kommunen verkar ha bestämt sig för att platsen är olämplig. Och från det du beskriver låter det rimligt (samma diskussion finns tex i Skåne runt kusten). Fokusera på hur du kan göra den lämplig!
Färsäkringsfrågan kvittar, jag är snickare och om översvämningen kommer kan jag reparera eventuella skador på huset själv. Jag funderar på att försöka få till att villkora huset med en hög grund som en morot för byggnadsnämnden att godkänna förhandsbeskedet, om det går dvs,G Genomklok skrev:Tänk på att det också kan komma att bli en försäkringsfråga. Om inte nu, så i framtiden. Det har redan löst luftats i medier att hus i vissa områden som regelbundet /riskerar/ översvämmas kanske inte kommer kunna försäkras mot det.
För dig kanske det kvittar, men om du vill sälja huset i framtiden eller behöver ta lån för att bygga huset kan ju värdet på huset bli ett problem, då det lär påverkas av att det inte går att försäkra fullt ut?P Postfix skrev:
Huset kommer inte säljas. Har varit min familjs mark i århundraden och så ska det förbli om jag får bestämma. Lån på huset är en bra poäng, men får vi nekat eller reducerat bygglån, innebär det bara att det tar längre tid att få huset på plats.S snikanor skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg